بدهی های آمریکا، چگونگی کاهش آن و مشکلات بودجه ای که به "دیوار بودجه ای" موسوم شده است، چالش های اصلی پیش روی باراک اوباما رئیس جمهوری این کشور است.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه خبری فرانس 24، در بحثی کارشناسی به بررسی مشکل بدهی های آمریکا پرداخت که باراک اوباما بایددر چهار سال آینده با آن دست و پنجه نرم کند.
این شبکه در مقدمه این بحث،با اشاره به اینکه از این به بعد اوباما با انتقادهای جمهوریخواهان در رابطه به سیاست های اقتصادی و بدهی های حاکمیتی مواجه خواهد شد، به ارائه توضیحات و اطلاعاتی مرتبط با بحث پرداخت و این سئوال از میهمانان برنامه پرسید که آیا مواجهه با جمهوریخواهان بر سر تدوین بودجه و دیگر مسائل مالی ، تهدید و چالش اصلی پیش روی اوباما است؟
فیلیپ لنشنر رئیس هیئت مدیره "مککن فرانس" در پاسخ به این سئوال گفت: این مسئله زیاد نگران کننده نیست. زیرا اولا، سیاست مسیر خاص خود را دارد و در اینجا با رئیس جمهوری سر کار داریم که با آرای مردمی انتخاب شده و دارای مشروعیت است. بعد آنکه درست است که جمهوریخواهان در مجلس سنا از اکثریت برخوردارند. امابه علت بحران در رهبری و الگوی اجتماعی در هم بر همی که ارائه کرده اند، دارای موقعیت ضعیفی در جامعه هستند.
از نظراقتصادی نیز اگر مشکلی به طور کلی وجود داشته باشد آمار وارقام اقتصادی نشان می دهد آنقدر ناچیز است که تنها حدود سه دهم درصد در کاهش رشد اقتصادی آمریکا تاثیر گذاشته است.
از این مسائل که بگذریم صنایع خودروسازی درآمریکا نسبت به اروپا از وضع بهتری برخوردار است. وضع بانک های این کشور نیز از وضع بانک های اروپا بهتراست بنابراین نمی توان گفت که اوباما از نظر اقتصادی کارنامه خوبی نداشته است و اگر گفته شود وی در زمینه اقتصادی شکست خورده است نوع ارزیابی ورای واقعیت(سوررئالیستی) خواهد بود.
لیئم هوانگ انگوک نماینده سوسیالیست فرانسه در پارلمان اروپا به موضوع دیوار بودجه ای fiscal cliff که احتمالا آمریکا تا آخر امسال با آن مواجه خواهد شد پرداخت وگفت: جمهوریخواهان تاکنون در تبلیغات انتخاباتی بودند و در این تبلیغات نیز در خصوص مسائل بودجه ای ، راهبردی بسیار راستگرایانه در پیش گرفته بودند. آنها با ابتکار باراک اوباما در افزایش مالیات ها (مالیات بر درآمدهای بالا) برای کاهش کسری بودجه مخالف بودند. اما نتیجه این انتخابات، نشان داد راهبرد آنها از مقبولیت عمومی برخوردار نیست. در دیگر مسائل و موضوعات ، از جمله موضوعات اجتماعی نیز جمهوریخواهان موقعیت خوبی در جامعه ندارند. بنابراین همه اینها نشان می دهد جمهوریخواهان خودشان با بحران مواجه هستند.
این کارشناس اقتصادی افزود با توجه به رعایت منافع ملی کشور که اکنون بیش هر زمانی دیگری درآمریکا مهم شده است ، جمهوریخواهان در تدوین بودجه سال دو هزار و سیزده مانع تراشی نخواهد کرد و آمریکا با «دیوار بودجه ای» مواجه نخواهد شد.
مجری این شبکه با اشاره به اینکه "دیوار بودجه ای"، ساز و کاری است که به موجب آن ، اگردموکرات ها وجمهوریخواهان آمریکا در کنگره این کشور نتوانند تا پایان سال 2012 ،در خصوص چگونگی کاهش کسری بودجه عمومی کشور و تقویت بودجه به توافق برسند، به طور خودکار، روند کاهش های هزینه های عمومی دولت،افزایش مالیات ها و حذف تخفیف های مالیاتی به اجرا گذاشته می شود و با توجه به اینکه با اجرای این قانون، درآمد ناشی از افزایش مالیات ها و کاهش هزینه های عمومی دولت به حدود 600 میلیارد دلار در سال خواهد رسید، پول هنگفتی که در نهایت از چرخه اقتصادی کشور خارج خواهد شد، این سئوال را مطرح کرد آیا این دیوار بودجه ای زمینه برای رکود اقتصادی در آمریکا فراهم نخواهد کرد؟
لیئم هوانگ انگوک در این باره گفت:« راه حل کمتر مخاطره آمیز آن است که مالیات بر قشری از جامعه افزایش یابد که کمتر مصرف می کند. یعنی مالیات افراد مرفه و ثروتمند افزایش یابد که درصد زیادی از جمعیت جامعه را تشکیل نمی دهند.اینگونه، قدرت خرید افراد کم درآمد و متوسط جامعه نیز کاهش پیدا نمی کند و چون مصرف و مصرف گرایی یکی از نیرو محرکه های رشد اقتصادی در آمریکا است ،رشد اقتصادی این کشور با این سیاست مالیاتی کاهش پیدا نمی کند.
در واقع این همان سیاستی که باراک اوباما در پیش گرفته است.
آن- ماری پکورار وکیل مدافع نیز در این باره گفت الان بهترین موقع برای توافق جمهوریخواهان و دمواکرات ها بر سر تنظیم بودجه است زیرا انتخاب مجدد باراک اوباما نشان می دهد که راهی که وی طی این چهار سال طی کرده است به اعتقاد بیشتر مردم آمریکا درست بوده است. در یک نمونه می توان به صنایع خودروسازی آمریکا اشاره کرد. هنگامی که صنایع خودروسازی آمریکا با مشکل مواجه شد، میت رامنی در آن زمان گفت ما نباید به شرکت های خودروسازی کمک کنیم و نباید برای ورشکست نشدن آنها کاری انجام دهیم.
فرانسوا لافورستری رئیس هیئت مدیره و بنیانگذار استوریناسیون هم در این باره گفت: به باور من باراک اوباما خواستار وحدت ملی خواهد شد و از دو حزب خواهد خواست تا اختلافات را کنار بگذارند. از این گذشته ،جمهوریخواهان نیز اکنون با مشکل بازسازی خود مواجه هستند و باید ساختار خود و ساختار رهبری خود را اصلاح کنند.
این کارشناس پیش بینی کرد جمهوریخواهان برعکس آنچه تصور می شود درباره مشکل بدهی های کشور و تدوین بودجه سیاست نرمش را در پیش گیرند.
شرکت کنندگان در این میزگرد همگی در این خصوص وحدت نظر داشتند که دیوار بودجه ای در شرایط سیاسی و اجتماعی آمریکا ، برای این کشور و رئیس جمهوری آن تهدید به حساب نمی آید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار