صبح امروز با حضور معاون اول قوه قضاييه، حجت الاسلام صدر حسيني جايگزين محمد باقر ذوالقدر در معاونت اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم قوه قضاييه شد.

 به گزارش خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام و المسلمين رئيسي معاون اول قوه قضاييه در مراسم توديع و معارفه معاون اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم قوه قضاييه که امروز سه‌شنبه (30 آبان) در حوزه رياست اين قوه برگزار شد، اظهار داشت: جهت ايجاد تشکيلات متناسب اين ماموريت و فعال کردن اين بخش از معاونت قوه قضاييه به فراخواني نيروهاي تازه نفس، ايجاد کارگاه‌هاي استاني اين قوه، دنبال کردن حرکت‌هاي مفيدي که در جهت تصويب قانون مطرح شده در مجلس شوراي اسلامي، ايجاد فرهنگ و دغدغه بحث پيشگيري در ذهن و نگاه و ابداع يک ادبيات  مشترک بين مسئولين بخش‌هاي اجرايي انجام گرفته است.

حجت‌الاسلام رئيسي ضمن اشاره به سوابق اجرايي ذوالقدر در معاونت اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم دستگاه قضا، گفت: وي قصد وداع با دستگاه قضا را ندارد چرا که در مسئوليت جديد در حوزه معاونت راهبردي که به تازگي در قوه قضاييه فعال شده است انجام وظيفه مي‌کند.

وي با بيان اين مطلب که آشنايي ديرينه با حجت‌الاسلام صدر حسيني و بيت شريف ايشان دارند اظهار داشت: حجت‌الاسلام صدر حسيني از اوايل پيروزي انقلاب در دستگاه قضايي در سمت دادستاني سپاه پاسداران انجام وظيفه کرده است ودر آغاز فعاليت شهيد قدوسي جز نفراتي بود که از حوزه علميه قم دعوت به همکاري شد.

حجت‌الاسلام والمسلمين رئيسي همچنين تصريح كرد: سمت حاکم شرع در نيروهاي مسلح و تعليم و تدريس در حوزه علميه قم در سوابق حجت‌الاسلام صدر حسيني ديده مي‌شود كه  جزو  افتخارات حوزه علميه قم محسوب مي‌شود.

وي در ادامه افزود: صدر حسيني به عنوان يک عالم متدين، خوش فکر و انقلابي در شوراي عالي انقلاب فرهنگي با حکم رهبر انجام مسئوليت کرده و اينک با يک سابقه علمي، فرهنگي، اجرايي و مديريت در سطح کلان و آشنايي کامل با قوه قضاييه در پست جديد قبول مسئوليت کرده است.

معاون اول دستگاه قضا با بيان اينکه يکي از دغدغه‌هاي آيت الله آملي لاريجاني پيشگيري ازوقوع جرم است گفت: ايشان به دنبال چهره‌هاي درد آشنا و مدبر در مقوله پيشگيري بودند که پس از مطالعات و تحقيقات بسيار به ذوالقدر راي دادند واينک پس از خدمات ذوالقدر براي ادامه و ارتقاء جايگاه ايشان از حجت‌الاسلام صدر حسيني دعوت به قبول مسئوليت شد که اميدواريم دوره جديدي از کار در ا ين پست ساماندهي شود و اين بخش بيش از پيش فعال شود.

وي با اشاره به اينکه پيشگيري از جرم در قانون اساسي از وظايف قوه قضاييه است تصريح کرد: پيشگيري به معناي عام وظيفه همه دستگاه‌هاي اجرايي کشور است و همه سازمان‌ها در ايفاي آن نقش موثري دارند ما مي‌توانيم با تصميم گيري‌هاي درست در بخش اقتصادي ناهنجاري‌هاي اقتصادي را کاهش دهيم و از طرفي پول را در مسير توليد هدايت کنيم تمامي تصميم گيري‌ها در نظام پولي،‌ ارزي، مالي صادرات و واردات بايد مبتني بر نگاه پيشگيرانه باشد و تخلف و فساد از بين برود.

معاون اول قوه قضاييه در بخش ديگري از سخنان خود گفت: نظام تربيتي در اسلام خواهان عدم انگيزه وقوع جرم است که اين امر مستلزم فعاليت در خانواده آموزش و پرورش و دانشگاه است من هيچ دستگاهي در کشور نمي‌شناسم مگر ا ينکه ماموريت پيشگيري از وقوع جرم را به نوعي بر  عهده دارد.

وي با اشاره به اينکه بايد کمترين جرم وناهنجاري‌ها در جامعه برطرف شود گفت: صدا و سيما به عنوان رسانه ملي نقش برجسته‌اي در فرهنگ سازي و الگو برداري دارد و مي‌بايست تمامي برنامه‌هايش با هدف پيشگيري از جرم و فساد به مخاطب ارائه شود از طرفي کاهش فقر و بيکاري از ديگر عوامل موثر در پيشگيري از جرم در جامعه است ولي متاسفانه ما بسياري از اين ابزارها مانندکاهش بيکاري را در دست نداريم قوه قضاييه نقش برانگيختن انگيزه در ديگر بخش‌ها و نهادها را اجرا مي‌کند اما با افزايش توکل به خدا اخلاق اسلامي و باورهاي ديني همکاري قوا قطعا جرم و جنايت کاهش مي‌يابد.

حجت‌الاسلام رئيسي به نقش اجزاي موثر در پيشگيري از جرم اظهار داشت: کارگاه‌هاي ذوالقدر،‌ تلاش‌هاي نيروهاي نظامي و انتظامي هدايت‌هاي خطيب جمعه و نقش مساجد از عواملي هستند که در فرهنگ سازي در پيشگيري ازوقوع جرم نقش اساسي دارند بنابراين همه اجزا در بخش‌هاي اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي بايد فعال شود و ما اميدواريم اين بخش با توجه به حساسيت‌هاي موجود با قاطعيت دنبال شود.

وي به بسياري از مفاسد اقتصادي اشاره کرد و گفت: در سال 73-74 در اوايل آغاز به کار من در سازمان بازرسي پرونده فساد 123 ميلياردي مطرح بود هفت سال بعد پرونده شهرام جزايري و سال گذشته پرونده سه هزار ميلياردي را جز مفاسد اقتصادي دردستگاه قضا پيگيري کرديم همه اين فاکتورها نشان مي‌دهد که جنس کار يکي است و اگر روش‌ها و ساز و کارها اصلاح نشود انگيزه وقوع جرم به وجود مي‌آيد و امنيت و آرامش از جامعه رخت بر مي‌بندد ما بايد در اين کار ابزار جرم را در اختيار مجرم قرار ندهيم که براي رسيدن به اين هدف به همکاري دولت نيروهاي مسلح نياز داريم.

معاون اول قوه قضاييه در ادامه تصريح کرد: مهمترين مولفه قدرت در کشور مردم متدين در صحنه هستند و هر اندازه اعتماد مردم به قوه قضاييه افزايش پيدا کند قدرت دستگاه نيز بالاتر مي‌رود.

حجت‌الاسلام رئيسي به نقش امام حسين (ع) در پيشگيري از وقوع جرم در نهضت عاشورا اشاره کرد و گفت: امام حسين (ع) در يک نصفه روز عاشورايي خلق کرد که چگونه زيستن را به همه انسان‌ها آموخت، ايشان با قرائت خطبه‌هايي لشکر دشمن را تا لحظات آخر از وقوع جنايات هولناک عاشورا بر حذر مي‌داشت و شمر را حتي تا لحظات آخر عمر نصيحت مي‌کرد تمامي اين تاکيدات تلاش ابي عبدالله(ع) براي به وقوع نپيوستن جرم و جنايت و آسيب نرسيدن به جامعه اسلامي آن زمان بود.

معاون اول قوه قضاييه در پايان خاطر نشان کرد: همزماني آغاز به کار حجت‌الاسلام صدر حسيني با عاشورا را به فال نيک مي‌گيريم و اميدواريم با توجه به فکر نو و مديريت قوي ايشان در اين راستا گام‌‌هاي بلندتري برداريم چرا که زيبنده نظام جمهوري اسلامي اين آمار جرم و جنايت نيست.

انتهاي پيام/پ3

برچسب ها: قضاییه ، رئیسی ، صدر حسینی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار