امروزه دیگر برای همگان ثابت شده است که هیچ تغذیه ای برای نوزاد، نمی تواند جایگزین شیر مادر شود. بنابراین اگر نوزاد شیرخواری دارید، سعی کنید تحت هر شرایط و علی رغم هر محدودیتی که دارید، نوزادتان را با شیر خود تغذیه کنید.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک ، آغوز در واقع اولین شیر برای نوزاد است که رنگی متمایل به زرد دارد و به دلیل وجود پروتئین و عوامل ایمنی فراوان آن را واکسن اولیه نوزاد می نامند. آغوز در روزهای اولیه زایمان از پستان ترشح می شود؛ بنابراین باید با صبر کودک خود را از آن تغذیه کنید.در روزهای اولیه زایمان مقدار شیر کم بوده ولی نگران نباشید؛ چون نیاز کودک شما را برطرف می کند. در ادامه با مکیدن فراوان بر مقدار شیر افزوده شده و سینه ها کاملاً پر و سنگین می شوند.همچنین با شنیدن صدای گریه نوزاد، هورمون هایی در بدن مادر ترشح می شود که در نهایت موجب تولید شیر می گردند. احساس خارش يا سوزش در پستان هااحساس پري در پستان هاترشح شير از پستان هااگر پستان ها خیلی پر باشند مادر درد کمی را احساس می کند؛ بدین صورت که پس از هر بار مکیدن، کودک شیر را می بلعد و به راحتی مادر صدای قورت دادن آن را می شنود.البته تعداد مكيدن، قدرت مكيدن، فواصل مكيدن و طول مدت مكيدن نيز بر روي مقدار شير تاثیر داردوجود ماده ای به نام ايمونوگلوبين اسهال و استفراغ را در کودک کاهش می دهد و کودک را در مقابل ابتلا به بیماری ها نیز مصون نگه می دارد.برای پیشگیری از ابتلای کودک به انواع عفونت ها، شيرمادر كامل ترين و بهترین غذا برای نوزاد است.شير مادر بدون هزینه و همیشه در دسترس نوزاد است؛ همچنین درجه حرارت مناسبی دارد.ابتلا به برخی بیماری ها و مصرف برخی داروها ممانعتی در روند شیردهی نوزاد ایجاد نمی کند.مادرانی که شیرده هستند، کودکشان کمتر به سرماخوردگی و عفونت های گوش و گلو مبتلا می شوند.

کاهش میزان ابتلا به آسم و آلرژي در کودکانی که با شیرمادر تغذیه می شوند.برخلاف شیرخشک نیازی به ضدعفونی ندارد و مادر تنها باید قبل از شیردهی پستانهایش را با آب شست و شو دهد.

بهتر است تغذیه نوزاد با شیرمادر بلافاصله بعد از تولد آغاز شود؛ زیرا مادرانی که با برقراری تماس پوست به پوست به نوزاد خود شیر می دهند در امر شیردهی موفق تر از مادرانی بوده اند که بین شیردهی آن ها فاصله افتاده است.

مادر پس از زایمان بی صبرانه منتظر در آغوش گرفتن نوزادش است.جمع شدن رحم و کاهش خونریزی های پس از زایمان با شیر دادن به نوزاد امکان پذیر است.در یک ساعت پس از تولد نوزاد کاملاً آگاه به محیط اطراف است و به خوبی می تواند به محرکات محیطی پاسخ دهد.در ساعت اولیه تولد مکیدن پستان بسیار مهم است؛ چراکه در صورت به تعویق افتادن نوزاد نیز از خوردن شیر امتناع می کند.آغوز از کاهش وزن نوزاد جلوگیری کرده و تمامی نیازهای نوزاد را برطرف می کند.برخورداری از آرامش و احساس امنیت در نوزاد همراه با تغذیه شیرمادربرقراری ارتباط عاطفی بین مادر و نوزادش از ساعات اولیه تولد./س

برچسب ها: اهمیت ، تغذیه ، نوزادان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.