در دو دهه اخیر استفاده از تجهیزات هوشمند و جایگزینی مدیریت هوشمند به جای سنتی در سازمان انتقال خون ارتقاء پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران: دکتر غلامرضا توگه مدیر عامل انتقال خون در سمینار آزمایشگاه هوشمند گفت: استفاده از فناوری اطلاعات به ویژه اینترنت در جهت بهبود فرآیند هایی که در مجموعه بهداشتی درمانی صورت می گیرد مزایای زیادی دارد.

وی اذعان داشت: کاهش فضای فیزیکی، افزایش سرعت در‌فرآیند کاهش خطا، کاهش هزینه، امکان برقراری ارتباط درست و صحیح در بخش های مختلف اعم از برون مرزی از مزایای استفاده از فناوری در این حوزه است.

وی تصریح کرد: در دهه 60 با استفاده از ابزار نیمه هوشمند وارد حوزه الکترونیک شدیم و در دو دهه اخیر استفاده از تجهیزات هوشمند و جایگزینی مدیریت هوشمند به جای سنتی ارتقاء پیدا کرده است.

توگه اظهار داشت: مجموعه انتقال خون که رسالت اصلی اش تامین خون سالم برای جامعه و مراکز بهداشتی است از سال 83 توانسته مدیریت اطلاعات را هوشمند کند و با استفاده از نرم افزار ها در پایگاه های خود به طور جدی وارد حوزه سلامت الکترونیک شود.

وی عنوان کرد: در انتقال خون دو نرم افزار کلیدی وجود دارد، پایگاه های تهران با عنوان سیستم مَک و دیگر نرم افزار نگاره که این دو نرم افزار این امکان را فراهم می کند که به صورت یکپارچه تمامی مراحل مربوط به خون از ابتدای ورود به پایگاه تا زمان پخش به مراکز درمانی ثبت شود و اگر اشکالی وجود داشته باشد از ورود به مرحله بعدی جلوگیری می شود.

وی یادآور شد: این نرم افزار ها در مراحل مختلف از بروز خطاهای انسانی جلوگیری می کند همچنین جلوگیری از مصرف کیسه های تاریخ گذشته نیز توسط این سیستم صورت می گیرد.

وی افزود: WHO اعلام کرد؛ ایران جزء 5 کشور اول در سلامت خون است که ارتقاء کیفیت خون  فرآورده های خونی ،با ورود سازمان به سامانه الکترونیکی که سه میلیون مراجعه کننده دارد محقق شده است.

وی بیان کرد: سازمان انتقال خون به واسطه این موفقیت برنامه دومی هم در دست دارد که خون از زمان ورود به مراکز درمانی تا زمان مصرف ،اطلاعاتش و مشکلات حین کار و عوارضی که برای گیرنده و دهنده دارد وارد سیستم می شود.

توگه خاطر نشان کرد: امیدواریم با کمک های معاونت درمان در همه مراکز این سیستم پیاده شود و بتوانیم در برنامه ریزی های سازمان از مشکلاتی که در آزمایشگاه های بانک خون پیش می آید اطلاع پیدا کنیم و به حداقل برسانیم./ع2
برچسب ها: خون ، سلامت ، آزمایشگاه ، هوشمند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار