رئیس مرکز امور زنان ریاست جمهوری گفت: دین اسلام به عنوان مدون‌ترین دین الهی می‌تواند نقطه اتکا و راهنمای بزرگی برای هدایت فرآیندهای بین‌المللی در سطح جوامع جهانی باشد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، مريم مجتهدزاده رئیس مرکز امور زنان ریاست جمهوری، در مراسم افتتاحیه دومین همایش بین‌المللی حقوق بشر و فرهنگ‌ها که در دفتر مطالعاتی وزارت امور خارجه برگزار شد، اظهار داشت: زن، هویت زن و حقوق و تکالیف او همواره از مباحث تاریخی بوده است و فرهنگ‌ها‌، تمدن‌ها و مکاتب گوناگون هر کدام زن را از زاویه دیدگاه خود تحلیل و بررسی کرده‌اند.

وی با بیان این‌که مذاهب از جمله اسلام، جایگاه زن را بر مبنای جهان‌بینی ویژه خود در جامعه مشخص کرده‌اند، افزود: در این سیر تاریخی، مکاتب گوناگون بشری در نگاه اومانیستی خود گاهی دچار افراط و گاهی دچار تفریط شده‌اند اما با این همه تجارب انباشته شده در مسیر پرتلاطم تاریخی انتظار می‌رفت جامعه بشری با توجه به توسعه علوم و فلسفه ارتباطات رشد و آگاهی جهانی بتواند در این حوزه به یک نقطه تعادل دست یابد، لیکن تقریبا همین بشر به یک تعادل سازنده و موثر در پیشرفت سیر منافع عمومی پیرامون موضوع زن دست نیافته و نظام‌های ارزشی و حقوقی مشترک را با نگاه جامع‌الاهداف، آن‌گونه که سرشت بشر ایجاب می‌کند، تاکید نکرده است.

مجتهدزاده در ادامه افزود: برخی در جامعه جهانی و در عصر کنونی تحت آموزه‌های گذشته به سر می‌برند و من به حکم دین طرفدار افرادی هستم که حقوق را با اخلاق پیوند می‌زنند، اگر چه تاریخ علم و فلسفه تعریف واحدی از اخلاق به دست نمی‌دهند، لکن حتی اگر کرامت ذاتی انسان را به عنوان یکی از مبانی اخلاق از وجوه مهم آن ببینیم سازمان بین‌المللی مرکز امور زنان با دقت بیشتری دیده می‌شد، در این صورت مراکز مهم مدافع حقوق زنان تحت نظر تعداد بیشتری از کشورهای غیرمتعهد که معمولا متأثر از مناسبات قدرت هستند، می‌توانستند واقعا جهان‌شمول باشند.

رئیس مرکز امور زنان ریاست جمهوری گفت: اگر جایگاه زن در خانواده، اجتماع، حکومت و نقش آن در رابطه با مرد و آحاد جامعه، آن گونه که فرهنگ‌ها و ارزش‌های مترقی تامین شود، مشکلات و معضلات و بحران‌های جهانی، آن گونه که جامعه بشری با آن روبه‌روست برطرف خواهد شد.

مجتهدزاده در ادامه افزود: یک نظام حقوق جامع‌الاساس که بتواند جامعه حقوقی امروزه را در سایه عدالت و اهداف والای صلح‌جویانه خود در زمینه‌های سیاسی و اقتصادی و اجتماعی ایجاد کند را ضروری می‌دانم.

وی با بیان این که در این راستا اسلام به عنوان عمیق‌ترین و مدون‌ترین دین الهی می‌تواند نقطه اتکا و راهنمای بزرگی برای هدایت فرآیندهای بین‌المللی در موارد حقوقی، فرهنگی، اجتماعی به ویژه پیرامون موضوع زنان مورد بهره برداری قرار گیرد، گفت: قطعا بهره‌گیری از فرهنگ اسلام می‌تواند نتایج امیدبخش در حقوق و کرامات آن به عمل آورد.

مجتهدزاده تلاش‌های بین‌المللی برای اعاده حیثیت و حقوق زن در عصرهای گذشته را قابل تقدیر دانست و با بیان اینکه حتی اعلامیه جهانی حقوق بشر سندی جامع الاساس نبوده و تاکید بر کرامت ذاتی انسان را از محورهای اولیه خود قرار داده است، گفت: چرا جامعه جهانی در فرآیند هنجارسازی، کرامت و اخلاق را به فراموشی سپرده در حالی که جزئی از فرهنگ است .

وی با بیان اینکه حقوق در تعامل متقابل با فرهنگ است، افزود: اصل فرهنگ و احترام به فرهنگ‌ها و ادیان پیش رو و مترقی به این معناست که از فلسفه و نگاه سازنده او ارزش‌ها و مناسبات فرهنگی سازنده حاکم بر جوامع مختلف برای غنای هنجارسازی جهان بهره‌گیری شود.

مجتهدزاده ادامه داد: ارزش‌های نهفته در مکاتب الهی به ویژه در اسلام بسیار غنی‌تر از آن است که بتوانند از آن در نظام جهانی چشم‌پوشی کنند.

وي در ادامه افزود: در قرآن، آسیه به عنوان یکی از 4 زن بزرگ الگو و نمونه اخلاقی برای زنان و مردان جوامع مومن معرفی می‌شود. چرا خداوند در زمین با مریم مقدس تکلم می‌کند و با او در مورد سرنوشتش و سرنوشت جامعه پیرامونی او سخن می‌گوید؟ آیا این‌ها همه به خاطر این است که این زنان بزرگ، بهترین رقابت‌ها را با مردان خود در زاویه حقوق به عمل آورده‌اند یا به خاطر آن است که آنان با استقامت به بهترین وجه در جهت خیر و اصلاح منافع عمومی و رضایت خالق خود بیشترین و عمیق‌ترین تاثیرگذاری را به عنوان زن در محیط پیرامونی خود داشته‌اند.

رئیس سازمان امور زنان ریاست جمهوری در پایان خاطرنشان کرد: من برای رفع فقر، تبعیض و نابرابری تمام نشده و مشکلات و بحران‌های جدید و عدیده‌ای که به دلیل حاکمیت‌های مادی بر روی حقوق زن سایه انداخته و به شدت در جوامع مختلف، نمود پیدا کرده است از جمله حدود 40 میلیون بیمار ایدز، صنعت عظیم لذت جویی از انسان به عنوان کالا در برخی کشورها، که به دنبال آن سودآوری ارزی داشته و ده‌ها معضل و بحران دیگر رخ داده است، در تلاش هستم.

انتهاي پيام/
برچسب ها: اسلام ، دین ، همایش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار