متخصص دندانپزشکی کودکان و نوجوانان در زاهدان گفت: شیر خوردن طولانی مدت کودک با شیشه باعث پوسیدگی دندان‌های کودک می‌شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زاهدان  ، الهام حسینی اظهار داشت: غذا خوردن طولانی مدت کودک با شیشه شیر یا حتی شیر مادر می‌تواند سبب به وجود آمدن نوعی پوسیدگی زودرس شود که سریع پیشرفت کرده و موجب از بین رفتن تاج دندان‌ها و ایجاد آبسه روی لثه می‌شود.

وی افزود: قند موجود در شیر یک محیط مناسب رشد میکروب‌ها را فراهم می‌کند، از طرف دیگر جریان بزاق دهان که در هنگام خواب کاهش می‌یابد، باعث کندی شستشو و تخلیه مایعات شیرین از دهان شده و مجموعه این شرایط باعث به وجود آمدن پوسیدگی زودرس در دندان‌های شیری می‌شود.

این متخصص به مادران توصیه کرد: هرگز مواد قندی اضافی به داخل شیر نوزاد ریخته نشود و پس از استفاده از شیر و قبل از خواب کودک کمی آب از طریق شیشه داده و با یک قطعه گاز یا پارچه نرم مرطوب لثه کودک تمیز شود.

حسینی ادامه داد: در اولین فرصت ممکن که معمولاً 12 ماهگی توصیه می‌شود، شیر را از طریق فنجان به کودک خود بدهند و با رویش اولین دندان از یک مسواک نرم و کوچک و بدون خمیردندان برای تمیز کردن دندان‌ها استفاده کنند.

وی تأکید کرد: هرگز اجازه ندهید کودک با شیشه حاوی مایعات شیرین به خواب برود، شیشه باید در زمانی محدود و فقط برای رفع گرسنگی در دهان باشد. متخصص دندانپزشکی کودکان و نوجوانان همچنین با اشاره به اهمیت معاینه منظم دندان‌های کودک اذعان داشت: اولین معاینه دندان‌های کودک باید حداکثر تا یک سالگی باشد و پس از آن معاینات به صورت هر 6 ماه یک بار توصیه می‌شود.

حسینی در ادامه افزود: امکان انتقال میکروب‌های پوسیدگی‌زا از دهان بزرگسالان به دهان کودکان وجود دارد و تأکید می‌شود کسانی که دندان‌های پوسیده دارند، سعی کنند اطراف دهان نوزادان را نبوسند زیرا باکتری‌ها یا بزاق آنها وارد دهان نوزاد شده و تا آخر عمر با او می‌ماند.

وی تصریح کرد: استفاده از آدامس توسط مادر می‌تواند در کاهش انتقال این میکروب‌های پوسیدگی‌زا مؤثر باشد.

این متخصص دندانپزشکی خاطرنشان کرد: قطره آهن به خودی خود پوسیدگی‌زا نیست،‌ اما این ماده می‌تواند سطح دندان‌ها را زبر کند و زبر شدن دندان‌ها احتمال گیر غذایی و به دنبال آن پوسیدگی‌های دندانی را بالا می‌برد، بنابراین برای خوراندن قطره آهن به کودکتان،‌ قطره را با قطره چکان یا سرنگ،‌ ته گلوی او بچکانید و حتماً بعد از آن به او آب بخورانید.

حسینی افزود: در ضمن لازم است برای اطمینان از پاک شدن کامل قطره ‌آهن از روی دندان‌ها، آنها را با یک پارچه یا گاز مرطوب هم تمیز کنید./س
برچسب ها: شیرخوردن ، کودک ، باشیشه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.