کاهش آب بدن به ویژه در فوتبالیست ها که تمرینات پرفشاری دارند می تواند صدمات زیادی به بدن وارد کند و فوتبالیست ها باید این قضیه را مد نظر قرار بدهند.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران، ورزشکاران و به ویژه فوتبالیست ها آب زیادی را با انجام تمرینات متداول خود از دست می دهند.

دانستن نکات ایمنی از جمله مهمترین ویژگی هایی است که یک ورزشکار باید بداند تا اثرات نامطلوبی با ورزش گریبانگیر بدنش نشود.

ما در این جا بیشتر به فوتبالیست ها می پردازیم که در طول فصل برگزاری مسابقات جلسات تمرینی زیادی با فعالیت بالا دارند و برای این آب از دست رفته در بدنشان باید به فکر باشند اگر ورزشکاران آب از دست رفته در بدنشان را با مقدار کافی مایعات جبران نکنند دچار دهیدراسیون می شوند همراه با عرق الکترولیت های سدیم و پتاسیم نیز از بدن خارج می شود که با مایعات خاص جبران می شود.

برخی از متخصصان پیشنهاد می دهند که برای تحریک حس تشنگی، ورزشکاران از نوشابه های ورزشی استفاده کنند.

نوشابه های ورزشی علاوه بر اینکه دارای الکترولیت برای جبران مواد خاص از دست رفته در عروق هستند.

باعث می شوند تا فرد ورزشکار بیشتر تشنه شود و مقدار بیشتری آب مصرف کند و همین به جبران آب از دست رفته کمک می کند.

هر نوشیدنی برای تامین آب بدن مناسب نیست و نوشیدنی های دارای کافئین باعث می شود تا فرد به ادرار کردن بیشتری نیاز پیدا کند و همین قضیه بصورت خود بخودی باعث کاهش آب بدن می شود.

استفاده از مواد غذایی حاوی آب بالا نیز می تواند به جبران مایع از دست رفته بدن کمک کند به طور مثال استفاده از هندوانه، خربزه، طالبی، گوجه فرنگی، کاهو و ... بسیار مفید است.

کم آبی، باعث سرگیجه، سردرد و کندی عکس العمل می شود به همین خاطر است که حضور یک مربی بدنساز در تیم از اهمیت زیادی برخودار است.

اگر آب زیادی مصرف نشود تا آب از دست رفته جبران گردد، غلظت خون بالا می رود و در نتیجه فشار قلب بالا می رود و همین قضیه از خطرناکترین شرایط برای یک فوتبالیست است.

** زمان استفاده مایعات

یکی از مهمترین دغدغه های موجود در خصوص مصرف مایعات این است که ورزشکاران درچه زمانی باید مایع مصرف کنند.

پاسخ این است که هم در قبل ورزش، هم در حین و هم بعد از ورزش باید مایعات مصرف کرد.

مثلا تنها توصیه ای که می شود این است که به فاصله زمانی بسیار نزدیک تا مسابقه مایعات مصرف نشود ولی قبل از مسابقه باید هیدرانه شد./مح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار