پايگاه خبري "بنياد فرهنگ استراتژيك" در مقاله اي به قلم "وين مدسن" به بررسي سياست هاي داخلي و فرا منطقه اي آمريكا پس از انتخاب مجدد باراک اوباما برای بار دوم پرداخته است.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران ، در اين مقاله آمده است: بار دیگر باراک اوباما، برای چهار سال دیگر در كاخ سفيد ماندگار شد.
کسری و بدهی های سرسام آور ملی، همراه با دیگر مسائلی چون بیکاری، عدم تعادل در تجارت، مهاجرت، و آموزش و پرورش،عمده اولویت كوتاه مدت اوباما و دولت وي در اين دوره خواهند بود.
اوباما، به عنوان یک دانش آموز در تاریخ ریاست جمهوری،از این موضوع کاملا آگاه است که سياست داخلي و خارجي فعلي آمريكا در مسير يك "فاجعه" حركت مي كند.
همانگونه که همه آگاهند دوره دوم ریاست جمهوری بیل کلینتون بر یک طرح بزرگ،برای ایجاد صلح پایدار بین اسرائیل و فلسطینی ها برنامه ريزي شده بود.
برنامه صلح خاورميانه بيل كلينتون به خاطر عدم اجماع ايهود باراک نخست وزیر اسرائیل و یاسر عرفات، رئیس جمهور وقت فلسطين،بي نتيجه ماند.  
رویای کلینتون،يعني شناخته شدن به عنوان اولين رئیس جمهور آمريكا در ايجاد يك صلح پايدار در خاور میانه ناتمام ماند و دوره دوم ریاست جمهوری کلینتون نيز بیشترحول رسوایی شخصی وی چرخيد.
حقيقت اين است كه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل،از هيچ تلاشي براي حمایت از میت رامنی، نامزد جمهوری خواه ریاست جمهوری 2012 فروگذار نكرد.از طرفی دیگر اوباما و نتانیاهو رابطه چندان مساعدي با هم ندارند، و وي بي شك از گرفتاری در باتلاق اعراب و اسرائیل اجتناب خواهد كرد.  
در مورد باراك اوباما،به عنوان اولین رییس جمهور آفریقایی آمریکایی، برخی از ناظران پيشتر بر اين باور بودند که اوباما سعی بر برقراري يك رابطه دوجانبه پايدار با آفريقا خواهد داشت.اما در ادامه بی ثباتی سیاسی و بحران اقتصادی داخلی، آفریقا را به عنوان يك گزينه نامناسب براي اوباما تبديل و از اولويت سياسي و برنامه هاي دولت اوباما خارج ساخت.  
در مورد برقراری روابط دوجانبه بین ایالت متحده و آمریکای لاتین چندين مزيت را مي توان برشمرد،اما اوباما در این مورد هم از تجربه بسیار کمی برخورد است.
ما نباید انتظار داشته باشيم که اوباما خود شخصا در باتلاق افغانستان و پاکستان وارد گردد. مسائل مربوط به سیاست نظامي در كاربرد برون مرزي هواپیماهای بدون سرنشین در پاکستان، افغانستان، یمن، سومالی و کشورهای دیگر و کشتار بی رویه غیرنظامیان همچنان به قوت خود حتي در دوره دوم رياست جمهوري باراك اوباما ادامه داشته باشد.  
مشکلات مالی در اروپا و مسئوليت آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در قبال مشكلات عمده اروپا در تعاملات اين قاره بحران زده و آمریکا تاثير گذار خواهد بود.از طرفی، ادامه رياست تیموتی گایتنر در وزارت خزانه داری آمريكا، در هاله اي از ابهام قرار دارد.احتمال اين امر هم وجود دارد كه وزیر جدید در مشکلات مالی اروپا بيشتر تمركز نمايد.
اوباما 2012 با مسئله جديد ديگري در اروپا درگير مي باشد: سه کشور مستقل نوظهور در غرب اروپا،اسکاتلند، فلاندر، و کاتالونیا.  
می توان انتظار داشت كه اوباما، به عنوان یک بومی هاوایی و بزرگ شده اندونزی(دوران كودكي)،تلاش هاي جديدي را در منطقه آسیا و اقیانوس آرام به كار گيرد.  
اگرچه هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه وي، درگیر قدرت نمایی آمريكا بر محور چین بوده،اما در اين دوره چنين انتظار مي رود كه اوباما سياست "محور آسیا" آمريكا را از محور نظامی،در درياي چین، کره جنوبی، و ژاپن، به همکاری و ارتباط نوين با چین تبديل و تغيير رويه دهد.  رئیس جمهور جدید چین،ژی جين پينگ، پسر یک اصلاح طلب کمونیست چین، ژی ژونگ ژون مي باشد كه از سوي، رهبر اصلاح طلب حزب کمونیست چین هو ياو بنگ مشاوره و راهنمایی مي شود. اوباما رئيس جمهور معروف به «تغییر»، شاهد يك "تغيير" عمدتا سياسي در حوزه برون مرزي،در چين مي باشد.
نخست وزیر جدید چین، لی كه كيانگ، که به زبان انگلیسی نیز مسلط است، به عنوان یک اصلاح طلب در عرصه سياست شناخته مي شود.  
در واقع، فرد اول چين از حزب کمونیست چین عمدتا از اصلاح طلباني مي باشد که برای جلب رضایت خواسته های طبقه متوسط ،يعني از بين بردن فساد و آلودگی محيط زيستي و ارائه خدمات اجتماعی در خور شايسته تر حركت خواهد كرد.
با این حال، اوباما ممکن است اين بار براي ایجاد یک منطقه تجارت آزاد در اقیانوس آرام تمركز بيشتري نمايد، همان چيزي كه به ايراد انتقادهاي شدید از سوي اتحادیه های کارگری آمریکا و مدافعان حقوق بشر آمريكا منجر خواهد شد.  
چنين امري براي اوباما یک فاجعه سیاسی می تواند تلقی گردد که دوره دوم اوباما را با چالش هاي جديدي - بيشتری در داخل-مواجه خواهد كرد.
احتمال اين امر هم وجود دارد كه اوباما در اين دوره با برنامه هاي پنتاگون برای ایجاد یک پیمان نظامی ناتو در آسیا و اقیانوسیه برای مقابله با نفوذ چین و روسیه به نحوي عقب نشيني نمايد.  
اگر جان کری به عنوان وزیر امور خارجه جديد معرفي گردد، همسر وي، ترزا هاینز کری، باید در مورد حمایت بشردوستانه خود از دولت دالایی لاما هوشيار باشد.
منطقه اي که چین دخالت در آن را از سوي آمريكا هرگز تحمل نمی كند،مسئله استقلال در تبت، تایوان و مغولستان است.
در صورت بی ثباتی سیاسی در کره شمالی،اوباماي 2012 با يك بحران بزرگ آسيايي روبرو خواهد شد. اوباما بر ایجاد تعادل میان خواسته های پنتاگون با الزامات دیپلماتیک وزارت امور خارجه نيز دست و پنجه نرم خواهد كرد.
اوبامای 2012 از سوي عناصر جنگ گرای ژاپن و کره جنوبی به منظور تقویت روابط نظامی آمریکا با هر دو کشور نيز تحت فشار خواهد بود.  با این حال، با توجه به اختلافات مرزي دریایی بين ژاپن، کره جنوبی، چین و تایوان، واشنگتن در اين منطقه نيز چالش هاي سرنوشت سازي را در پيش دارد و بيشتر بر محور توكيو و سئول تمايل دارد. هنگامی که سياست ارتش ایالت متحده و برنامه ریزان پنتاگون را لحاظ مي كنيم،اگر اوباما با تغيير در سياست آسيايي ايالت متحده مخالفت كند بايد منتظر چالش هاي جديدي باشد.  
هیلاری کلینتون و لئون پانتا، وزیر دفاع نظامی سعي بر نظامي سازي مجدد سیاست آمریکا در آسیا دارند كه هدف از آن ایجاد يك كمربند نظامی در فواصل مرزهاي دریایی و خشكي چین مي باشد.
رئیس جمهور ژي، که از سوی ارتش چین كاملا مورد حمايت است،به اتخاذ تصميمي در خور مناسب با سياست هاي نظامي آمريكا در منطقه آسيا تحت فشار خواهد بود. محافظه کاران چين،كه داراي روابط قوي با تندروها در حزب کمونیست چین و ارتش آزادیبخش خلق چین مي باشند،حضور قوی در قدرت سیاسی چین را حفظ خواهند کرد.
اگر اوباما همچنان بر محور نظامی آمريكا در منطقه آسیا ادامه دهد، تندروهای پکن در مقابل آن قطعا واكنش خواهند داد حال محل تلاقي مستقيما از آمريكا باشد يا با كشورهاي حامي ايالت متحده چون ژاپن، کره جنوبی، فیلیپین.... 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار