مصرف بی رویه و خودسرانه مسکن ها زیان های جدی از جمله مشکلات گوارشی ایجاد می کند.

به گزارش گروه علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ دکتر مصطفی دلاور، معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: ایجاد زخم در دستگاه گوارش یکی از مهمترین عوارض مصرف خودسرانه داروهای مسکن‌ است.

دکتر مصطفی دلاور اظهار کرد: زخم معده باعث ایجاد درد شکمی، نفخ و خونریزی می‌شود که استفراغ خونی و مدفوع سیاه‌رنگ از نشانه های آن است.

وی خاطرنشان کرد: بروز نارسایی کلیوی نیز از دیگر عوارض شایع استفاده بی رویه و خودسرانه از داروهای مسکن است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک اضافه کرد: ترکیبات شیمیایی موجود در مسکن ها اگرچه برای بهبود کمر درد، پا درد و سایر مشکلات با تجویز پزشک به صورت مقطعی تجویز می شود، اما استفاده خودسرانه آن ها به شدت سلامت را تهدید می کند.

وی ادامه داد: استفاده از شیاف‌های مسکن نیز بی خطر نیست و باید از مصرف بدون نسخه آن ها اجتناب کرد.

دکتر دلاور اظهار داشت: طبق آمار انجمن بررسی و مطالعه درد، میزان مصرف استامینوفن کدئین با جمعیت 80 میلیونی در کشور بالاست و حتی فراتر از بسیاری از کشورهای دیگر است.

وی عنوان کرد: بر اساس آمار،مصرف سالانه استامینوفن کدئین در ایران بیش از 10 تن است و انواع مسکن‌های دیگر هم به وفور در خانه‌ ایرانی‌ها یافت می‌شوند که بیانگر الگوی نادرست مصرف دارو است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک توضیح داد: استان مرکزی نیز در مصرف خودسرانه مسکن ها شرایط بهتری از کشور ندارد و مسکن ها در صدر داروهای با مصرف بالای استان قرار دارند.

وی یادآور شد: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته،در میان 62 کشور دنیا،ایران رتبه ششم و هفتم داروهای مسکن را دارد.

دکتر دلاور تصریح کرد: مردم نباید با کوچک‌ترین درد به سراغ مسکن بروند و مانند نقل و نبات از دارو استفاده کنند./ح
برچسب ها: مسکن ، گوارش ، زخم معده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.