معاون برنامه ریزی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: بهره برداری از بزرگترین گنجینه فرهنگی اهدایی یكی از فرهیختگان استان با افزون بر 80 هزار جلد كتاب و سند مرجع و تاریخی بزودی در زاهدان آغاز می شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زاهدان، عباس نخعی در آیین رونمایی پنج كتابخانه شخصی اهدایی به مركز اسناد و كتابخانه ملی سیستان و بلوچستان، افزود: این گنجینه فرهنگی كه از سوی وراث فرهیخته فقید 'سیاوش پرواز' به كتابخانه اسناد ملی استان اهدا شده قرار است به بزرگترین گنجینه فرهنگی جهان تبدیل شود.

وی اظهار داشت: مرحوم سیاوش پرواز در زابل چشم به جهان گشود و پس از تحصیل در مدارس این شهر برای تكمیل تحصیلات عازم مشهد مقدس شد و در طول خدمت در كسوت وكیل حقوقی به گردآوری كتب و نشریات و اسناد مختلف پرداخت.

معاون استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: گنجینه مرحوم سیاوش پرواز با افزون بر 80 هزار جلد كتاب و 12 هزار دست نوشته، سند و عكس معتبر از ارزش بسیار زیاد مادی و معنوی برخوردار است.

وی بیان كرد: مرحوم پرواز در دوران حیان خویش نیز در دو مرحله به ترتیب 10 و 12 هزار جلد كتاب به دانشگاه مشهد اهدا كرده بود كه در صورت افزودن آنها به این گنجینه، در دنیا بی نظیر خواهد شد.

نخعی گفت: مكاتبات لازم در خصوص كتابخانه اهدایی مرحوم سیاوش پرواز با نماینده گینس در ایران انجام شده است تا پس از بررسی های لازم به عنوان بزرگترین گنجینه فرهنگی جهان اسلام ثبت شود.

وی با اشاره به توانمندیهای فرهنگی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: با وجودی كه این استان از مزیت های فراوان علمی و فرهنگی برخوردار است و تاكنون صدها عالم، دانشمند و فرهیخته منطقه خدمات شایانی به ایران زمین كرده اند اما متاسفانه در سالهای اخیر ذهنیت های منفی از این خطه در اذهان عمومی ترسیم شده است.

وی گفت: در حالی كه سیستان و بلوچستان دلیر مردانی چون سرداران شهید حاج قاسم میرحسینی قائم مقام لشكر ثارالله، خلبان دلاور سرلشگر میرمرادزهی و ناصر ریگی سركنسول ایران در مزار شریف افغانستان و صدها شهید شیعه و سنی تقدیم نظام اسلامی كرده است اما برخی چهره های منفور و شرور توسط رسانه های داخلی و خارجی از این استان بزرگنمایی شده است.

معاون استاندار ادامه داد: رسانه های ارتباط جمعی، علما، سخنوران، هنرمندان و اقشار مختلف مردم باید دست در دست هم داده و چهره واقعی و زیبای سیستان و بلوچستان را برای هموطنان و جهانیان ترسیم كنند.

آیین رونمایی از پنج باب كتابخانه شخصی اهدایی به كتابخانه مركز اسناد ملی سیستان و بلوچستان با حضور استاندار، مدیران و مسوولان دستگاههای اجرایی، فرهیختگان، و اهدا كنندگان كتابخانه ها، فرهنگ دوستان و هنرمندان برگزار شد./س

برچسب ها: بزرگترین ، گنجینه ، فرهنگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.