ارتودنسي لينگوال يا زباني، حدود 15 سال پيش براي اولين‌بار به علم ارتودنسي معرفي شد. در آن سال‌ها تصور مي‌شد اين روش به زودي ارتودنسي را دگرگون خواهد کرد و با پيشرفت روز افزون، جايگزين تمام روش‌هاي رايج ارتودنسي ثابت خواهدشد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، هدف از درمان‌هاي رايج ارتودنسي ثابت، مرتب کردن کامل دندان‌هاست که براي زيبايي و ايجاد عملکرد مناسب سيستم دنداني فکي ارائه مي‌شود. در اين درمان‌ها معمولا براکت (نگين‌هاي) ارتودنسي روي سطح بيروني (لبي) دندان‌ها قرار داده مي‌شوند تا از طريق آنها نيروهاي ارتودنسي به دندان‌هاي فرد وارد شوند. اين براکت‌ها و سيم موجود در شيار آنها عمدتا فلزي هستند و به راحتي بر روي دندان‌ها ديده مي‌شوند و ظاهر آنها براي بعضي افراد ايجاد مشکل مي‌کند.

يکي از روش‌هايي که باعث پنهان شدن کامل وسايل ارتودنسي از ديد مي‌شود، قرار دادن آنها در سمت زباني (لينگوال) است که به آن ارتودنسي لينگوال (زباني) مي‌گويند.

اصول کلي اين روش مانند ارتودنسي ثابت است که در آن نيروي ارتودنسي از طريق براکت‌هايي که به سطح دندان چسبانده مي‌شود، آن را به سمت محل مناسب حركت مي‌دهد. البته اين روش نقايصي هم دارد که بسياري از آنها هنوز هم رفع نشده‌اند بنابراين انتخاب اين تکنيک به درمان موارد خاص محدود مي‌شود. از جمله اين نقايص مي‌توان به دشوارتر بودن تحمل آن براي بيمار اشاره کرد زيرا تا حد زيادي جاي زبان را مي‌گيرد و باعث تداخل در صحبت و غذا خوردن مي‌شود.

از ديگر مشكلات استفاده از ارتودنسي لينگوال، هزينه چندبرابر آن نسبت به روش‌هاي معمول، محدود بودن به درمان‌هاي نسبتا ساده ارتودنسي و طول مدت بيشتر درمان است. اميد است که با پيشرفت بيشتر اين تکنيک و رفع مشکلات موجود در سال‌هاي آينده، بتوان از آن براي حل مشکلات عمده ارتودنسي در موارد نياز بهره برد.

با توجه به مطالب ذکر شده، مشخص مي‌شود متاسفانه روش ارتودنسي لينگوال هنوز نمي‌تواند در بيشتر درمان‌هاي ارتودنسي جايگزين قابل اعتمادي براي ارتودنسي ثابت باشد، اما در حال حاضر ارتودنسي لينگوال فقط براي رفع نامنظمي‌هاي بسيارساده و مختصر دندان‌ها آن هم در افرادي که به دليل شرايط کاري‌شان به هيچ‌وجه نمي‌توانند ظاهر وسايل ارتودنسي معمول را بپذيرند، توصيه مي‌شود./س

برچسب ها: ارتودنسی ، دندان ، فک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.