وزیر علوم در گردهمایی روسای دانشگاهها ،پژوهشگاهها ،و پار ک های علم و فناوری گفت:با دانشگاههای که دانشجوی دکتری غیر قانونی پذیرش می کنند طبق قانون وزارت علوم برخورد خواهد شد.

به گزارش خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران حاضر در محل؛دکتر کامران دانشجو در سومین گردهمایی روسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری و مراکز آموزشی و تحقیقاتی در سال 91، با اشاره به هیات ممیزی‌های دانشگاه‌ها، گفت: حفظ جایگاه برتر در منطقه، تلاش مضاعف می‌خواهد که در این زمینه از دانشگاه‌ها خواستاریم راهکارهای لازم را ارائه کنند.
 
وی هزینه تحصیل یک دانشجوی دکتری در خارج از کشور را 400 تا 500 میلیون تومان عنوان کرد و گفت: این در حالیست که هزینه تحصیل یک دانشجوی دکتری در داخل 50 تا 70 میلیون تومان است؛ درواقع یک چهارم هزینه دکتری خارج از کشور است.
 
وزیر علوم با اشاره به ضرورت رتبه‌بندی خوابگاه‌ها نیز گفت: با رتبه‌بندی خوابگاه‌ها می‌توان بحث اجاره بهای آن را نیز مدیریت کرد.
 
دانشجو همچنین خطاب به روسای دانشگاه‌ها به ضرورت کمک از خیرین اشاره کرد و گفت: خیرین خیلی بهتر و آسانتر از دولت پول می‌دهند و هیچ چشم‌داشتی نیز ندارند.
 
وی همچنین با اشاره به جداسازی کلاس‌های دختران و پسران دانشجو، گفت: ما دین خود را از مراجع دینی می‌گیریم و 15 نفر از علمای دینی در این زمینه فتوا داده‌اند که اختلاط زن و مرد جایز نیست که ما نیز باید بتوانیم به این سمت حرکت کنیم.
 
وزیر علوم در ادامه سخنانش با اشاره به یک مطالعه میدانی و نظرسنجی صورت گرفته از والدین داوطلبان آزمون سراسری سال 90، گفت: این مطالعه میدانی دارای 720 نفر جامعه آماری است که 54 درصد از آنها مادران و مابقی را پدران این داوطلبان تشکیل می‌دادند و 526 نفر از آنها فرزندانشان دختر و 194 نفر نیز فرزندشان پسر بوده است. همچنین 95 درصد والدین شهری و مابقی روستایی بودند. در ضمن شغل 17.6 درصد فرهنگی، 15.6 درصد اداری، شش درصد نظامی، 3.9 درصد کشاورز و 18.8 درصد آزاد بود.
 
دانشجو افزود: در این مطالعه میدانی سوالی مبنی بر ضرورت ساماندهی محیط‌های جداگانه برای دختران و پسران مطرح شد که در این راستا 82.5 درصد از والدین تشخیص دادند که این موضوع ضرورت دارد. همچنین 80 درصد والدین معتقد بودند پیشرفت تحصیلی فرزندشان در محیط‌های جداگانه کمک خواهد کرد و 76.4 درصد نیز معتقد بودند که محیط‌های جداگانه، مشارکت دانشجویان را در مباحث کلاسی افزایش می‌دهد.
 
وزیر علوم با بیان این‌که ورود زودرس به بحث انتخابات مصلحت نیست، گفت: اما دانشگاه‌ها باید در جهت فراهم کردن شرایطی برای حضور حداکثری مردم تلاش کنند و در این زمینه برنامه‌ریزی لازم را داشته باشند.
 
دانشجو تاکید کرد: در بحث انتخابات باید هوشیاری لازم وجود داشته باشد تا دشمن از این موضوع سوءاستفاده نکند و در این راستا یکی از موثرترین اقدامات، ارتباط موثر دانشگاه با دانشجو است.
 
وزیرعلوم در پایان با تاکید بر اینکه در دانشگاه‌ها از گفتمان رادیکال خودداری شود، گفت: باید در جهت گفتمان علمی و منطقی و در چارچوب نظام و رعایت مقررات حرکت کرد
 
وزیر علوم همچنین در حاشیه سومین نشست روسای دانشگاه‌ها در نشستی با خبرنگاران با بیان اینکه از ایجاد پردیس‌های اقماری دانشگاه‌های مادر استقبال می‌کنیم، گفت: در حال حاضر تعدادی از دانشگاه‌های مادر دارای پردیس هستند که در صورتی که بخواهند آن را گسترش دهند نیز حمایت می‌کنیم.
 
 دانشجو با بیان اینکه برای دانشگاه‌های کوچکتر نیز بودجه و عضو هیات علمی بیشتری جذب خواهیم کرد، گفت: استقبال از پردیس‌های اقماری دانشگاه‌های مادر در تضاد با توسعه دانشگاه‌ها در مناطق دیگر و یا تبدیل به دانشگاه مادر شدن، نیست.
 
دانشجو همچنین درباره تجمیع دانشگاه‌های کوچک‌تر گفت: ما در مرحله اول این پیشنهاد را به دانشگاه‌های غیر انتفاعی داده‌ایم که با هم تجمیع شده و یک کنسرسیوم تشکیل دهند، چرا که تعدادی از این دانشگاه‌ها بدون دانشجو می‌ماندند و برای آنها صرفه اقتصادی نداشت.
 
وی  درباره پذیرش غیر قانونی دانشجویان پولی در دوره دکتری برخی دانشگاه‌ها، گفت: در دو مورد دانشگاه می‌تواند شهریه اخذ کند، یکی در واحدهای بین‌الملل خود که این امر از طریق توافق با سازمان سنجش و برگزاری آزمون داخلی انجام می‌گیرد و دیگری پذیرش دانشجوی شهریه‌ای مازاد بر ظرفیت پذیرش اعلام شده از سوی وزارت علوم.
 
وزیر علوم افزود: پذیرش دانشجوی شهریه‌ای از طریق آزمون نیمه متمرکز دکتری و با هماهنگی سازمان سنجش صورت می‌گیرد که اگر این روند طی نشود، قطعا با دانشگاه موردنظر برخورد می‌کنیم.
 
وی در ادامه با اشاره به بحث پذیرش دانشجو با اخذ شهریه، تاکید کرد: پذیرش دانشجو با اخذ شهریه حتما باید از طریق آزمون نیمه متمرکز صورت گیرد و هر کس خارج از آزمون اقدام کند، مدرک آن اعتبار ندارد.
 
دانشجو همچنین درباره برگزاری آزمون نیمه متمرکز دکتری به صورت وزن 50 درصدی نمره آزمون کتبی و 50 درصدی مصاحبه، افزود: برنامه‌ریزی کرده‌ایم که آزمون دکتری 18 اسفند برگزار شود. همچنین آزمون کتبی، تخصصی‌تر خواهد شد. ما هر سال پس از برگزاری آزمون عملکرد را بررسی می‌کنیم و تصمیمات نهایی را اتخاذ می‌کنیم.
 
وی ادامه داد: با توجه به نظر اساتید دانشگاه‌ها و اعتراض برخی از دانشجویان درباره سلیقه‌ای عمل کردن مصاحبه‌ها به این جمع‌بندی رسیدیم که وزن مرحله مصاحبه و کتبی آزمون دکتری برابر شود.
 
وی همچنین با بیان اینکه نشاط سیاسی در دانشگاه‌ها لازم است، تصریح کرد: نشاط سیاسی تعریف دارد و نمی‌توان به هرگونه فعالیت سیاسی نشاط سیاسی داد. نشاط سیاسی در دانشگاه‌ها یعنی اگر حرفی می‌زنیم بر اساس علم و منطق باشد.
 
وی افزود: هر کسی که وارد دانشگاه می‌شود باید بداند که یک نگاه دشمن، به ایجاد تفرقه در دانشگاه‌ها است.
 
وزیر علوم همچنین درباره مشکلات دانشگاه‌ها در زمینه تجهیزات با توجه به مشکلات ارزی، تصریح کرد: ما هیچ مشکلاتی در زمینه تجهیزات دانشگاه‌ی نداریم و نخواهیم داشت، چرا که هنر مدیریت در این است که در تحریم‌ها بتوانیم شرایط را به درستی مدیریت کنیم. بنابراین در زمینه دوره‌های پژوهش محور نیز هیچ مشکلی نداریم، چرا که تجهیزات ما قابل رقابت با بهترین دانشگاه‌های دنیاست.
 
دانشجو افزود: همچنین سعی ما بر این است که تا آنجا که می‌توانیم بودجه‌های پژوهشی را کاهش ندهیم.
 
وی با اشاره به مشکلات به وجود آمده در مورد ارز دانشجویی، گفت: ما در کشور در زمینه ارز دارای مشکلات هستیم که به تبع مقداری از این بار نیز بر روی دانشگاه‌ها وارد می‌شود.
 
وزیر علوم افزود: ما از دو سال پیش اعلام کردیم که تمام دانشجویان کاردانی و کارشناسی که در خارج از کشور تحصیل می‌کنند، می‌توانند به کشور بازگشته و در دانشگا‌ه‌های هم تراز با هزینه برابر به تحصیل خود ادامه دهند. همچنین درباره دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری با توجه به فعالیت واحدهای بین‌الملل دانشگاه‌های بزرگ کشور، این دانشجویان می‌توانند در واحدهای بین‌الملل دانشگاه‌های هم تراز پذیرش شوند و تحصیل خود را ادامه دهند.
 
وزیر علوم در خاتمه تاکید کرد: در رشته‌های دارای اولویت برای اعزام دانشجو مشکل تامین ارز نداریم. البته بیان این مطالب به این دلیل نیست که ما نمی‌خواهیم مشکل دانشجویان خارج را حل کنیم. چنانچه در حال حاضر تصمیماتی گرفته شده که امیدواریم به زودی مشکلات ارزی این دانشجویان حل شود.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۱۱:۲۵ ۱۵ خرداد ۱۳۹۲
سلام العلیکم.خسته نباشی خدمت همه دوستان بزرگوار . ایا کسی میدونه که هزینه کارشناسی ارشد حسابداری چقدر میباشد .مثلا در کشور مالزی.لبنان.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۰ ۲۶ آبان ۱۳۹۱
سلام
خسته نباشید
این 400-500 میلیون چه جوری باید پرداخت بشه؟همه یه دفعه ایه یا کل هزینه است؟داوطلب میپردازه یا دولت؟؟
چه خبرههههههههههههههههههههه؟