گزارش/ براساس رسم دیرینه سیاهپوشان؛

عاشقان امام حسین(ع) با تجمع در امام زاده چیذر به استقبال محّرم رفتند

زمزمه گرم ارادتمندان سکوت غریب مجلس عاشقانه را درهم می‌شکست تا از طریق گوش‌جان، دلت را بلرزاند یا وقتی مداح عاشقان می‌گفت: "هلال ماه خودنمایی می‌کند"، اشک به استقبال ماه این ماه می‌رفت و قطره اشک، درپس مژه‌های هلالی چشمان خیس عاشقان، به نظاره می‌نشست تا شاید این شیدایی را ببیند.

به گزارش خبرنگار ویژه نامه محّرم باشگاه خبرنگاران، ‌شهر در حالی با آغوش گرم به استقبال ماه خون می‌رود که صدای غافله دشت نینوا از فرسخ‌ها فاصله خواب از چشم عاشقان و ارادتمندان حضرتش ربوده است.

آري با آمدن ماه حزن و اندوه محرم، ديگر نیازی نیست برای دیدن صدای کاروان اسرا راه سختی پیمود یا سر از ناکجا آبادی در بیاوری، بلکه کافی است کمی تأمل کرده و به چهره حزین شهر و روستاهای ایران اسلامی خیره شوی تا از عمق وجودت ببینی که حدود 1400 سال پیش در چنین روزهای حال و هوای کربلا و کوفه و شام و مدینه چگونه بوده است!

اگر در این وادی خوب به صدای دلت گوش کنی، دیگر نیازی نیست به "لهوف" سید‌ بن‌طاوس مراجعه کني و بخوانی:"... زنان حرم ابا‌عبدالله‌الحسین(ع) را برشتران عریان که گلیم‌های پاره روی آنها انداخته بودند، بدون آنکه محمل یا سایبانی داشته باشند، سوار کردند و آنها را با اینکه امانت‌های بهترین پیامبر خدا بودند با صورت‌هایی باز و بدون نقاب در میان دشمنان به راه انداختند..." چرا که چهره حزین شهر به راحتی می‌گوید که دختر علی(ع)، علی‌وار نفس‌های دشمنان را در سینه حبس کرد و با صلابت گفتارش پایه‌های اسلام جدش را تثبیت کرد.

سال هجری شمی یا میلادی وقتی شروع می‌شود، توده‌هاي مردم و در بزم‌های مختلف شرکت می‌کنند ولی سال هجری قمری تنها سال تقویمی است که شروع آن با حزن و اندوه بوده و ماجرای امامي را بازگو می‌کند که همچون مادر، برادر، پدر و جدش در عین حق بودن، مظلومانه توسط مردمان زمانه‌اش به فيض شهادت نائل شد.

مردمان ایران‌زمین همواره نسبت به اسلام و اهل بیت ارادت ویژه داشته و سعی کرده‌اند به بهترین نحو احسن در این مجالس ابراز ارادت کنند.

محرم یکی از مهم‌ترین و ویژه‌ترین برنامه‌های شیعیان بلکه آزادی‌خواهان جهان است به طوريكه شخص شخیص آن حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) در اوج بندگی حق قرار دارد چرا که در حدیثي از رسول گرامي اسلام آمده است‌ "ان الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاه" ویژه ایشان ذکر شده است.

در حالی که در کربلای معلا پرچم سرخ گنبد طلایی ثار‌الله به زیر کشیده و بیرق سیاه نصب شد، عاشقان و ارادتمندان سرور و سالار شهیدان نیز در جای جای ایران عزیزمان برنامه ویژه‌ای را تدارک دیدند.

این پروانگان شمع حسینی با آغاز محرم‌الحرام حسيني، با تجمع در مساجد و هیئت‌ها، با امام خود بیعت کرده و آواي حزين‌"وا حسينا" سر مي‌دهند و دعاي دمادم‌شان "اللهم عجل لوليك الفرج" است...

شب گذشته همزمان با اولین شب محرم الحرام مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در جای جای شهرها و روستاهای کشورمان آغاز و پروانگان شمع حسینی با تجمع در مساجد و هیات‌ها باز هم همنوایی با شهدای کربلا را با شور و حرارت دیگری اغاز کردند.

چند سالی است مراسم سیاه‌پوشان ارادتمندان حضرت ابا‌عبدالله‌الحسین(ع) به صورت جدی دنبال می شود طوری که براساس این رسم در آستانه آغاز ماه محّرم عزاداران طی  مراسمی پیراهن سياه به تن کرده و بیرق و پارچه‌های سياهي را نيز  بر سر درب منازل، کوچه و خیابان‌ها نصب می‌کنند.

امام‌زاده علی‌اکبر(ع) یکی از محل‌هایی است که مراسم سیاه پوشان حسینی در آن برگزار شد.

وقتی از کوچه‌پس‌کوچه‌های باریک و پیچ در پیچ شمال تهران خود را به چیذر می‌رسانید امام‌زاده‌ای در دل مردمان اصیل این منطقه آرامیده است که از نوادگان امام سجاد(ع) بوده و به نام امام‌زاده چیذر معروف است.

حاج محمد هادی، تولیت آستان مقدس امام‌زاده علی‌اکبر(ع) با اشاره به جایگاه این بقاع متبرک اظهار داشت: امام‌زاده علی‌اکبر(ع) چیذر بعد از بهشت زهرا، دومین مکانی است که بیشترین شهیدان تهران در آن دفن شده اند.

وی افزود: در این امام زاده 560 شهید آرامیده اند.

تقارن آرمیدن شهدای انقلاب اسلامی در جوار امام‌زاده علی‌اکبر(ع) جایگاه ویژه‌ای به این مکان داده است که باعث استقبال جوانان زیادی از سراسر ایران شده است.

تولیت آستان مقدس امام‌زاده علی‌اکبر(ع) همچنین در این خصوص گفت: میانگین سنی جوانان حاضر در این مکان متبرکه 15تا25  سال است که در نوع خود بی‌نظیر بوده و به عبارتی در سطح کشور در اين زمينه رتبه اول را دارد.

وی در خصوص مراسم سیاه‌پوشان نیز افزود: آستان مقدس امام‌زاده علی‌اکبر(ع) چیذر هر ساله با اجرای مراسم سیاه‌پوشان به استقبال ماه محرم می‌رود.

همچنین حاج محسن سوهانی مسئول هیات رآیة العباس(ع) آستان مقدس امام زاده‌علی‌اکبر(ع) در این زمینه اظهار داشت : مراسم سیاه‌پوشان با حضور گسترده عاشقان حضرت ابا‌عبدالله‌الحسین(ع) در این امام زاده برگزار می‌شود.

وی افزود: این مراسم ابتدا با تلاوت کلام‌الله مجید آغاز شده و بعد از آن یک استاد معرفتی در خصوص معرفت و فلسفه محرم و عاشورا سخنرانی می‌کند تا عاشقان با معرفت بيشتر به عزاداری بپردازند و بعد از آن مراسم نوحه‌خوانی، سینه‌زنی و بعد هم پیرهن سیاه به تن می‌کنند.

مسئول هیات رآیة العباس خاطرنشان کرد: برنامه‌های این هیات با محوریت حاج محمود کریمی مداح اهل بیت(ع) دنبال می شود ولی حاج محمد طاهری، حاج سعید حدادیان، حاج مجید بنی‌فاطمه و ... نیز در این مراسم شرکت می‌کنند.

اما مراسم سیاه پوشان عاشقان حضرت ابا‌عبدالله‌الحسین(ع) درحالی برگزار شد که یادگار دیگری از آزادی‌خواهان بر لوح تاریخ آزادگی نقش بست.

در این مراسم که عصر روز گذشته (پنج شنبه 25 آبان ماه) در صحن امام‌زاده علی‌اکبر(ع) چیذر برگزار شد جوانان عاشقی از سراسر تهران و حتی کشور حضور داشتند.

در این مراسم بعد از تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجيد، حجت‌الاسلام محمود ریاضت در راستای مسائل معرفتی به فلسفه عاشورا و محرم پرداخت.

وی با بیان اینکه قبل از نماز، علم نماز واجب است، گفت: باید عاشورا و محرم با قبولی نماز همراه بوده و با علم صورت بگیرد.

حجت‌الاسلام محمود ریاضت تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های یاران کربلا بینش و بصیرت بوده و نباید هرآنچه را دیده می‌پسندد دل بخواهد چرا که حضرت امیرالمومنین علی(ع) بارها و بارها این حدیث را تکرار فرموده‌اند: "که یکی از بصیرت‌های مومنین این است که هرآنچه چشم دید، دل نخواهد".

وي با آماده‌سازی دل عشاق برای عزاداری گفت:

هرکس از عشق تو دیوانه نشد،عاقل نیست     عاقل آنست کز عشق تو دیوانه شود.

بعد از سخنرانی حجت‌الاسلام محمود ریاضت،  نوبت مداحی حاج محمود کریمی بود تا اشک را در آستانه محرم میهمان دل مومنان خداجو کند.

ازدحام مجلس سیاه‌پوشان به حدی بود که حتی جای نشستن وجود نداشت و عده‌ای مجبور بودند در حیات و حتی بیرون از امام‌زاده در این مراسم شرکت کنند.

حاج محمود کریمی وقتی گفت: "آقا جان به خوبها سر میزنی، مگه بدا دل ندارند..."، ندای گریه ارادتمندان از لابلای صحن مملو از عاشقان حضرتش گوش جان را نوازش داد.

زمزمه گرم ارادتمندان سکوت غریب مجلس عاشقانه را درهم می‌شکست تا از طریق گوش‌جان، دلت را بلرزاند یا وقتی مداح عاشقان می‌گفت: "هلال ماه خودنمایی می‌کند"، اشک، به استقبال ماه این ماه می‌رفت و قطره اشک، درپس مژه‌های هلالی چشمان خیس عاشقان، به نظاره می‌نشست تا شاید این شیدایی را ببیند.

جوانان حاضر در امام زاده چیذر، درحالی پیراهن مشکی به تن کردند که کربلای‌معلی و مشهد‌مقدس نیز با نصب بیرق‌های مشکی این دو مکان مقدس را عزادار کردند.

عاشقان حضرتش با اين مراسم به استقبال ماهي رفتند كه حدود 1400 سال پيش توسط پدران خودشان حفظ شده و بيعت كردند 11 شب با تمام وجود در اين محفل عاشقي شركت كنند.

گزارش: وحید عظیم‌نیا


انتهاي پيام/پ3

برچسب ها: سیاه ، پوشان ، عاشقان ، میلادی ، قمری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار