10 غذای توصیه شده از سوی محققان برای زندگی سالم.

به گزارش خبرنگار كلينيك باشگاه خبرنگاران: انتخاب سبد غذایی مناسب خطر ابتلا به بیماری ها را کاهش می دهد.

بر اساس این گزارش 10 منوی غذایی سالم از سوی دانشمندان اروپایی و آمریکایی و پس از تحقیقات مختلف معرفی شد.


1) سیب

منبع بسیار خوبی از آنتی اکسیدان هاست که به مبارزه با رادیکال های آزاد که از عوامل آسیب رسان محیطی و پیری هستند کمک می کند.
آزمایشات صورت گرفته بر روی حیوانات نشان می دهد آنتی اکسیدان موجود در سیب به نام پلی فنون ها باعث طول عمر می شود.

آزمایشات انجام شده بر روی مگس میوه خوار نشان داد؛ که سیب باعث افزایش توانایی این حشره در راه رفتن و حرکت کردن می شود.


آزمایشات دیگر نشان داد ؛كه زنان مسنی که به طور منظم از سیب استفاده کرده اند، 13-22 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی هستند.

مقالات جدید منتشر شده نشان داد که سیب باعث کاهش چین و چروک پوست می شود.

2) بادام
بادام غنی از مواد مغذی چون آهن، کلسیم ، ویتامین E ، فایبر ، ریبوفلاوین ، و منیزیم است.
بررسی های انجام شده نشان داد؛ که بادام در حفظ سطح کلسترول سالم خون موثر است.
مصرف بادام برای حفظ سلامت قلب در وعده غذایی توصیه شده است علاوه بر این گنجاندن بادام در سبد غذایی روزانه فواید بسیار بیشتر نیز دارد.


بادام 91-94 درصد غنی از اسید های چرب اشباع نشده است که به همین دلیل به حفظ کلسترول سالم خون کمک می کند همچنین از بین خشکبار بادام فیبر بیشتری دارد.


مقالات جدید بهداشتی و تحقیقات انجام شده حاکی از آن است که بادام حاوی مواد مغذی برای قلب است.


3) کلم بروکلی:
کلم بروکلی سرشار از فیبر ، آهن، پتاسیم، کلسیم و دیگر مواد غذایی گیاهی است این مواد خطر ابتلا به بیماری های قلبی دیابت و برخی از سرطان ها را کاهش می دهد، همچنین این گیاه منبع غنی از آنتی اکسیدان و همچنین ویتامین C است و اگر آنزیم میروسيناس در طول پخت این گیاه از بین نرود کلم بروکلی نیز می تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد.

بهترین راه برای پخت کلم بروکلی و حفظ این آنزیم بخار پز کردن آن است. محققان تاکید کردند اضافه کردن کلم بروکلی به سبد غذایی به میزان دو برابر از خطر ابتلا به سرطان می کاهد.

ماده دیگر موجود در کلم بروکلی سولفورفان نام دارد که علاوه بر خاصیت ضد سرطانی خاصیت ضد التهابی نیز دارد.

4) زغال اخته
زغال اخته سرشار از مواد مغذی گیاهی، آنتی اکسیدان و فیبر است با توجه به تحقیق انجام شده در دانشگاه پزشکی هاروارد افراد مسن که به مقدار زیادی از توت و زغال اخته استفاده می کنند کمتر از دیگر همسالان خود از زوال حافظه رنج می برند.

زغال اخته به مبارزه با چاقی کمک می کند و باعث کاهش رشد سلول های چربی و تجزیه لیپید ها ،لیپولیز می شود و همچنین باعث کاهش فشار خون می شود زغال اخته انسداد و عروق را برطرف می کند.


5) ماهی های روغنی
مصرف موجودات دریایی و ماهی ها از جمله ماهی قزل آلا، شاه ماهی، ماهی کولی، ساردین که دارای اسید های چرب امگا 3 هستند برای سلامت قلب، سیستم عصبی بسیار مفیدند، همچین به بیماران دچار التهاب آرتریت کمک می کند.این ماهی ها غنی از ویتامین های A و D هستند.

روغن موجود در این ماهی باعث بازسازی حجم عضلات از دست رفته در زنان مبتلا به سرطان پستان می شود.


6) سبزیجات سبز

مصرف سبزیجات با برگ های سبز تیره همچون اسفناج و کلم باعث  کاهش ابتلا به دیابت نوع 2 می شود.

اسفناج غنی از آنتی اکسیدان ها و منبع خوبی از ویتامین های A، B6 ، C، E، K و همچنین سلنیوم ، نیاسین ، روی ، فسفر ، مس، اسید فولیک، پتاسیم، کلسیم، منگنز ، بتائین و آهن است.

7) سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین حاوی فیبر، بتاکاراتن، کربوهیدرات های پیچیده، ویتامین B6 و همچنین کاروتن است.

8) جوانه گندم

جوانه گندم مغذی از  ویتامین هایی چون E،  اسید فولیک، آهن، تیامین، روی ، منیزیم، فسفر و اسید های چرب ضروری است همچنین جوانه گندم منبع خوبی از فیبر است.

9) آواکادو

بسیاری از مردم به دلیل محتوای چرب این میوه از خوردن آن اجتناب می کنند تقریباً 75 درصد از کالری به خاطر چربی موجود در این میوه است.آواکادو منبع غنی از ویتامین های B ،K و E است.


مطالعات نشان داده؛ مصرف منظم آواکادو به کاهش کلسترول خون کمک می کند.آواکادو در پیشگیری و درمان دیابت و فشار خون بسیار مفید است همچنین این میوه در متوقف کردن سلول های سرطانی سرطان دهان بسیار موثر است.


10) بلقور جو دو سر

در انگلستان این غله بیشتر به صورت فرنی مورد استفاده قرار می گیرد در 20 سال گذشته مصرف این گیاه به دلیل خواص درمانی افزایش یافته است.

جوی دو سر در درمان کلسترول خون، باز کردن عروق خونی قلب بسیار موثر است. همچنین فیبر این غله در هر تثبیت سطح قند خون موثر می باشد .جو غنی از ویتامین های B،  امگا3 اسید های چرب ، آهن و پتاسیم است./ع2
برچسب ها: غذا ، سالم ، کلسیم ، منیزیم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار