فنايیاشكوری افزود: تنها علوم مورد مطالعه در دانشگاهها تسلط و دانايی برظاهر اشياء است اما باطن اشياء وجه ديگری دارد كه با علوم دانشگاهی قابل كشف نيست.
وی تصريح كرد: عرفان معتقدند عالم هستی باطنی دارد كه با عقل و هواس قابل دسترس نيست اما انسان از نيرو و قوهای داراست كه اگر آن را تقويت كند میتواند بر باطن عالم راه يابد. انسانهای هوشمند، افرادی هستند كه معدن وجود خويش را كشف میكنند كه معرفت واقعی همان عرفان است.
مدرس مؤسسه علمی ـ پژوهشی امام خمينی(ره) قم ادامه داد: آدمی بايد در بعد حيوانی يک امتداد داشته باشد تا پاسخگوی نيازهايت شود چرا كه انسان موجودی ماندگار و جاودانه است.
فنايیاشكوری تاکید كرد: انسان ظرفيتهای فراوان برای شكوفايی استعدادهای خويش دارد كه عوامل مختلفی در اين امر دخيل است بنابراين هستی انسان بر چيستی او تقدم داشته و تا حد زيادی خود او چيستی را تشكيل میدهد كه عرفان بهترين راه را پيش روی او قرار میدهد./س