رئیس کمیسیون انرژی مجلس به عنوان یکی از مخالفان طرح توقف فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها گفت: نباید قانونی را به تصویب رساند که دولت در اجرای آن مجبور به تخلف از قانون شود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران،‌ مسعود میرکاظمی در صحن علنی امروز ( یکشنبه 21 آبان) در ر توضیح دلایل رد طرح توقف اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها از سوی کمیسیون انرژی گفت: با فراهم شدن چنین شرایطی حدود 29 هزار میلیارد تومان برای اختصاص یارانه‌ نقدی به مردم باقی می‌ماند این در حالی است این میزان باید 43 هزار میلیارد تومان باشد، این موضوع بدان معناست که دولت 14 هزار میلیارد تومان کسری خواهد داشت.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد:‌ از سوی دیگر در قانون بودجه آمده است که دولت می‌تواند ده هزار ميلیارد تومان را از محل اصلاح یارانه‌های نان و برق بردارد و از طرف دیگر در این طرح آمده است که چنین مبالغی افزایش پیدا نکند، این دو موضوع با یکدیگر مغایرت دارد؛ با این اوصاف دیگر رقمي در بودجه باقی نمی‌ماند که دولت بتواند این کسری ده هزار میلیارد تومانی را تامین نماید.

میرکاظمی خاطرنشان كرد: با فرض این که 4 هزار میلیارد تومان سهم دستگاهها از محل افزایش قیمت‌ها به دستگاهها داده نشود یا این که ارزش افزوده به سازمان هدفمند کردن یارانه‌ها داده شود اما به خزانه وارد نگردد، باز هم دولت ده هزار میلیارد تومان کسری خواهد داشت.

وی تصريح كرد: از طرف دیگر مجلس تصویب کرده است که دولت اجازه ندارد مابه التفاوت نرخ ارز را در بودجه جاری هزینه نماید و باید به صورت عمرانی هزینه کند، حال سوال این است که دولت باید کسری بودجه را برای اجرای فاز اول قانون هدفمندی از چه محلی تامین نماید.

رئیس کمیسیون انرژی ادامه داد: نظر کمیسیون انرژی بر آن است که به طور مثال اگر میزان سهم شرکت ملی گاز و شرکت ملی پالایش و پخش پتروشیمی کمتر پرداخت شود مقداری از کسری بودجه جبران می‌شود، اما در مقابل با مشکل تولید بنزین و توسعه گاز رسانی مواجه می‌شویم، نباید اجازه داد اتفاقی بیافتد که برای تامین هزینه‌های خانوار به دستگاههای تولید انرژی فشار وارد شود.

وي خاطر نشان کرد: قانون‌گذار باید طوری قانون را صحیح و عالمانه وضع کند که دولت مجبور به متوسل شدن به راههای خلاف قانون نشود.

میرکاظمی در پایان گفت: اگر تامین کسری بودجه را در نظر نگیریم این طرح قابلیت اجرایی ندارد و دولت در نهایت مجبور به تخلف از قانون می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: دولت ، قانون ، یارانه ، مجلس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار