وزير امور خارجه کشورمان گفت: جمهوري اسلامي ايران همواره آماده مذاکره با 1+5 بوده و هيچ گاه از مذاکرات دوري نکرده است.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، علي اکبر صالحي در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران در خصوص آخرين اخبار از مذاکرات ايران و 1+5 اظهار داشت: طبق توافقات، تماس تلفني بين جليلي و اشتون صورت گرفته بود که قبلا نيز توسط رسانه‌ها اعلام شده و قرار بود تا پايان آبان‌ماه تماس ديگري در خصوص زمان و مکان مذاکرات صورت بگيرد. در حال حاضر اخبار جديدي در اين خصوص ندارم ولي اميدودارم که هرچه سريعتر اين جلسه برگزار شود.

وي تصريح کرد: جمهوري اسلامي ايران بارها اعلام کرده که هيچ وقت دوري از مذاکرات با 1+5 نکرده است و اين طرف غربي است که گاهي مذاکره را به تعويق مي‌اندازد يا متوقف مي‌کند.

رئيس دستگاه ديپلماسي خاطرنشان کرد: در هر صورت، جمهوري اسلامي ايران همواره آمادگي خود را اعلام کرده و ما اميدواريم نتيجه مذاکرات، رضايت طرفين باشد و هيچ وقت مذاکرات متوقف نشود.

صالحي در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر اينکه معاون وزير خارجه روسيه و نماينده اين کشور در گروه 1+5 خواستار اين هستند که گفتگو ميان ايران و واشنگتن در مورد پرونده هسته‌اي ايران صورت بگيرد، گفت: گفتگوهاي مستقيم بين ايران و آمريکا در خصوص مسائل موضوعي قبلا بوده است، مثلا در خصوص افغانستان و عراق نيز بحث شده است و در حال حاضر نيز در خصوص پرونده هسته‌اي کشورمان تقريبا به صورت غيرمستقيم با آمريکا در چارچوب 1+5 صورت گرفته است، چرا که نماينده آمريکا در 1+5 در آنجا حضور دارد.

وي تصريح کرد:‌ گفتگوهاي موضوعي با گفتگوهايي که شامل مسائل دوجانبه سياسي بوده و در برگيرنده رابطه با تمام مسائل سياسي است، فرق مي‌کند.

وي ادامه داد: تصميم چنين موضوعي که در برگيرنده گفتگوي جامع و کامل است و تمام جنبه‌هاي سياسي را در برمي‌گيرد با مقام معظم رهبري است.

رئيس دستگاه ديپلماسي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر ادعاي برخي رسانه‌ها در مورد طرح پرواز ممنوع  سوريه از سوي انگليس و آمريکا افزود: ما با هر روشي که برخلاف  کنوانسيون‌هاي بين‌المللي صورت بگيرد و شائبه‌هاي دخالت در امور داخلي کشورها را داشته باشد، مخالفت مي‌کنيم.

صالحي در خصوص آخرين پيگيري‌هاي وزارت امور خارجه براي جلوگيري از ادامه فجايع در ميانمار خاطرنشان کرد: ما با وزير خارجه ميانمار دو بار تماس داشته‌ايم، چرا که اتفاقات تامل برانگيزي در ميانمار در حال رخ دادن است و ما در آينده‌اي نزديک و با دولت ميانمار گفتگوهاي مستمري داريم.

وي تصريح کرد: جمهوري اسلامي ايران آمادگي دارد تا ضمن رفع نيازهاي مسلمانان ميانمار، به بخش مردم بودايي اين کشور که مسائل معيشتي دارند کمک کند. ما و هلال احمر کشورمان در حال برنامه‌ريزي براي سفر به ميانمار هستيم و در آينده نزديک نيز سفارت کشورمان در ميانمار راه اندازي خواهد شد.

انتهاي پيام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار