سنتز و ساخت هالامین و تولید پارچه پنبه ای ضد میکروب توسط پژوهشگر دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب صورت گرفت.

مهندس علیرضا قربان نژاد کارشناس ارشد رشته مهندسی نساجی در گفتگو با خبرنگار  صنفي آموزشي باشگاه خبرنگاران  در خصوص این اختراع گفت: محلول ضد میکروبی نانو نقره با 5 غلظت مختلف و ترکیبات کلردار برای نخستین بار در کشور در اداره ثبت اختراعات و مالکیت صنعتی کشور توسط اینجانب به ثبت رسید.

وی در توضیح این طرح افزود: در این طرح از هالامین جهت ایجاد خاصیت ضد میکروبی و ضد باکتریایی منسوجات پنبه ای که یک منسوج پر کاربرد استراتژیک هست، استفاده شده و نتایج اثرات ضد میکروبی مطلوبی در مقابل باکتری های گرم منفی و گرم مثبت به دست آوریم.

این مخترع جوان اظهار داشت: هالامین ترکیبی ضد میکروبی با قابلیت از بین بردن باکتری های گرم مثبت و گرم منفی می باشد و قادر است که با الیاف سلولزی اتصال قوی شیمیایی از نوع کووالانسی برقرار کند و از دوام و پایداری مطلوبی روی سطح پارچه ها برخوردار است به طوری که در برابر شستشو های مکرر پارچه و یا استفاده از منسوج پایداری و دوام خود را به روی کالا حفظ کرده و از خاصیت ضد میکروبی آن نیز کاسته نمی شود.

وی عنوان کرد: این محصول با وجود کاهش میزان مصرف جهت ساختار و تولید هالامین همچنان از خاصیت میکروب کشی مطلوبی برخوردار است و از آن جایی که به سادگی می توان پارچه های سلولزی نظیر پنبه و حتی سایر منسوجات تهیه شده از الیاف مصنوعی نظیر پلی استر را با آن تکمیل نمود و یک کالای ضد میکروبی تهیه کرد قابل توجه می باشد.

قربان نژاد در پایان در خصوص کاربرد ها و مزایای این اختراع خاطر نشان کرد: از این اختراع می توان در تولید انواع البسه ضد میکروبی نظامی و پوشاک ضد بو و ضد باکتری در محیط های نظامی و غیره استفاده نمود و از مزایای این طرح نسبت به نمونه خارجی آن این است که فعالیت ضد میکروبی منسوج تکمیل شده با هالامین ها نسبت به گذشته زمان یا شستشو های مکرر کاهش نمی یابد همچنین ایجاد خاصیت ضد میکروبی پایدار روی سطح کالای پنبه ای و نیز قابلیت بهبود اثر گذاری ضد میکروبی با عمل آوری به وسیله آب ژاول ذکر کرد./ع2
برچسب ها: پارچه ، میکروب ، پنبه ، پژوهش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
شایان ایزدمند
۱۰:۵۹ ۰۵ اسفند ۱۳۹۲
باسلام . برایم خواندن این مطلب بسیار جالب و دوست داشتنی و مشوق است که یک جوان نخبه حتی بدون امکانات خاص مالی و حمایتهای دولتی توانسته چنین ابتکاری را بیافرینه ..... واقعا شایستگی قدردانی ویژه ای داره. اگه ممکنه اطلاعات بیشتری از ایشان در اختیارم قرار دهید/ با تشکر/
Iran (Islamic Republic of)
آرمین گیلاردی
۱۲:۰۲ ۱۴ مرداد ۱۳۹۲
ممنونم از این خبر خوبتون. منم دانشجوی سال اول نساجی هستم و این خبر خوبتون بهم انگیزه مضاعف می دهد و دوست دارم الان جای این مهندس جوون باشم. ای کاش.....
Iran (Islamic Republic of)
سهیل سیدآبادی
۱۱:۴۲ ۲۹ بهمن ۱۳۹۱
سلام علیکم. ممنون از زحمت اطلاع رسانیتان.خداوند به کشور عزیزمان با این جوانان ممتاز و نخبه لطف داشته.مطمئنم اگه این مخترع جوون و کم سن و سال عزیزمون در کشورهای عربی یا ترکیه یا.....این ابتکار و اختراع را ثبت می کرد درون تمامی رسانه ها خبرش را تیتر می زدند. من با این جوان نخبه در دوران کارشناسی هم کلاسی بودم. انصافا مومن و معتقد و تلاشگر و پر کار و مملو از پشتکار و انگیزه بود /حالا که ادامه تحصیلم داده و فوق لیسانس نساجی را با بالاترین و بهترین نمرات و معدل که دست نیافتنی هم هست کسب کرده . من هیچ گاه حتی احتمالش را هم نمی دادم که کشور عزیزمون به تکنولوژی ساخت هالامینهای آنتی باکتریال با کاربردهای چند منظوره و چند هدفی غیر از کاربرد صرف نساجی دست یافته و این با پشتکار این جوون مستعد نخبه و تلاشگر و قطعا خانواده فرهیخته اش صورت گرفته واگرنه این جوان نیاز به حمایتهای مالی و معنوی از سوی مسئولین بلندپایه محترم نیازمنده تا همچنان هدفمند و با انگیزه و ساعی به ادامه تحصیلش و افتخار آفرینی واسه این مرز و بوم ادامه بده.تورا به خدا این اخبار را فراتر و بیشتر و پررنگتر کنید تا جامعه نساجی کشورمان به دوران اوج خودش با کسب اعتماد به نفس برگرده. وظیفه مهمی بر دوش شما اصحاب رسانه است. باز هم از خبر جالبتون ممنون و سپاسگزارم. خدا خیرتان دهد.
Iran (Islamic Republic of)
مونا ناجی
۱۱:۱۵ ۲۹ بهمن ۱۳۹۱
با سلام.خدا خیرتون بده.من به ایرانی بودنم میبالم و از این مبتکر جوون و باهوش متشکرم .انصافا کار کمی نبوده. ما که توی صنعت نساجی هستیم می دانیم که این پروژه و امثالهم چقدر پر هزینه و وقت گیرند.باید گفت ای جوان نخبه ایرونی ناز شصتت که گل کاشتی.
آخرین اخبار