حمام تاریخی کهنه که امروزه عنوان توکل یافته است و در بین حمامهای تاریخی کنگاور قدیمی ترین محسوب شده و در ضلع غربی معبدآناهیتا و در ضلع جنوبی راسته پالاندوزها در محله گرگون کنگاور قرار دارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

این حمام دارای سر بینه­ای هشت ضلعی دو به دو برابر به قطرهای 585×575 سانتیمتر است. در هر ضلع صفه­ای ساخته شده است که رختکن حمام می­باشد. وسط صفه شرقی در ورودی به سربینه و در وسط صفه شمال شرقی راهرو ورودی به حمام گرم است. بلندی صفه­ها از کف سر بینه 60 سانتیمتر است بر روی طاق جناغی صفه­ها سقف کنبدی سربینه زده شده است. در وسط سربینه حوضی هشت ضلعی دو به دو برابر قطرهای 193 و 187 از سنگ تراشیده ساخته­اند. لبه حوض را با سنگ تراشیده شده بالا آورده­اند. در ورودی به سربینه، غربی است.

گرمخانه: برای رفتن به حمام گرم از راهرویی به شکل L باید گذشت. در ضلع سمت راست این راهرو محل مستطیل شکلی هست با طاق گهواره­ای. گرمخانه محوطه­ای است چهار ضلعی به درازای 854 و پهنای 804 سانتیمتر. چهار فیلپای چهار گوش به ابعاد 95× 85 دسانتیمتر گرمخانه را به سه بخش تقسیم می­نماید. فاصله فیلپاها از یکدیگر 350 سانتیمتر است. بلندی فیلپاها تا ابتدای طاق جناغی زده شده است. بام گرمخانه از دو قسمت تشکیل می­شود. قسمت وسط گنبدی مدور و اطراف گنبد طاقهای جناغی است. در ضلع شمالی بنا خزینه آب گرم و در سمت غرب خزینه آب سرد است، محل ورود به خزینه آب گرم را چیده و حمام را به دوش تبدیل کرده­اند. خزینه آب سرد هم به خلوتی مبدل شده است. سقف هر دو خزینه جناغی است. در ضلع شرقی گرمخانه محوطه­ای مستطیل شکل است با طاق هلالی که تنویر خانه حمام بوده و هست./س

برچسب ها: کرمانشاه ، حمام ، کنگاور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.