اگر طبع گرمی دارید، اگر اشتهایتان كور شده، اگر كبدتان تنبل است، اگر نیاز به آرامش دارید و اگر... به شما توصیه میشود ازدم‌كرده یا عرق گیاه شاتره استفاده كنید.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک ،شاتره گیاهی علفی است كه در فصل بهار در مزارع، باغ‌ها، كنار جاده‌ها و زمین‌های كشاورزی به‌وفور می‌روید. گل‌های آن كوچك، انبوه و به رنگ سفید مایل به گلی است و به صورت متراكم در كنار هم قرار گرفته است. قسمت مورد استفاده این گیاه برگ، گل و شاخه آن است.
خواص درمانی شاتره:
طبع سردی دارد و در طب سنتی برای درمان بیماری‌های پوستی از آن بسیار استفاده می‌شود،اسید فوماریك آن برای التیام اگزما موثر است و آلكالوییدهای آن در بهبود بیماری‌های كبدی و صفراوی نافع است و به كبد در نقش سم‌زدایی كمك كرده وخون را تصفیه می‌كند.
وقتی عملكرد كبد مطلوب شود، زردی پوست رفع، سموم بدن دفع، هورمون‌ها تنظیم، تب و سرفه ناشی از گرمی‌ها رفع، التهاب بدن التیام و آشفتگی‌های روحی كم و در نهایت آرامش حكمفرما می‌شود.
عرق شاتره در مقایسه با دم‌كرده آن خواص درمانی كمتری دارد، اما به دلیل دسترسی آسان‌تر مصرفش را توصیه می‌كنیم،این عرق به دلیل آن كه به ترشح آنزیم‌های گوارشی كمك می‌كند، غذا را براحتی هضم كرده و اشتهاآور خوبی است،مزه مزه آن به جهت ویتامین C فراوان برای استحكام لثه‌ها و غرغره جوشانده آن برای برطرف كردن آفت.
 زخم‌های دهانی و التهاب زبان مفید است،تحقیقات اخیر نشان داده است شاتره علاوه بر این خواص درمانی، ضدعفونی‌كننده، آنتی‌هیستامین، ضداسپاسم، كاهنده تپش قلب، معرق، مسهل، مدر، آرام‌بخش و مقوی معده است و عصاره آن در بهبود بیماری‌های قلبی ـ عروقی موثر است. برای آن كه از خواص درمانی عرق شاتره نفع بیشترآن، خوب است آن را همراه عرق كاسنی خورانده شود./س
برچسب ها: شاتره ، درمان ، اشتها
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.