پرندگان مهاجر هر سال با آغاز فصل سرد به نواحي گرمسيري اين استان پرواز كرده و پس از زمستان گذراني و افزايش نسبي دما، مجددا به نواحي سرد شمالي در سيبري، اروپاي شمالي و كشورهاي اسكانديناوي بازمي گردند.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بجنورد، در اين ميان، ايران به دليل موقعيت زيستي و جغرافيايي توقفگاه بين راهي بسياري از گونه هاي پرندگان مهاجر است و هزاران پرنده مهاجر هر سال در رودخانه ها، بندهاي آبي و تالاب هاي كشور از جمله خراسان شمالي توقف مي كنند.
مديركل حفاظت محيط زيست خراسان شمالي گفت:رفت و برگشت سالانه پرندگان از يك منطقه به منطقه ديگر به دليل مقابله با تغييرات آب و هوايي،كمبود غذا و زمينه سازي براي توليد مثل انجام مي شود.
وي افزود:بيش از 40 گونه پرنده هر سال به مناطق حفاظت شده استان و حاشيه رودخانه ها و رودها،بندها،سدها و آبگيرهاي خراسان شمالي كوچ مي كنند كه از ميان آنها مي توان به گونه هاي انواع اردك، آنقوت،كشيم، بوتيمار،حواصيل،فلامينگو،آبچيلك،درنا و كاكايي اشاره كرد.
آبسالان گفت:سد شيرين دره، مهم ترين زيستگاه براي زمستان گذراني و توقف بين راهي پرندگان مهاجر آبزي و كنار آبزي در خراسان شمالي است.
وي اظهار داشت:سدهاي بارزو و گلول در شيروان،بيدواز در اسفراين و چري در فاروج و بندهاي خاكي عبدل آباد،كفترك از ديگر توقفگاه هاي زمستاني پرندگان مهاجر آبزي و كنار آبزي در اين استان است.
وي گفت:حاشيه رودخانه هاي اترك و كال شور نيز از جمله عمده اين زيستگاه ها ميباشند كه پرندگان در مسير مهاجرت خود مدتي را در آن به سر مي برند.
وي با اشاره به وجود هشت آبگير و دو رودخانه دائمي به عنوان زيستگاه پرندگان در استان خراسان شمالي،افزود: پرندگان مهاجر چهار گروه هستند كه برخي از آن ها در فصل بهار به اين استان كوچ مي كنند كه عمدتا گنجشك ساناني چون زردپره سر سرخ هستند.
وي گفت:گونه هاي اكراس سياه، آبچليك پاسرخ و حواصيل ارغواني از پرندگان مهاجري هستند كه در مسير مهاجرت خود از نواحي توليد مثلي به مناطقي كه زمستان را در آن سپري مي كنند، عبور و از اين استان به عنوان يك توقفگاه بين راهي استفاده مي كنند.
وي افزود:از پرندگان مهاجر زمستان گذران كه زمستان را در تالاب هاي استان سپري مي كنند نيز مي توان به اردك سرسبز، خوتكا و چنگر اشاره كرد./س

برچسب ها: کوچ ، زمستانی ، پرندگان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.