به گزارش مجله
شبانه باشگاه خبرنگاران، وبلاگ
ولابت فقیه در جدیدترین نوشته خود آورده است:
مقام معظم رهبری در دیدار با جوانان خراسان شمالی، لازمه ی «پیشرفت اسلامی» را «تمدنسازی نوین اسلامی» دانستند و بر ضرورت بازنگری، تدوین و تغییر و تحول در «سبک و فرهنگ زندگی» تأکید فرمودند و ناخرسندی خود را نسبت به عدم پیشرفت در مقوله ی «سبک زندگی»
اینگونه بیان کردند: «متأسفانه ما در این بخش، پیشرفت چشمگیری نداشته و مثل بخش اول یعنی علم و صنعت و نظائر آن پیشرفت نکردهایم... اگر گفتمانی در زمینه آسیبشناسی و چاره جویی مشکلات موجود در سبک و فرهنگ زندگی بوجود آید، با توجه به نشاط و استعداد جوانان، حتماً درخشندگی ملت ایران در این زمینه نیز، چشم جهانیان را متوجه خود خواهد کرد.»1
از آنجا که «ازدواج به عنوان یک امر ارزشی دارای جایگاه اساسی در اخلاق جنسی است و به عنوان اساسی ترین راهکار برای ارضاء غریضه جنسی می تواند در رأس ارزش ها قرار گیرد و البته به عنوان یک سنت دیرپای حسنه در کلام الهی، به وجود آورنده ی مطمئن ترین و آرام بخش ترین رابطه ها و آغازگر زندگی همراه با طراوت، مودت و ایثار است.»،2 این مقاله بر آن است که با رویکردی تطبیقی و مقایسه ای میان سیره معصومین علیهم السلام و شیوه ی رایج میان عرف امروز، «سبک ازدواج» اسلامی را به منظور زمینه سازی برای گسترش فرهنگ ازدواج آسان در بستر ارزش های اسلامی تبیین نماید .
از آنجا که هسته اولیه یك خانواده سالم و مطلوب از همان آغاز ازدواج ، از هنگام خواستگارى و وصلت با خانواده دیگر شكل مى گیرد، پس اولین و مهمترین مطلب، شناخت معیارهای اساسی و مکتبی در انتخاب همسر است. یعنی همان معیارهایی که موجب استحکام نهاد خانواده شده و موجبات آرامش و ثبات و سکون دو روح تشنه و مضطرب را فراهم می آورد.
الف)هم کفو بودن:
در دین مبین اسلام اولین و مهمترین معیار همسر گزینی، هم کفو بودن است، اما نه در ثروت و مقام و نه در ظاهر و جمال، بلکه همتایی زن و مرد در ایمان، عفت و پاکدامنی آنهاست؛ بنابراین زنان پاك و عفیف ، لایق مردان با تقوا و پاكند «و الطیبات للطیبین».3 البته در برخی از روایات دین به همراه توانگری مالی و در برخی دیگر دین با امانت و اخلاق مطرح شده است، ولی تکرار دیانت در همه ی روایات خود بهترین نشانه است که اصیل ترین رکن برای هم کفو بودن زن و مرد همان ایمان است.
زیباترین نمونه برای اثبات این مدعا ازدواج جویبر و ذلفا ست. او مردى كوتاه قامت، زشترو و تنگدست بود، اما باطنى زیبا و روحى بلند داشت، ولی ذلفا زیبا رو و دارای شرافت خانوادگی و تمول مالی بود.وقتی جویبر به دستور پیامبر از ذلفا خواستگاری نمود، پدرش پاسخ داد:« ما دختران خود را جز به هم شأنهاى خود از انصار نمىدهیم.» پیامبر فرمود: اى زیاد، جویبر مؤمن است، و مرد مؤمن شایسته و همتاى زن مؤمن است، و مرد مسلمان شایسته و همتاى زن مسلمان است. پس با این ازدواج موافقت كن و مخالفت نكن.»4 بنابراین امروزه گسترش فرهنگ تفاخر یکی از مهمترین موانع گسترش فرهنگ ازدواج آسان می باشد.
ب): پرهیز از مهریه های سنگین:
قرآن كریم با لطایف و ظرافت بىنظیرى مىگوید: «و اتُوا النِّساءَ صَدُقاتِهِنَّ نِحْلَةً»5 صدقاتهن جمع صداق به معنى مهر است یعنی مهر زنان را (به طور كامل) به عنوان یک بدهى (یا یک عطیه) به آنها بپردازید. قرآن كریم در این جمله كوتاه به سه نكته اساسى اشاره كرده است: اولًا بدان جهت به مهر صداق گفته مىشود كه نشانه راستین بودن علاقه مرد به زن است. دیگر اینكه كه مهریه به خود زن تعلق دارد نه پدر و مادر؛ سوم اینكه مهریه عطیه و هدیه مرد به زن است.6
اما امروزه مهریه های سنگین را نوعی پشتوانه برای امنیت زن و بها دادن به شخصیت خانوادگی برمی شمارند در حالی که بسیارند عروس های جوانی که مهریه های هزار سکه ای دارند ولی با چشم پوشی از همه حق و حقوق شرعی خود و گذشت از مهریه کلان، طالب جدایی بوده و بر جاری شدن صیغه ی طلاق پای می فشارند. بنابراین «مَهر» زمانی می تواند معنا و مفهوم پرارزشی داشته باشد که برخاسته از صداقت و از روی محبت و مهرورزی و جان مایه ای برای حیات مشترک باشد.7
لازم به ذکر است که با توجه به خصوصیت وبلاگ، این مطلب را پس از مشورت با سایر دوستان و در صورت نیاز ادامه خواهیم داد. انشاءالله
---------------------------------------------------------------------
1- بیانات در دیدار جوانان استان خراسان شمالی
2- مجله تخصصی نورمگز-محمدرضا شرفی- محمدشریف طاهرپور
3- سوره نور، آیه ی 26
4- سیره نبوى«منطق عملى» ،ج2،ص:504
5- سوره نساء آیه 4
6- مجموعهآثاراستادشهیدمطهرى ج19 صفحه200
7- غلامعلی افروز-مجله تخصصی نورمگز