يكي از روشهاي مرتب كردن دندانها انجام ارتودنسي است كه براي دستيابي به نتيجه بهتر لازم است از 12 سالگي اين اقدام صورت گيرد.

دكتر اكبر فاضل، دندانپزشك در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران در خصوص ارتودنسي گفت: ارتودنسي دو مرحله دارد ارتودنسي پيشگيري كه بين سنين 5 تا 12 سال انجام مي شود يعني از زماني كه دندانها شيري و دائمي در كنار هم هستند و ار تودنسي fix كه معمولا در سنين 12 سال به بالا انجام مي شود.

وي بهترين زمان براي ارتودنسي را سن 12 سال به بالا اعلام كرد و گفت: در اين سن به علت وجود دندانهاي دائمي و رشد و تكامل فك، مرتب كردن و جابجايي دندانها به راحتي انجام مي گيرد كه با توجه به جنسيت و رشد اين امر در دختران 3 تا 4 سال زودتر آغاز مي شود.

فاضل در مورد مضرات ارتودنسي گفت: با براكتي كه در دندانها نصب مي شود بيمار نمي‌تواند به اندازه كافي به بهداشت دندانها رسيدگي كند و اين امر موجب پوسيدگي بعضي از دندانها بعد از ارتودنسي مي شود كه با رعايت بهداشت و مراجعه مرتب به پزشك و استفاده از ژلهاي فلورايد براي مقام كردن ميناي دندان مي توان از مضرات ارتودنسي در مقابل پيشگيري دندان جلوگيري كرد.

وي حداقل زمان ارتودنسي را با توجه به نوع دندانها متفاوت دانست و افزود: ممكن است اين امر بين 6 ماه تا 3 سال طول بكشد و اگر در سنين رشد و بلوغ صورت بگيرد كار درمان راحت است و در سنين بالاتر جابه جايي و حركت دندانها مشكل است كه نيازمند دقت و مراقبت و ظرافت بيشتري دارد.

وي در پايان در مورد بازگشت دندانها بعد از ارتودنسي به حالت اوليه به اين نكته اشاره كرد كه با توجه به اسكلت، فرم و فضاي دندان و نسوج نرم و عضلاني صورت مي توان با قالب گيري و نصب دستگاهي به عنوان ريتينر و يا تثبيت كننده به مدت يك سال در دندانها از بازگشت آنها به حالت اوليه جلوگيري كرد./u2
برچسب ها: ارتودنسی ، دندان ، پوسیدگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار