سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: باید تلاش مضاعفی صورت گیرد تا صدای صنعت چاپ در تمامی کشور طنین انداز شود و بهره برداری هر چه بیشتر به نفع این صنعت در کشور انجام شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از ستاد اطلاع‌رسانی بیستمین دوره هفته کتاب، مراسم بزرگداشت دویستمین سال ورود صنعت چاپ به ایران عصر روز پنجشنبه 25 آبان ماه با حضور سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی اسماعیلی سرپرست معاونت امور فرهنگی، یوسف افراش سرپرست دفتر امور چاپ و جمع کثیری از اهالی صنعت چاپ در تالار وحدت برگزار شد.
در ابتدای این مراسم و پس از انجام مداحی به مناسبت فرارسیدن ایام سوگواری سالار شهیدان (ع)، علی اسماعیلی به روی سن رفت و به قرائت صحبت‌های از پیش نوشته شده خود پرداخت:
امروزه صنعت چاپ و بسته بندی، یکی از کلیدی‌ترین صنایع در جهان به شمار می رود. چاپ و بسته بندی نه تنها در توسعه فرهنگی، علمی و هنری جهان نقشی انکارناپذیر دارد بلکه به عنوان یک فرهنگ، هنر و صنعت نقش زیرساختی و پایه ای در رشد و توسعه دیگر ابعاد جامعه ایفا می کند.
جهادیه قائم مقام فراهانی، نخستین اثری است که در سال 1191 در ایران چاپ و منتشر شد و 7 سال پس از تاسیس چاپخانه در تبریز، اولین چاپخانه در تهران تاسیس شد. این صنعت بدون تردید، پیشتازترین عرصه صنعتی در تاریخ بشریت به حساب می آید که بر فرهنگ یک جامعه تاثیرگذاشته و موجب انتقال فرهنگ به خارج از مرزهای آن جامعه شده است.
ساقه دیرینه و قدمت بالای صنعت چاپ وداشتن تجارب، وجود توانمندی های بالا در انجام فعالیت های زنجیره ای ارزش چاپ و بسته بندی، ظهور و بروز نسل جدید فعالان در صنعت چاپ و بسته بندی، وجود بازارهای جدید در کشورهای آسیای میانه و قفقاز و امکان صدور خدمات فنی و مهندسی چاپ به کشورهای همسایه و از همه مهم ت، موقعیت ژئوپلوتیک و ژئواستراتژیک جمهوری اسلامی علی رغم اعمال تحریم های سیاسی و اقتصادی  اعمال فشارهای منطقه و بین المللی، همه و همه فرصت هایی است فراروی صنعت چاپ و بسته بندی کشور.
دویستمین سال ورود صنعت چاپ به کشور، فرصتی بزرگ و بهانه ای ارزشمند برای توجه همه جانبه به این صنعت و صنایع جنبی است.
از منظر فرهنیگ نیز، یکی از زیرساخت های اصلی و کلیدی ارتقای سطح ارزش و آگاهی و افزایش دانش عمومی و تخصصی افراد به شمار می رود.
نقش راهبردی و استراتژیک این صنعت در رشد و توسعه دیگر صنایع، ضرورت نگاه علمی، دقیق و کارشناسانه را آشکار می سازد.
تدوین نقشه راه و ترسیم چشم انداز، ماموریت ها، اهداف راهبردی و داشتن استراتژی می تواند مسیر آینده این صنعت را روشن و بسترهای لازم برای بهره گیری از تمام ظرفیت های موجود بخش های دولتی و غیر دولتی و ایجاد هم افزایی را فراهم نماید.
ماموریت اصلی این صنعت افزایش توان ارائه خدمات در بازارهای منطقه ای و بین المللی با استفاده از فناوری های نوین اطلاعاتی و ارتباطی در مواجهه با تهدیدات محیطی است. اجرای طرح آسایش صنعت چاپ می تواند گامی بلند به سوی تحقق اهداف سند چشم انداز در افق 1404 باشد.
تشکیل شورای سیاست گذاری، بررسی بازنگری قوانین و مقررات، بررسی ساختار و توسعه آموزش، از جمله ارکان این طرح به شمار می روند.
توسعه و گسترش مراکز آموزشی صنعت چاپ در کشور می تواند فرصت های شغلی فراوانی را در کشور ایجاد نماید.
ارتقای سطح باور عمومی نسبت به ظرفیت ها و توانمندی ها، آمادگی پاسخگویی به تغییرات محیطی و تکنولوژیکی، تربیت نیروی انسانی ماهرف توانمندی بخش غیر دولتی، بازتعریف جایگاه صنعت چاپ و صنایع وابسته در نقشه صنعتی کشور، رقابتی نمودن فضای کسب و کار، کاهش تصدی گری بخش دولتی و ارتقای نقش محوری اتحادیه ها، ایجاد مراکز تحقیق و توسعه، تبدیل رویکرد سنتی به نظام تولید و توزیع به رویکرد ارزش مدارانه تخصصی، تدوین استانداردهای ملی، ایجاد توازن و تعامل پذیری مناسب در توسعه صنعت، عملیاتی نمودن شهرک چاپ، تحول در نمایشگاه های داخلی و بین المللی و انجام هر چه بیشتر در این حوزه، از جمله راهبردی معاونت فرهنگی در این راستا است.
بدون تردید، دستیابی به اهداف بلندمدت و انجام برنامه ها و توسعه این صنعت، نیازمند همه عالی و بلند و یاری همه متولیان و کسانی که در جهت ارتقای این صنعت نقش کلیدی و اساسی دارند، می باشد.
شورای سیاستگذاری، نقش اساسی در توسعه و تبلیغ و ارتقای این صنعت خواهد داشت و باید تلاش مضاعفی صورت گیرد تا صدای صنعت چاپ در تمامی کشور طنین انداز شود تا بهره برداری هر چه بیشتر به نفع این صنعت در کشور انجام شود.
قطعا به رسمیت شناختن اهمیت و جایگاه صنعت چاپ و بسته بندی می تواند نتایج بسیار مثبتی را برای این صنعت به ارمغان آورد.
تعامل مثبت و پایدار قوای سه گانه با صنعتگران می تواند به رونق هرچه بیشتر این صنعت و نهادینه کردن آن در جامعه کمک نماید.
صنعت چاپ و بسته بندی باید با استفاده از تمامی ظرفیت ها و بهره برداری از آخرین تکنولوژی روز جهان و فناوری اطلاعات اقدام نماید.
از همه کسانی که در این صنعت تلاش شبانه روزی و خالصانه دارند و سرمایه های خود را با نیت معنوی، صرف چرخاندن چرخه های تولید و حرکت سریع تر این صنعت می نمایند تشکر و سپاسگزاری می نماید.
براستی صنعت چاپ و بسته بندی ما، مرهون و مدیون همت بزرگ مردان و زنانی است که با فکر و اندیشه و توان خود در جهت رشد و توسعه و حفظ و نگهداری آن می کوشند.
امید آن داریم که با همت شما فعالان این عرصه و تدبیر و تلاش مضاعف مسئولان، ابرهای تیره از افق فعالیت و پیشرفت این صنعت هر چه زودتر کنار رفته و آفتاب ارتقا و پیشرفت روز افزون در پس روزهای سخت و طاقت فرسای امروز این صنعت باشد./ي2
 
برچسب ها: اسماعیلی ، صنعت ، چاپ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار