تغذیه ناسالم مهمترین عامل اختلالات خلقی و عصبی در دختران است.

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، کارشناس مسئول بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه یکی از مشکلات رايج در میان دختران جوان و نوجوان، الگوهای غذایی نامناسبی است که بیشتر از طریق اینترنت، سایت‌های بدون اعتبار و ماهواره به آن‌ها منتقل می‌شود، اظهار داشت: راضی نبودن از ظاهر و قیافه خود مهمترین عاملی است که دختران را به سمت استفاده از توصیه‌های اشتباه و رژیم‌های نادرست سوق می دهد.

دکتر زهرا اباصلتی با بیان اینکه تمایل به کم‌ وزنی و لاغری که ناشی از تصور نادرست آن‌ها نسبت به اندام است، باعث می شود برخی از دختران اقدام به رژیم سخت و خودسرانه ‌کنند و این امر موجب به خطر افتادن سلامت آینده آنان به‌ویژه در دوران مهم بارداری و شیردهی می شود همچنین این مسئله ممکن است باعث قاعدگی‌های نامنظم يا نبود قاعدگی در آن‌ها شود.

کارشناس مسئول بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: کمبود ریز مغذی ها از جمله آهن، کلسیم، روی و مواد معدنی از دیگر عوارض استفاده از رژیم های نادرست به شمار می رود که به تدریج در فرد موجب بروز اختلالات خلقی، عصبی، ریزش مو و کم خونی می‌شود.

دکتر زهرا اباصلتی افزود: یکی از مشکلات دیگری که دختران را تهدید می‌کند، اضافه وزن یا چاقی است که اغلب در اثر کم‌تحرکي و فعالیت نامناسب بدنی، استفاده مداوم از تلویزیون و رایانه و نیز رژیم‌های نادرست غذایی و مصرف زیاد تنقلات، نوشابه‌ها وغیره به وجود می‌آید.

وی با تاکید بر اینکه برنامه غذايي دختران بايد شامل تركيبي از غذاهاي مختلف در گروه‌هاي اصلي غذايي باشد، اظهار داشت: در ميان وعده‌ها به جاي استفاده از مواد غيرمغذي و كالري‌زا مثل نوشابه‌ها، چيپس و كيك‌ها از مواد غذايي مغذي مانند شير، نان، پنير، خشكبار، ميوه‌ها و مغزها استفاده کنند.

کارشناس مسئول بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: براي پيشگيري از كم وزني و لاغري، از انجام هرگونه رژيم خودسرانه به شدت خودداري شود و تحت نظر متخصصان تغذيه اقدام شود و براي پيشگيري از اضافه وزن و چاقي ضمن توصيه به فعاليت‌هاي روزانه، استفاده از يك رژيم غذايي درست و متعادل زير نظر متخصص تغذيه ضروري است./ع2

برچسب ها: تغذیه ، عصبی ، ناسالم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار