بحران مسكن در عربستان به مرحله ای رسیده است كه خانه دار كردن مردم، مستلزم كمك مستقيم دولت به بیش از 60 درصد از خانواده هاي عربستاني است.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران ، روزنامه ارقام  عربستان نوشت: بر اساس گزارش راهبردي وزارت اسكان عربستان كه اخيرا ارائه شده است، شهروندان عربستاني نمي توانند به راحتي وام بگيرند، زيرا اين وام 50 درصد درآمد شهروند را براي كرايه خانه از او مي ستاند و در اين صورت شهروند بايد ماهانه حدود 12 هزار ريال عربستان درآمد داشته باشد تا بتواند اقساط ماهانه شش هزار ريالي اين وام را بپردازد.

این در حالی است که متوسط درآمد ماهانۀ یک شهروند عادی در عربستان، در حدود یک چهارم این مبلغ است.

بر پايه همين گزارش، هزينه زمين در عربستان، مهم ترين چالش ساخت و ساز به شمار مي رود زيرا قيمت زمين در اين كشور روز به روز در حال افزايش است و به طور ميانگين، 40 تا 60 درصد از هزينه ساخت و ساز معمولا صرف قيمت زمين مي شود و اين به آن معني است كه هزينه زمين، به تنهايي تقريبا معادل بقيه هزينه هاي ساخت و ساز است.

جمال بنون  تحليلگر اقتصادي در اين باره گفت: برخي از شركت هاي چيني، مصالحي ابداع كرده اند كه قيمت تمام شدۀ بنا با استفاده از آن مصالح، بسیار پایین تر از قيمت ستختمان هایی است كه با مصالح فعلی ساخته می شوند. اين مصالح در برخي از كشورها استفاده شده و كارايي خود را ثابت كرده اند. استفاده از اين مصالح مي تواند تا 70 درصد از مشكلات مسكن عربستان را حل كند.

به گفتۀ این کارشناس عربستانی عمر مفيد اين مصالح، 10 سال است و پس از آن مي توان با يك چهارم قيمت اصلي مصالح، آن را بازسازي كرد. بنابراين اگر ساخت يك واحد مسكوني با مصالح سنتي، 400 هزار ريال عربستاني هزينه داشته باشد، با مصالح چيني 150 هزار ريال هزينه خواهد داشت و هر ده سال يك بار با مبلغ 50 هزار ريال قابل بازسازي است. 

برچسب ها: عربستان ، مردم ، خانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار