یکی از پزشکان فوق تخصص بیمارستان توحید سنندج گفت: در حال حاضر دیابت نوع دو با 90 درصد بیشترین آمار دیابت در کردستان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران سنندج ، ا، نبوی با تاکید بر پیشگیری از دیابت با تغذیه مناسب و پرهیز از مصرف غذاهای پرچرب گفت: تغذیه مناسب و رژیم کم چرب، عدم مصرف فست‌فود، انجام تمرینات ورزشی به صورت روزانه، داشتن وزن مناسب و پرهیز از استرس از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از بیماری دیابت است.
وی افزود: غلات سبوس‌دار، دانه‌های روغنی، لبنیات، زیتون، سبزیجات و ماهی بهترین رژیم غذایی برای بیماران مبتلا به دیابت است.
این پزشک فوق تخصص در ادامه اضافه کرد: دیابت نوع یک بیشتر در اطفال و نوجوانان از شش ماهگی تا 30 سالگی و نوع دو بیشتر در افراد بالای 40 سال دیده می‌شود.
نبوی گفت: دیابت تیپ یک یا وابسته به انسولین و تیپ دو غیروابسته به انسولین است که شایع‌ترین آن نوع دوم با شیوع 90 درصد در بین مردم استان است.
وی با اشاره به علائم بروز بیماری دیابت در اطفال و کودکان نیز گفت: معمولاً این بیماری به‌صورت ناگهانی و بدون سابقه قبلی در خانواده با علائمی مانند پرنوشی، پرادراری و گاهی به صورت کتواسیدوز دیابتی و حالت بد ظاهر می‌شود.
نبوی در ادامه داشتن زمینه ژنتیکی و علل اتوایمیون و ناشناخته در دیابت نوع یک و عوامل محیطی، چاقی و ژنتیکی را از عوامل خطر در دیابت نوع دو اعلام کرد./س
برچسب ها: دیابت ، پرچرب ، کردستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.