مدیر کل حقوق بشر و زنان وزارت امور خارجه با بیان اینکه هنجارهای حقوقی کنونی بشری همواره با توسعه حیات انسانی تغییر و تحول می‌یابند، گفت: بهره‌گیری از همه ظرفیت گنجینه‌های تمدنی که بخش مهمی از آن در فرهنگ‌های حقوقی جوامع مختلف مستتر است ضرورتی غیرقابل انکار است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، شریفی صدر مدیر کل حقوق بشر و زنان وزارت امور خارجه در مراسم افتتاحیه دومین همایش بین المللی حقوق بشر و فرهنگ‌ها که در دفتر مطالعاتی وزارت امور خارجه برگزار شد گفت: حقوق بشر در طبیعت ابناء بشر ریشه دارد و بنابراین بخش جدایی ناپذیر وجود این شاهکار خلقت است که به همین دلیل کرامت، ارزش در تعالیم مذاهب الهی که حقوق در منطق الهی است در معاهدات ریشه ندارد بلکه در نهاد افراد بشر توسط آفریننده شان به ودعیه نهاده شده است.

وی تصریح کرد: به همین دلیل این حقوق جهان شمول، غیرمشروط و مافوق تمامی مرزهای زمانی و مکانی است و در مقابل تفاوت‌های نژادی، جنسیتی، و دیگر ویژگی‌های ظاهری انعطافی از خود بروز نمی‌دهد از این دیدگاه حقوق و ارزش‌های فردی در راه بهبود اجتماع و یا سلامت جامعه قربانی نمی‌شوند چرا که این حقوق در تمامیت افراد بشری متجلی می‌شوند.

مدیر کل حقوق بشر و زنان وزارت امور خارجه با بیان اینکه در دهه 40 قدرتهای جهان به وحشتناکترین وضع به جان یکدیگر افتادند، گفت: اعلامیه جهانی حقوق بشر و به تبع آن هنجارهای منبعث از اسناد بین المللی حقوقی بشری تبعا در بستر تاریخی، زمینه های اجتماعی خاص، با بهره گیری از منابع فرهنگی موجود و در پاسخ به واقعیات جامعه بین الملل عصر خود تدوین شده است .

وی افزود: بدیهی است جنبش حقوق بشر باید پاسخگوی نیازها و رفع دغدغه‌ها و نگرانی‌های مردمان زمان خود باشد و متناسب با این نیازها می‌بایست همواره پویایی خود را حفظ کند. مفاهیم و هنجارهای کنونی حقوق بشری مفاهیمی ایستا نیستند و هم گام با تکامل اندیشه‌های بشری و همگام با توسعه حیات انسانی تغییر و تحول می یابند لذا برای این منظور بهره گیری از همه ظرفیت گنجینه های تمدنی که بخش مهمی از آن در فرهنگ های حقوقی جوامع مختلف مستتر است ضرورتی غیرقابل انکار است.

شریفی صدر با اشاره به بخش کوچکی از نگرش کتاب آسمانی مسلمانان به زنان گفت: قرآن کریم برخلاف انگاره‌های مرسوم آن زمان سرشت زن و مرد را دو گانه ندانسته است و در آیات متعدد قرآن مجید با کمال صراحت زنان را از جنس مردان و از سرشتی نظیر سرشت مردان معرفی می کند.

وی ادامه داد: در قرآن کريم در داستان پر رمز و راز آفرینش زن و مرد هر دو با یک مقام در بهشت نخستین استقرار یافته و از نعمت های آن بهره مند بودند. قرآن داستان آدم و حوا را در موارد گوناگون بیان کرده اما هرگز سخن از شیطان بودن زن و یا وسیله گناه بودن او به میان نیاورده است بلکه معتقد است هر یک از مرد و زن اگر خطایی مرتکب شوند خود مسئول کردار خودشان شناخته شده اند .

مدیر کل حقوق بشر و زنان وزارت امور خارجه افزود: این در حالی است که نظریات تحقیرآمیزی نسبت به زن در فرهنگ جاهلی برقرار بود به این معنا که زن از جهت توانایی‌های معنوی و روحانی ضعیف است و نمی‌تواند به مراتب عالی معنوی راه یابد حال آن که در دیدگاه قرآن کریم تفاوتی میان زن و مرد در کسب مقامات عالیه معنوی نیست و در این میان جنسیت دخالت ندارد.

شریفی صدر با بیان این که چه زن و مرد هر یک که خردمندانه و در فرصت حیات دنیایی به شایستگی عمل کند در آخرت نیز پاداش‌های بزرگ و مقامات عالی را به دست می‌آورد، گفت: از جمله دیدگاه‌های منفی که نسبت به زن مطرح بوده این است که اساسا آفرینش زن طفیل وجود مرد است زن آفریده شده است تا نیازهای مرد را برآورده سازد و به همین نسبت ارزش‌گذاری و منزلت اجتماعی زن در مقایسه با مردم فرعی و حاشیه‌ای به حساب می‌آید .

وی با تاکید بر این که قرآن کریم هیچ یک از زن و مرد را فرع وجود دیگری ندانسته است بلکه هر دو را در عرض هم و تکمیل کننده یکدیگر به شمار آورده است افزود: قرآن در کنار هر مرد بزرگ و قدیسی از یک زن بزرگ و قدیسه یاد می‌کند و از همسران آدم و ابراهیم و از مادران موسی و عیسی نهایت تجلیل را به عمل می‌آورد.

مدیر کل حقوق بشر و زنان وزارت امور خارجه ادامه داد: آثار عمیق نگرش یکسان انسان به زن و مرد را به وضوح در انقلاب عدالت قضایی انسان دوستانه اسلامی نیز شاهد هستیم حقوقی که اسلام 14 قرن قبل برای زن تعیین کرده است گاهی از حقوق مردان نیز فزونی می‌گیرد و هنوز بسیاری از ابعاد مترقیانه این حقوق را در سایر نظام‌های مدرن قضایی نیز مشاهده نمی‌کنیم.

وی افزود: بی تردید واکاوی عدالت قضایی انسان دوستانه اسلام در حوزه های حقوق عمومی و حقوق خصوصی و معرفی آن ها برای بهره‌گیری عملی در دنیای مدرن می‌تواند در غنی سازی مفاهیم حقوق بشری بسیار تاثیرگذار باشد.

شریفی صدر با بیان این‌که این واکاوی در گنجینه‌های فرهنگ‌های حقوقی چه در حوزه تمدن اسلامی و چه در سایر حوزه‌های تمدنی بیش از هر کس بر عهده اندیشمندان و مراکز آکادمیک است، افزود: در این راستا رویکرد کاملا ابتکاری مرکز حقوق بشر و تنوع فرهنگی جنبش عدم تعهد که در شعار اصلی آن با عنوان "اتحاد فرهنگ‌ها" در راستای ارتقای حقوق بشر تبلور یافته و محوری‌ترین هدف فعالیت‌های متنوع علمی این مرکز را تشکیل داده بسیار امید بخش است.

مدیر کل حقوق بشر  و زنان وزارت امور خارجه در پایان خاطر نشان کرد: موفقیت هر چه بیشتر این گونه فعالیت‌های علمی و به ویژه موفقیت این همایش را در شناسایی نقش فرهنگ‌های حقوقی در ارتقای ابعاد مختلف عدالت قضایی انسان‌دوستانه آرزومندم.


انتهاي پيام/

برچسب ها: همایش ، حقوق ، بشر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار