وزیر نیرو گفت: 270 طرح در حوزه وزارت نیرو در قالب طرح مهر ماندگار تا پایان امسال مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ارومیه ، مجید نامجو در مراسم بهره‌برداری از سیستم انحراف آب سد سردشت، اظهار داشت: عزم دولت اتمام طرح‌های نیمه‌تمام در قالب طرح مهر ماندگار است که یک سوم از این طرح‌ها در حوزه وزارت نیرو قرار دارد.

وی با بیان اینکه احداث 56 سد و 23 نیروگاه از جمله طرح‌های مهر ماندگار در کشور هستند، افزود: میزان آب ورودی و خروجی به کشور 19 میلیارد مترمکعب است که در حال حاضر تنها 20 درصد آب‌های ورودی و خروجی کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نامجو اضافه کرد: تلاش وزارت نیرو اجرای طرح‌های مختلف در حوزه سدسازی در راستای افزایش ظرفیت استفاده بیشتر از این آب‌ها است.

گفتنی است، با حضور وزیر نیرو، استاندار و جمعی از مسئولان آذربایجان‌غربی و سردشت بهره‌برداری از سیستم انحراف آب سد سردشت ظهر جمعه آغاز شد.

سیستم انحراف آب سد سردشت شامل دو تونل 682 متری و 627 متری هر دو به قطر هفت متر است که با بهره‌برداری از این سیستم انحراف آب، امکان اجرای بدنه اصلی سد فراهم می‌شود.

همچنین با حضور استاندار آذربایجان‌غربی و وزیر نیرو احداث بدنه اصلی سد و همچنین نیروگاه‌های تولید برق این سد نیز آغاز شد.

سد سردشت هم اکنون با ارتفاع 114 متر احداث می‌شود و با بهره‌برداری از این سد که تا چهار سال آینده امکان‌پذیر می‌شود 7 هزار و 800 هکتار از اراضی کشاورزی منطقه آبیاری می‌شود.

همچنین با احداث نیروگاه‌های برق آبی در مجموع 150 مگاوات برق تولید می‌شود.

امکان افزایش صادرات برق، ایجاد اشتغال، محرومیت‌زدایی از منطقه و امکان انتقال 300 میلیون مترمکعب آب به سایر حوزه‌ها از جمله مزایای اجرای این طرح است./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.