در شیوع بیماری های غیر واگیر رفتارهای مخاطره آمیز مثل کاهش فعالیت فیزیکی و اضافه وزن بسیار موثر است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛‌ دکتر اعتمادی، مدیر برنامه بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت در جمع خبرنگاران گفت: تغییر عادات زندگی باعث شیوع بیماری های غیرواگیر در دنیا و کشور ما شده است.

وی خاطر نشان کرد: اگر چه آمار مصرف دخانیات در کشور ثابت مانده ولی استعمال دخانیات در بین خانم ها افزایش داشته است و همچنین سن مصرف دخانیات در کشور نیز نسبت به گذشته پایین تر آمده است.

وی تصریح کرد: وزارت بهداشت با هماهنگی وزارت آموزش و پرورش، رفاه کشور و ورزش و جوانان سند فعالیت فیزیکی را تبیین کرده که بر اساس آن شاخص فعالیت فیزیکی در جامعه ارتقاء پیدا کند.

وی افزود: حدود 7 سال پیش غربالگری در سطح روستایی و 4 سال پیش در سطح شهری صورت گرفت که خیلی موفق نبود و باعث شد که وزارت بهداشت تغییر رویه داده و هدف خود را بر ارتقا نظام مراقبت متمرکز کند.

اعتمادی ادامه داد: به عنوان مثال نظام مراقبتی که برای بیماران کلیوی دیابتی آغاز شده اگر تایید شود نظام مراقبتی فعالی را برای آن ها تعریف می کنیم.

وی اذعان داشت: راه اندازی سامانه مراقبت از بیماران دیابتی یک پرونده الکترونیکی با همکاری شبکه مراقبت وزارت بهداشت گام بزرگی در ارزیابی پرونده مراقبت دیابتی ها می باشد.

وی افزود: سند فعالیت فیزیکی که پیش نویس آن با همکاری فدارسیون های همگانی، وزارت رفاه، نیروهای مسلح وزارت آموزش و پرورش و وزارت کشور تدوین شده یکی از تکالیفی بود که شاخص فعالیت های فیزیکی را در سطح جامعه افزایش می دهد.

وی متذکر شد: بر اساس این سند تکالیف تمام دستگاه ها مشخص شده که پس از تصویب در شورای سلامت ابلاغ می شود./ح
برچسب ها: بیماری ، غیرواگیر ، دیابت ، کلیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار