مدیرعامل سابق شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: باید نفت خام را از بورس انرژی جدا کنیم، چرا که عرضه‌ آن به صورت خام به ضرر ما خواهد بود و باید تبدیل به فرآورده‌های نفتی شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، محمدرضا نعمت‌زاده با بيان اين مطلب گفت: وقتی بحث بورس انرژی در زمان مهندس زنگنه مطرح شد تلاش شد تا بورس نفت ایجاد شود، اما ما معتقد بودیم این کار شدنی نیست و عرضه‌ آن به ضرر ما تمام خواهد شد مگر آنکه در خلیج‌فارس به صورت مشترک باشد.

وی تاكيد كرد: وقتی بورس نفت و یا بورس انرژی گفته می‌شود باید بحث نفت خام را از هم جدا کنیم و آن را به صورت فرآورده‌های انرژی عرضه کنیم.

نعمت‌زاده با بیان اینکه قرار‌داد‌های دراز‌مدت در نفت به نفع ماست، گفت: ما به جای آنکه قیمت نفت را بخواهیم کاهش دهیم بهتر است با خریداران نفت خام قرار‌داد‌های حداقل یکساله داشته باشیم .

وی افزود: تا زمانی که دولت در قیمت‌گذاری فرآورده‌ها و عرضه و تقاضا مداخله می‌کند، آزاد‌شدن نرخ انرژی شدنی نیست و به قیمت واقعی خود نمی‌رسد البته می‌توان آن را کمی با صادرات و واردات تعدیل کرد.

نعمت‌زاده با بیان این‌که در زمانی که در پالایش و پخش فعالیت می‌کرده عنوان می‌شده است که آزاد‌سازی نرخ حامل‌های انرژی 20 سال دیگر انجام می‌شود، گفت: این آزاد‌شدن نرخ‌ها یک مساله‌ مهم است، چرا که بر روی تمام محصولات و کالاهای دیگر اثر خواهد گذاشت.

مدیر عامل سابق شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران بورس انرژی را محل خوبی برای معامله محصولات پتروشیمی و انرژی‌های دیگر دانست و گفت: در این بورس تحمیل هزینه‌های مازاد بر مصرف‌کننده از بین خواهد رفت و برای تولید‌کننده‌ها نیز کنترل راحت‌تر است.

وی هم‌چنین در مورد میزان گازی که در جنوب کشور مازاد می‌سوزد‌ نیز گفت: می‌توان این گاز را تبدیل به انرژی برق کرده و صادر کنیم که در این رویه یک قدم به جلو خواهیم رفت./ر

برچسب ها: پالایش ، جداسازی ، نفت ، بورس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار