تبریز/

90 درصد ابتلا به دیابت تیپ "ب" متاثر از عوامل ژنتیکی است

مسئول مرکز دیابت جهاددانشگاهی آذربایجانشرقی با بیان اینکه بیماری دیابت دو نوع تیپ "آ "و "ب" است گفت: 90 درصد ابتلا به دیابت تیپ "ب" متاثر از عوامل ژنتیکی است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز، گلشید اجلالی در این کارگاه با اشاره به اینکه 4 سال متوالی شعار روز جهانی دیابت آموزش و پیشگیری از بروز دیابت نامگذاری میشود گفت: بیش از 50 درصد بیماران اطلاعی از بیماری خود ندارند در حالی که اگر با آموزش های لازم از علایم آن آشنایی یابند، میزان ابتلایان به این بیماری کاهش قابل توجهی خواهد داشت.

وی با ابراز تاسف از اینکه شروع سن دیابت در کشور 25 تا 45 ساله و نیروی کار را شامل می شود گفت: بیماری دیابت 10 تا 15 سال طول عمر را کاهش می دهد.

مسئول مرکز دیابت جهاددانشگاهی استان شهرنشینی، ماشینی شدن زندگی، رژیم غذایی غلط را در افزایش آمار مبتلایان به بیماری دیابت موثر دانست و گفت: اگر قند بیماران دیابتی تحت قرار گیرد، مبتلایان از عوارض دیابت در امان خواهند بود و عمر طبیعی خواهند داشت.

وی با بیان اینکه بیماری دیابت دو نوع تیپ "آ "و "ب" است گفت: 90 درصد ابتلا به دیابت تیپ "ب" متاثر از عوامل ژنتیکی است.

وی با تاکید بر اینکه باید افراد بالای 35 سال، سالانه یک بار آزمایشات لازم برای پیشگیری از دیابت را انجام دهند گفت: احتمال نابینا شدن در افراد مبتلا به دابت 25 برابر افراد عادی است و کنترل قند خون، 76 درصد خطر پیشرفت تاثیر دیابت ته چشمی را کنترل می کند.

دکتر رخشنده علی پناهی متخصص بیماریهای چشمی نیز در این همایش با اشاره به عوارض چشمی از جمله عفونت پلک، بروز آب مروارید و آب سیاه که بیماری دیابت ایجاد می کند گفت: متاسفانه روند نابینایی در بیماران دیابتی 25 درصد بیش از سایرین است.

در این همایش با تاکید بر اینکه شیوع روز افزون دیابت، بهداشت و سلامت جامعه را تهدید می کند رژیم درمانی از مهمترین روشهای کنترل یا پیشگیری از عوارض دیابت عنوان شد که داشتن رژیم صحیح غذایی موجب تنظیم قند خون در این بیماران می شود.

در این کارگاه آموزشی تاکید شد که داشتن رژیم غذایی صحیح علاوه بر کنترل میزان مطلوب قند و چربی خون، باعث تامین کلیه مواد مغذی لازم برای رشد و نمو، حفظ سلامتی بدن و فعالیت شخص شده و از ایجاد عوارض زود رس یا دیر رس دیابت مانند عوارض قلبی_ عروقی، کلیوی، چشمی، پوستی، عصبی و ... جلوگیری می کند/س

برچسب ها: ابتلا ، دیابت ، ژنتیکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.