مصرف بیش از 50کیلوگرم فسفر و 250کیلوگرم نیتروژن در هر هکتار زمین کشت شده به سلامت غذایی محصول کاهو و اسفناج آسیب وارد می‌کند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک ، مصرف بیش از حد کود نیتروژن و فسفر به سلامت دو گیاه کاهو و اسفناج آسیب وارد می‌کند. در واقع باید میزان کوددهی به گیاهان کنترل شود و از حد استاندارد خارج نشود زیرا ورود بیش از حد آلاینده‌هایی از قبیل نیترات به کاهو و اسفناج موجب می‌شود که این آلاینده‌ها از طریق این گیاهان وارد چرخه غذایی مردم شود.

در حال حاضر خانواده‌های ایرانی در چرخه غذایی خود از سبزی‌ها استفاده می‌کنند از این‌رو استفاده از کودهای شیمیایی به‌منظور تولید حداکثری سبزیجات باعث افزایش عناصر و ترکیبات شیمیایی در این محصولات کشاورزی شده و همین امر موجب تهدید سلامت خانواده‌ها می‌شود.

ماده اولیه تأمین غذا امکان دارد دارای منشا حیوانی باشد مانند شیر و گوشت یا اینکه منشا گیاهی داشته باشد مانند انواع سبزیجاتی که ما به‌عنوان ماده غذایی به مصرف می‌رسانیم. در فرایند کشت و برداشت مواد غذایی گیاهی امکان دارد از مواد شیمیایی برای بهبود تولید استفاده شود. برخی از کودها در واقع باعث رشد بیشتر گیاهان می‌شود. از سوی دیگر برای از بین نرفتن این گیاهان نیز از ترکیبات آفت‌کش استفاده می‌شود.

چرا که حتی درصورت رعایت دوره عدم‌مصرف، میزان سموم باقی‌مانده در کود به راحتی به گیاه منتقل می‌شوند و از بین نمی‌روند. بنابراین کشاورزان باید به استاندارد درج شده روی کیسه کودها توجه کنند و بیش از آن برای گیاهان کود مصرف نکنند./ع

برچسب ها: کاهو ، اسفناج ، نیترات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.