بر اساس تعاریف مصطلح ایران از کشورهای دریایی در سطح جهان محسوب می شود.

وحید چگینی رئیس موسسه ملی اقیانوس شناسی در گفتگو با خبرنگار صنفي آموزشي باشگاه خبرنگاران گفت: بر اساس پژوهش های صورت گرفته و آمارهای ارائه شده از سوی مراجع رسمی، کشور ما دارای بیش از 5 هزار و 790 کیلومتر مرز آبی است که معادل یک چهارم مساحت کشور و بیش از 200 میلیون کیلومتر مربع اقیانوس و دریای آزاد به صورت مشاع قابل بهره برداری است.
 
وی افزود: بنابراین توضیحات ارائه شده در تعاریف مصطلح علوم دریایی، جمهوری اسلامی ایران را کشوری دریایی به حساب می آورند و از نظر ژئوپلتیک از موقعیت ممتازی برخوردار است.
 
چگینی تصریح کرد: وجود دریاچه خزر و قرار گرفتن 5 دولت حامی موجب شده شرایط منحصر به فرد برای ایران فراهم شود. تا جایی كه با مطالعه و پژوهش و سپس برنامه ریزی راهبردی می توان به اقتدار دریایی در حوزه های پیرامونی دست یابیم.
 
 دستیابی به رتبه اول منطقه در علوم و فنون دریایی در دستور کار قرار دارد
 
وی در ادامه به سند و برنامه راهبردی توسعه آموزش عالی کشور اشاره کرد و گفت: تهیه سند راهبردی توسعه آموزش عالی کشور در حوزه علوم و فنون دریایی و اقیانوس با هدف تعیین چشم اندازهای آینده بخش آموزش عالی کشور در حوزه علوم و فنون دریایی و اقیانوسی به عنوان گام نخست در تهیه نقشه راه علوم و فنون دریای و اقیانوسی کشور از بهار سال 1389 در دستور کار موسسه ملی اقیانوس شناسی قرار گرفت.
 
وی به اهداف تدوین این سند راهبردی اشاره کرد و افزود: تعیین راهبردهای دستیابی کشور به رتبه اول منطقه در زمینه علوم و فنون دریایی و اقیانوسی تا سال 1404 هجری خورشیدی، باز تعریف و تدوین ارزش های بنیادین و محوری توسعه ی علوم و فنون دریایی و اقیانوسی در نظام آموزش عالی کشور، باز تعریف و تدوین چشم انداز مطلوب توسعه ی علوم و فنون دریایی و اقیانوسی، تدوین ماموریت های مبتنی بر ارزش های بنیادی و چشم انداز مطلوب توسعه ی علوم و فنون دریایی و اقیانوسی تدوین اهداف کلان و عملیاتی توسعه ی علوم و فنون دریایی و بالا بردن جایگاه دریا و اقیانوس در کلیه ی سطوح تصمیم گیری های کلان و راهبردی کشور به منظور تقویت پایه های ملی و اصولی نظام از جمله اهداف اصلی این سند به شمار می آید.
 
چگینی خاطر نشان کرد: داشتن دیدی جامع از وضعیت آموزشی موجود در حوزه علوم و فنون دریایی و اقیانوسی بسیار با اهمیت است، چنانچه در کنار بحث آموزشی مهمترین راهبردهای توسعه علم و فنون دریایی در این سند ارائه شد بنابراین امید است با تصویب این سند در شورای گسترش آموزش عالی روند پیشرفت کشور در حوزه علوم و فنون دریایی و اقیانوسی تسریع یابد./ع2
برچسب ها: ایران ، دریا ، اقیانوس ، علوم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار