در حالي که تب و تاب و هياهوي مبارزات انتخاباتي براي انتخابات رياست جمهوري سال 2012 امريکا اندکي فروکش کرده ، اکنون اين موضوع مطرح است که چه کسي چهار سال بعد رئيس جمهور امريکا خواهد شد .

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران ؛‌ خبرگزاري رويترز در گزارشي از واشنگتن به قلم استيو هولاند مي نويسد :به نظر مي رسد هر دو حزب سياسي امريکا - از هيلاري کلينتون وزير امور خارجه کنوني امريکا که مبارزات انتخاباتي تنگاتنگي را با باراک اوباما رئيس جمهور اين کشور در انتخابات سال 2008 ميلادي داشت گرفته تا پل رايان نماينده ايالت ويسکانسين در کنگره که امسال نامزد معاون رئيس جمهور جمهوريخواه امريکا بود - راه دشوار و طولاني براي برگزيدن نامزدهاي انتخاباتي و آزمودن شانس خود براي کسب موفقيت در جانشيني باراک اوباما در سال 2016 در پيش خواهند داشت.
حال به برخي از اين اشخاص و نامزدهاي احتمالي جمهوريخواهان براي چرخه انتخابات رياست جمهوري بعدي امريکا اشاره مي شود:  
- جب بوش پنجاه و نه ساله فرماندار سابق ايالت فلوريداي امريکا و يکي از نامزدهاي احتمالي جمهوريخواهان در انتخابات رياست جمهوري بعدي اين کشور است.
وي که تصميم گرفت در انتخابات سال دو هزار و دوازده ميلادي شرکت نکند ، بار ديگر از سوي فعالان حزبي براي راه يافتن به کاخ سفيد در سال دو هزار و شانزده ميلادي تحت فشار قرار خواهد گرفت. بسياري از جمهوريخواهان بر اين باورند که وي در رقابت هاي انتخاباتي امسال بهتر از ميت رامني رقيب جمهوريخواه باراک اوباما مي توانست به رقابت انتخاباتي بپردازد. اما به نظر مي رسد وي تمايل چنداني به شرکت در عرصه رقابت انتخابات رياست جمهوري نداشته باشد که بخشي از آن ممکن است به دليل نام خانوادگي وي باشد. جب بوش برادر جرج دبليو بوش رئيس جمهور سابق امريکا و پسر بوش پدر است که وي نيز سابقا رئيس جمهور امريکا بوده است.  
جب بوش اکنون بايد درباره اين موضوع تصميم گيري کند که آيا مي خواهد سومين بوشي باشد که رئيس جمهور خواهد شد. وي که همسرش متولد مکزيک است ، از بخت بهتري نسبت به ميت رامني نامزد شکست خورده انتخابات رياست جمهوري دو هزار و دوازده ، براي جلب نظر راي دهندگان اسپانيولي زبان دارد.
وي پيشتر به جمهوريخواهان هشدار داد بيشتر بايد با راي دهندگان اقليت تعامل داشته باشند.
وي ماه اوت گذشته در برنامه " ميت دِ پرس " شبکه ان بي سي گفت :« اوضاع دائما در حال تغيير است و ما لزوما نبايد اعتقادات اصلي خود بلکه لحن پيام و شدت آن را بايد تغيير دهيم.»
جب بوش در واقع با فعاليت ها و مبارزات  انتخاباتي که براي ميت رامني در ايالت فلوريدا انجام داد، وفاداري خود را به حزب جمهوريخواه نشان داد.  
- مارکو روبيو ، سناتور چهل و يک ساله از ايالت فلوريدا که يک شهروند کوبايي - امريکايي است و چهره جديدي براي حزب جمهوريخواه محسوب مي شود ، کسي که توانسته است شهرت و اعتبار خوبي براي خود بين محافظه کاران با تاکيد بر اصول تاسيس امريکا و حمايت از "جنبش حزب چاي " Tea Party movement  به دست آورد.    
وي از سخنرانان شاخص در همايش ملي جمهوريخواهان در تامپا بوده است و درباره  اوباما و اقداماتش در صورتي که بار ديگر سمت رياست جمهوري امريکا را کسب کند ، سخنراني کرد.
وي در اين سخنراني همچنين درباره گذشته خانوادگي خود سخن به ميان آورد و گفت : پدرم متصدي بار و مادرم صندوق دار و پيشخدمت بود. والدين من هرگز ثروتمند نبودند اما طي گذشت ساليان ، هر آنچه را که براي ما غيرممکن بود ، ممکن ساختند.
روبيو توانايي تعامل و کسب آراي راي دهندگان اسپانيولي زبان را دارد و در حال حاضر در دو کميته مهم سنا که کميته هاي روابط خارجي و اطلاعات است ، حضور دارد.  سال گذشته مجادله هاي اندکي بر سر زندگينامه وي سر گرفت ، زماني که روزنامه واشنگتن پست گزارش داد والدين وي ، همانگونکه که او پيشتر شرح داده است در سال هزار و نهصد و پنجاه و نه ميلادي در دوران فيدل کاسترو در کوبا نگريختند بلکه در سال هزار و نهصد و پنجاه و شش ميلادي پيش از آنکه کاسترو به قدرت رسد ، اين کشور را ترک کردند.
-پل رايان چهل و دو ساله که امسال نامزد معاون رياست جمهوري رامني بود و بنابر اين ردپاي وي در چارچوب فعاليت هاي جمهوريخواهان و نامزدي براي انتخابات رياست جمهوري بعدي به چشم مي خورد.
وي به عنوان رئيس کميته قدرتمند بودجه مجلس نمايندگان از محبوبيت بين بسياري از محافظه کاران براي اجراي طرح بودجه برخوردار است. رايان از سياستمداران ويسکانسين است اما حضور وي در گروه رامني به کسب آراي ويسکانسين براي رامني کمکي نکرد.
برخي موانع بر سر راه رايان عبارتند از : پيروزي در انتخابات رياست جمهوري براي اعضاي مجلس نمايندگان کار آساني نيست و وي تجربه اندکي خارج از واشنگتن دارد. وي همچنين بر سر برنامه بودجه خود و نحوه اجراي طرح بيمه سلامت براي سالمندان با انتقادات جدي مواجه است ، موضوعاتي که هدف آساني براي دموکرات ها در انتخابات سال دو هزار و دوازده ميلادي بود.  
وي از بخشي از سخنراني خود در همايش ملي جمهوريخواهان در تامپا براي دفاع از خودش استفاده کرد و گفت : همه ما مسئول هستيم و بزرگترين مسئوليت ما حمايت از آن قشر جامعه است که امکان حمايت ، دفاع و مراقبت از خود را ندارند.
- کريس کريستي پنجاه ساله که فرماندار جمهوريخواه نيوجرسي است. وي تصميم گرفت در انتخابات رياست جمهوري سال دو هزار و دوازده به عنوان نامزد جمهوريخواهان حضور نيابد. وي يکي از ماهرترين سخنرانان جمهوريخواهان در همايش ملي جمهوريخواهان است و تلاش وي براي سر و سامان  دادن به نگراني ها درباره بودجه نيوجرسي ، از وي چهره اي محبوب و سرشناس در حزب جمهوريخواه ساخته است.   
اما وي در اواخر رقابت هاي انتخاباتي سال دو هزار و دوازده ميلادي با بيان برخي کلمات در تجليل از اوباما درباره نحوه سر و سامان دادن وي به اوضاع در زمان توفان سندي ، تعجب جمهوريخواهان را برانگيخت. کريستي سپس پيشنهاد گروه انتخاباتي رامني را براي پيوستن به اين نامزد در ايالت پنسيلوانيا را نپذيرفت و به جاي آن تصميم گرفت در نيوجرسي بماند و هدايت تلاش ها را براي بهبود اوضاع پس از توفان سندي برعهده گيرد.
برخي از وفاداران و حاميان رامني از  اين اقدام وي انتقاد کردند اما آليس استيوارد که يکي از استراتژيست هاي جمهورخواه است گفت اين اقدام نبايد به وجهه وي لطمه وارد سازد.
وي گفت : وقتي شما در شرايط بحراني و دشواري قرار داريد و شما مسئول اصلي امور يک ايالت هستند و تلاش داريد آب و برق و غذاي مورد نياز براي شهروندان خود را به عنوان فرماندار تامين کنيد ، ديگر سياست جايي ندارد.
- نامزد احتمالي انتخابات رياست جمهور بعدي امريکا بابي جيندال فرماندار چهل و يک ساله ايالت لوئيزانا است. وي به دليل اجراي اصلاحات آموزشي خود در ايالت لوئيزيانا بسيار مورد حمايت و محبوبيت محافظه کاران قرار دارد و درباره نحوه رسيدگي خود به موضوع نشت نفت شرکت بريتيش پتروليوم در سال دو هزار و ده ميلادي بسيار مورد تجليل قرار گرفته است.  
- کاندوليزا رايس که چهاردهم نوامبر ، پنجاه و هشت ساله خواهد شد. وي وزير امور خارجه سابق امريکا و مشاور امنيت ملي جرج دبليو بوش رئيس جمهور جمهوريخواه سابق امريکا بوده است. وي پس از بازگشت از واشنگتن و فعاليت سياسي خود بار ديگر در دانشگاه استنفورد به آموزش و تدريس پرداخت. وي در همايش ملي جمهوريخواهان در تامپا يکي از مهمترين و به يادماندني ترين سخنراني هاي خود را ايراد کرد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار