"سفر سنگ" فيلم ديني بدون شعار است و كارگردان آن جلوتر از زمان حادثه را مي‌كرده و در مورد آن يك اثر هنري خلق كرده و فردي كه بصير باشد و زودتر از زمان اثري بسازد بسيار قابل احترام است.

به گزارش خبرنگار حوزه سينما باشگاه خبرنگاران، شب گذشته ويژه برنامه سينمايي هفت با سردبيري محمود گبرلو از شبكه سه سيما به روي آنتن رفت.
در بخش نقد فيلم هفته اين برنامه با حضور نادر طالب زاده كارگردان سينما و جواد طوسي منتقد به نقد فيلم "سفر سنگ" ساخته مسعود كيميايي پرداختند.
نادر طالب زاده كارگردان سينما در ابتداي نقد عنوان كرد: سفر سنگ اثر فاخري است كه حق آن ادا نشده و در زمان آغاز جنگ در فيلم قابل نشان دادن بود كه يكي از آن ها "سفر سنگ"، كيميايي بود و تمامي داوطلبين جنگ اين فيلم را مي‌ديدند.
وي افزود: اين فيلم داراي فرازهاي مذهبي بود و ذوق درون آن، اصيل است و همچنين حس قوي مقاومت، مذهب، مبارزه و در اين اثر موج مي‌زند.
طالب زاده عنوان كرد: چگونه يك فيلمساز جلوتر از زمان متوجه موضوعي مي شود و تدارك ساخت اثري را مي دهد كه بعد از 33 سال بررسي جالب است كه نماز جماعت شهادت، كلام قرآن، مبارزه با ظلم، حضور زنان در مبارزه و .. را در اثرش به گونه ساده مخلصانه به تصوير مي كشد.
اين كارگردان اظهار داشت: "سفر سنگ" فيلم ديني بدون شعار است و كارگردان آن جلوتر از زمان حادثه را مي‌كرده و در مورد آن يك اثر هنري خلق كرده و فردي كه بصير باشد و زودتر از زمان اثري بسازد بسيار قابل احترام است.
وي تصريح كرد: مفهوم اثر كلاسيك اين است كه زمان آن را كهنه نمي كند و هميشه داراي پيام و خلوص است مهم نيست كه 35 سال پيش كليد خورده و مهم اين است كه امروز چه چيزي مي‌گويد.
وي ادامه داد: هر فردي كه دوستدار اهل بيت باشد با تماشاي اين فيلم منقلب مي شود از نقاط قوت فيلم ورودي آن از اشعار، و حس مطلق بودن است.
وي در خصوص مسعود كيميايي اظهار داشت: مسعود كيميايي جزء افرادي است كه خودش را ثابت كرده يك نسل از اثرش تاثير گرفته و همچنين افرادي كه بصيرت، هنر و زيباشناسي دارند جايگاهشان چند ديگري است كه براي توجه نمي شود.
وي ادامه داد: اين فيلمسازان هنوز قدرت دارند و بي انصافي و قدرنشناسي است كه اگر از آن ها بگذريم.
وي عنوان كرد: مسعود كيميايي انسان پر مطالعه است كه تاريخ و سينما را به خوبي مي شناسد و حرف هاي زيادي براي گفتن دارد.

*عدالت و ستيز با ظلم سر فصل دنياي هنرمندانه كيميايي است
همچنين، جواد طوسي منتقد در بخش نقد فيلم "سفر سنگ "ساخته مسعود كيميايي گفت: مسعود كيميايي به عنوان فيلمساز اجتماعي نگر اگر گاهي به حوزه سياست نزديك مي شود در واقع از دل جامعه به اين مباني سياسي سوق پيدا مي‌كند به همين دليل همواره آن حضور مستقل و تاليفي خود را حفظ كرده است.
وي افزود: منتها در اين دوره تسلسل تاريخي، يك عواملي باعث شده كه آن خلاقيت ها، هوشمندي ها، زمانه شناسي ها و مخاطب شناسي ها متكثر به يك انقطاع بي رحمانه  و ناگزير و اجتناب ناپذير در بعضي از كارهاي او تبديل شود بدون آنكه خود فيلمساز اين جا خيلي نقش اساسي و تعيين كننده اي داشته باشد.
اين منتقد عنوان كرد: در جامعه ارزشي خودمان يك سري از واژگان ارزشي مثل عدالت و ستيز با ظلم سرفصل دنياي هنرمندانه كيميايي هم سنخي دارد به همين به جاي خلا بستر و شرايط مناسبي را براي مسير هنرمندانه‌ي چنين فيلمسازاني مهيا كنيم تا آن ها در اين عمر مفيد خود توانايي به جاي گذاشتن چنين آثار ماندگاري را داشته باشند.
طوسي اظهار داشت: فيلم سينمايي "سفر سنگ" محمل و بهانه خوبي براي ارزيابي دو دوره از سينماي يكي از مطرح ترين فيلمسازان سينمايي به  عنوان مسعود كيميايي و در عين حال يك نوع آسيب شناسي است دوران اوج و موفقيت آميز مسعود كيميايي مبتني بر روايت پرداري يك قصه در وضعيت به طور كامل و مطولب و ايده آل است.
وي ادامه داد: در اين دوران مقوله بازيگري در فيلم هاي مسعود كيميايي به خوبي تعريف شده و مولفه هاي او از جهان بيني و نگاه تراژيك در  آن حس مي شود اين فيلمساز برخلاف فيلم سينمايي خاك و نگاه كمي بدبينانه به مردم در اين اثر با فاصله گرفتن از فرديت به حضور تجمع يافته برگزيده مردمي با نگاهي متفاوتي مي پردازد.
اين منتقد بيان داشت: اين حضور تجمع يافته در يك حركت اجتماعي خود پيك را به عنوان شخصيتي از داستان سفر سنگ به يك تحول سوق ميدهد و اين هوشمندي جلوتر از زمان حركت كردن در فيلم هاي مسعود كيميايي نه تنها در اين فيلم بلكه در گوزن ها نيز به چشم مي‌خورد.
طوسي عنوان كرد: بعضي با يك نگاه غلط اين فيلم را با نسبت بدادن به شعارگرايي به داشتن تاريخ مصرف متهم مي كنند اما شيوه ديالوگ نويسي و تفسير او با رعايت قواعد سينماي كلاسيك يك تضاد را ميان حس و بيان شاعرانه فيلم و قداست آن به وجود مي‌آورد كه اين شعاري بودن را تبديل به بيان مقصود خود مي كند.
وي افزود: سنت نقالي با برخي سكانس ها در اين فيلم مشهود است و "سفرسنگ" با به درستي به تصوير كشيدن نور، آب ، مذهب و مناسك سينماي ملي را بدون هيچ تريبوني براي اعلام ملي بودن اين فيلم در سال 56 مختص مي سازد.
اين منتقد اظهار داشت: نوع نگاه و مواجهه با مذهب به طور كامل با روند اجتماعي پيش مي رود و مذهب در يك حركت اجتماعي به صورت كنش مندانه به تصوير كشيده مي شود و مگر به شعار متمايل شدن همانند شخصيت سيد كاظم در آژانس شيشه اي ابراهيم حاتمي كيا يك شخصيت متمايل گونه به شعار نبود اما هماهنگ شدن اين شعار با زبان سينما اشكالي را به اثر وارد نمي سازد.
طوسي تصريح كرد: مسير فيلمسازي چنين كارگرداني با چنين عقبه اي در برهه اي از زمان با روبه رو شدن با انقطاع و بيرون زدن استعاره دچار مشكلاتي مي شود كه علاوه بر خود فيلمساز اين مشكل به مسئولان نيز برميگردد و در واقع نقدهاي وارد شده به فيلم هاي دوره متاخرين فيلمساز بايد در فضاي ديالوگي و بيان پيشنهادات صورت پذير تا مشكلات و انتقادات وارد شده را رفع كند.
وي بيان داشت: تماشاگر از طريق اسم مسعود كيميايي به سينما كشانده مي شود و در واقع اين فيلمساز با دارا بودن هوشمندي يك پل ارتباطي خوب را با تماشاچي برقرار ساخته و سنت را با بيرون آمدن از يك پايگاه و كانون سنتي به خوبي با زبان سينما به تصوير كشيده است در نتيجه فيلمساز نياز به يك سري مراقبت هايي نه در مقام داشتن يك نگاه كنترلي بلكه با اعتماد بايد انجام شود تا فيلمساز دنياي خودش را به درستي برگزار كند.
گفتنی است، برنامه سینمایی "هفت" با اجرا و سردبیری محمود گبرلو و تهیه کنندگی علی قانع جمعه شب ها به بررسی مسائل سینمای ایران می پردازد.
/ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.