دبیر شورای ملی زعفران ایران گفت: اسپانیا با تولید تنها 1500 کیلو زعفران در مقابل 133 تن زعفران ایرانی یک صادر کننده شکست خورده است.

 فرشید منوچهری در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد   افزود: در سال 89 میزان تولید زعفران در کشور 185 تن بوده است که این رقم در سال 90 به 215 تن رسیده است.

وی با اشاره به افزایش سطح زیر کشت این محصول استراتژیک بیان کرد: هر چند امسال پیش بینی ها حاکی از افزایش 20 درصدی تولید زعفران بود، اما تا کنون محقق نشده است.
منوچهری در خصوص صادرات زعفران ایران گفت: در سال 89 تنها 86 تن زعفران از کشور صادر شد که در سال 90 این رقم به 133 تن و 163 کیلو افزایش یافته است.
دبیر شورای ملی زعفران ایران در خصوص ارزآوری صادرات زعفران در کشور تصریح کرد: سالانه حدود 400 میلیون دلار صادرات زعفران برای کشور ارزآوری دارد.
وی با بیان اینکه 75 درصد زعفران ایران در خراسان رضوی تولید می شود بیان کرد: تنها حدود 20 درصد در خراسان جنوبی و حدود 5 درصد نیز در سایر استانها کشت می شود.
دبیر شورای ملی زعفران ایران در خصوص آمار صادرات زعفران در 6 ماهه سال جاری اظهار کرد: 48 هزارو 359 کیلو زعفران در 6 ماهه نخست سال جاری صادرات به 43 کشور جهان صورت گرفته است.
منوچهری خاطر نشان کرد: پیش بینی شورای ملی زعفران برای سال جاری 140 تن زعفران است.
وی در خصوص افزایش میزان صادرات زعفران بیان کرد: مهمترین راهکار افزایش صادرات معرفی زعفران در دنیا است.
دبیر شورای ملی زعفران با اشاره به اینکه بیش از 94 درصد تولید زعفران جهان در اختیار ایران است گفت: ایران هیچ نقشی در مدیریت بازار جهانی زعفران ندارد.
وی ایجاد برند ملی زعفران را گامی مؤثر در معرفی زعفران ایران دانست و یادآور شد: با وجود گذشت چند سال از طرح موضوع برند ملی زعفران ایران از سوی شورای ملی هیچ اقدامی از سازمان توسعه تجارت ایران صورت نگرفته است.
منوچهری ایجاد یک سایت ملی برای زعفران را ضروری دانست و خاطر نشان کرد: می توان با حضور در نمایشگاه های صنایع غذایی جهانی به معرفی زعفران ایرانی که ده ها خواص دارویی همچون نشاط آوری و ضد سرطان بودن را دارد پرداخت. /س

برچسب ها: تولید ، زعفران ، فلج ، اسپانیا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.