نزول سوره دهر در شأن پنج تن آل عبا و روز خانواده، پذیرش خلافت توسط امام علی (ع) پس از قتل عثمان، شهادت سردار شهید حسن تهرانی مقدم، مرگ «مصطفی کمال آتاتورک» نخستین رئیس‌جمهور لائیک ترکیه و ... از مهمترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز شنبه 20 آبان 1391 خورشیدی برابر با 25 ذی الحجه 1433 هجری و 10 نوامبر 2012 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

نزول سوره دهر در شأن پنج تن آل عبا و روز خانواده

پس از آن که امام علی (ع) و حضرت زهرا (س) برای برآوردن حاجت خویش، سه روز روزه را نذر کرده بودند و نوبت به ادای آن رسید، در سه روز متوالی مسکین و یتیم و اسیری به دَرِ خانه‌ی آن‌ها آمد و غذایی طلب کرد. آن بزرگواران نیز غذای خود را به آن‌ها داده و خود با آب، افطار نمودند. این خانواده‌ی کریم در مقابل این عمل، هیچ جزایی را از افراد نخواستند و اجرِ خود را از خدا طلبیدند. در این هنگام بود که وحی بر پیامبر اکرم (ص) نازل شد و سوره‌ی دهر یا انسان در شأن امام علی (ع)، حضرت زهرا (س) و امام حسن و امام حسین (ع) نازل گردید.

درگذشت «علامه سید ناصر حسین موسوی هندی» فقیه اصولی و محدث (1361 ق)
سیدناصر حسین هندی ملقب به «شمس العلماء» در نوزدهم جمادی الثانی سال 1284 ق به دنیا آمد. وی از محضر والد معظم و سیدمحمدعباس، تحصیل مراتب علمی نمود و در تمامی فضائل و کمالات نفسانیه یگانه بود. برادر وی «سید ذاکر حسین» نیز از علمای نامدار هند است و بر «کتاب عَبَقات» پدر خود شرحی نوشته است. دیوانُ الخُطَب، دیوان الشّعر، المَواعظ، نَفَحاتُ الاَزهار فی فَضایلُ الاَئِمَه الاَطهار (ع) از آثار اوست. سرانجام سیدناصر حسین، این فقیه اصولی و محدث رجالی در 77 سالگی بدرود حیات گفت و به لقاء اللَّه رسید.

درگذشت «ابن سراج» ادیب و شاعر بغدادی (316 ق)
ابوبکر محمد ابن سراج در کودکی به مجلس درس ابوالعباس مبرّد، نحوی معروف آن عصر راه یافت و با هوش‌ترین شاگرد او گردید. پس از مرگ استاد به بررسی آراء و ارزیابی نظرها و گفته‌های علمای معروف این علم پرداخت. ابن سراج در زمینه‌ی علوم قرآنی، نویسندگی و شعر نیز مهارت بسیار داشت و درفن نویسندگی و شیوه‌ی نگارش از نثری فاخر برخوردار بود. ابن سراج در کتاب الاصول فی النحو، کوشیده است تامسایل نحوی را با نظم و ترتیبی خاص گردآوری کند، به گونه‌ای که می‌توان هر موضوع را در بخش معینی یافت.

پذیرش خلافت توسط امام علی (ع) پس از قتل عثمان در مدینه (35 ق)
پس از شورش مردم و قتل عثمان بن عفان خلیفه‌ی سوم در 18 ذی‌حجه‌ی سال 35 ق، مردم از امام علی (ع) خواستند تا خلافت را بپذیرد. با وجود امتناع ایشان، پافشاری و اصرار مردم باعث شد تا آن حضرت، خلافت را قبول کنند. اما تلاش گسترده‌ی امام برای اجرای عدالت و حقیقت خواهی ایشان در دوره‌ی حکومت، باعث شد که عده‌ای از صاحبان قدرت و ثروت به مخالفت با آن حضرت بپردازند و سه جنگ جمل، صفین و نهروان را به امام، تحمیل نمایند.

شهادت سردار شهید حسن تهرانی مقدم (1390 ش)

سردار سرتیپ پاسدار حاج حسن تهرانی مقدم از فرماندهان دوران جنگ عراق و ایران و فرمانده جهاد خودکفایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود. که بر اثرانفجار در پادگان امیرالمومنین در شهرستان ملارد به همراه جمعی دیگر از پرسنل سپاه به شهادت رسید.

استعفای «تریگوه لی» اولین دبیر کل سازمان ملل متحد (1952 م)
تریگوه لی سیاست‌مدار نروژی و اولین دبیرکل سازمان ملل متحد در سال 1896 م به دنیا آمد. وی در سال 1941 م به وزارت امور خارجه نروژ انتخاب شد و در اول فوریه 1946 م، پس از پایان جنگ جهانی دوم و بازگشت ثبات به جهان، به عنوان نخستین دبیر کل سازمان ملل متحد، برای یک دوره 5 ساله انتخاب شد. او در اول نوامبر 1950 م، پس از پایان این دوره، برای مدت 5 سال دیگر در این سمت ابقا شد.
ابتکار عمل او در مورد مسائل فلسطین، جنگ اعراب و اسرائیل، دخالت در جنگ کره، تلاش برای تخلیه ایران از نیروهای متفقین، ارائه برنامه بیست ساله صلح و اصول ده‌گانه برنامه صلح و... از جمله فعالیت‌های دوران دبیرکلی تریگوه‌لی بوده است. تریگوه‌لی که سیاست میانه‌رو و محافظه‌کارانه‌ای را نسبت به مسایل سیاسی جهان دنبال می‌کرد درنهایتْ، به سبب بیماری در دهم نوامبر 1952 م استعفا داد و داگ هامِرْ شولْدْ، دیپلمات سوئدی، جانشین او گردید. تریگوه‌لی سرانجام در سال 1970 در 74 سالگی درگذشت.

مرگ «مصطفی کمال آتاتورک» نخستین رئیس‌جمهور لائیک ترکیه (1938 م)
مصطفی کمال پاشا معروف به آتاتورک به معنی پدر ترک‌ها در 30 ژانویه سال 1881 م به دنیا آمد. شکست دادن نیروهای فرانسه و انگلیس در نبرد گالیپولی در سال 1915 م موجب شهرت و محبوبیتش شد. آتاتورک پس از جنگ جهانی اول در رأس افسران جوان ناسیونالیست، طی کودتایی امپراتوری عثمانی را منحل و جمهوری ترکیه را بنا نهاد؛ و در سال 1923 م به عنوان اولین رئیس‌جمهور ترکیه انتخاب شد. سیاست کلی داخلی و خارجی حکومت آتاتورک عبارت بود از جدایی دین از سیاست، تأسیس حکومت لائیک در ترکیه، ترویج فرهنگ اروپایی و اتکا بر ناسیونالیسم و ملی گرایی ترکی.
آتاتورک در چارچوب سیاست اسلام زدایی خود که انگلیسی‌ها به وی دیکته کرده بودند، پس از الغاء خلافت، وزارت شریعت و امور خیریه و دادگاه‌های مذهبی را منحل نمود. حکومت آتاتورک مبتنی بر یک نظام تک حزبی و دیکتاتوری بود. جمهوری ترکیه در مدت کوتاهی به دیکتاتوری کامل مبدل شد. با این حال آتاتورک سعی می‌کرد در سیاست خارجی، خود را فردی صلح‌جو نشان دهد و به همین سبب، قراردادها و پیمان‌های دوستی متعددی را با کشورهای جهان به امضا رسانید. آتاتورک چهار بار به ریاست جمهوری ترکیه انتخاب شد و سرانجام پس از پانزده سال زمام‌داری، در دهم نوامبر 1938 م در 57 سالگی درگذشت.

ارتحال فقیه محقق و محدث شیعی «ملااحمد خویینی قزوینی» (1268 ش)
ملااحمد بن مصطفی خویینی قزوینی معروف به ملاآقا در حدود سال 1210 ش  در استان زنجان به دنیا آمد. وی پس از تحصیل علوم اولیه راهی قزوین شد و پس از چندی به اصفهان عزیمت نمود. ملاآقا پس از آنکه از درس مشایخ اصفهان بهره برد، به قصد فراگیری مدارج بالاتر علوم، راهی عتبات عالیات گردید و سالیانی در آنجا اقامت گزید. ملااحمد خویینی پس از آن در قزوین رحل اقامت افکند؛ و به امر تدریس و فتوی اشتغال یافت. از این فقیه و محدث امامی آثاری برجای مانده که معراجُ الوصول الی علم الاصول در 2 جلد، اللَّوامع در فقه در 3 جلد و مِرآةُ المراد در علم رجال از آن جمله‌اند. این عالم بزرگوار سرانجام در بیستم آبان 1268 ش در 68 سالگی دار فانی را وداع گفت و به لقای معبود شتافت.

رحلت فقیه مبارز آیت اللَّه «سیدابوالفضل خسروشاهی» (1365 ش)
آیت‌اللَّه سید ابوالفضل خسروشاهی در سال 1281 ش (1320 ق) در خاندانی عالم‌پرور و از پدری فقیه به دنیا آمد. وی پس از سال‌ها تحصیل در تبریز و نجف، به مقام عالی اجتهاد و فقاهت دست یافت و در دوران اختناق رضاخانی در تبریز و درکنار پدر به تبلیغ احکام و تعلیم و تربیت و ارشاد مردم پرداخت. آیت‌اللَّه خسروشاهی در جریان حاکمیت دموکرات‌ها در آذربایجان در سال 1324 ش، علیه حاکمان وابسته به شوروی در تبریز مبارزه کرد به طوری که طرح ترور ایشان و برادر مجتهدش، سید احمد نیز ریخته شد.
اما قبل از اجرای ترور، حکومت دمکرات‌ها متلاشی گردید و ایشان دوباره به وظایف دینی خود ادامه داد. آیت‌اللَّه خسروشاهی در راه ابلاغ احکام الهی و نشر اندیشه‌های دینی، بارها از طرف عمّال حکومت پهلوی در تبریز مورد آزاد و اذیت قرار گرفت، اما همواره بر سر ایمان و اعتقادش استوار ماند تا این‌که در بیستم آبان 1365 ش در هشتاد و چهار سالگی وفات یافت و در تبریز به خاک سپرده شد. از آیت‌اللَّه خسروشاهی کتابی تحت عنوان نهج البیان به یادگار مانده است.

تولد مخترع کلاشینکف
مهندس میخائیل کالاشنیکوف در سال 1919 به دنیا آمد. کالاشنیکوف مهندس مکانیک بود و جنگ جهانی دوم به عنوان فرمانده تانک به جبهه رفت و در آنجا در سال 1941 شدیدا مجروح شد. همین جبهه رفتن، او را سازنده اسلحه کرد. هنوز در بیمارستان بود که یک اختراع خود را اعلام داشت و آن دستگاه خودکار شمارش فشنگهایی بود که یک تانک شلیک می‌کرد.

کالاشنیکوف سپس به ساختن یک تفنگ خودکار همه کاره پرداخت و در سال 1947 آن را به اتمام رسانید که به تفنگ AK - 47 (آفتومات کالاشنیکوف ساخت 1947) معروف است. کالاشنیکوف سپس به تکمیل تفنگ خود ادامه داد و مسلسل «آر. پی. ک.» را ساخت. او که به کار تفنگ سازی ادامه داده بود دو بار از دولت شوروی مدال قهرمان سوسیالیستی گرفت..

 20 آبان در هشت سال دفاع مقدس

درگيري در دالاهو و جلسه ضد انقلاب با نماينده حزب بعث در بوكان 59
حمل تجهيزات نظامي ارسالي از عربستان و كويت به پادگان التاجي. 63
گزارشاتي از تحويل موشكهاي اس - اس12 شوروي به عراق.
گزارش تردد و تحركات عناصر ضدانقلاب در غرب كشور.
 به تأخير افتادن محاكمه اعضاي كميته مركزي حزب توده تا اطلاع ثانوي.
پنج گردان نيروي داوطلب رزمي و تخصصي از استان گيلان راهي جبهه شدند. 65
 يك هواپيماي عراقي در ماهشهر سرنگون شد.
 آماده باش برجهاي ديده باني دشمن، فعاليت مهندسي و تقويت منطقه هور، پروازهاي شناسايي و تردد در ام الرصاص.
 حمله پيشمرگان اتحاديه ميهني به چهار پايگاه دشمن در منطقه نفتي نزديك كركوك.
فرانسه نقش عربستان، سوريه، الجزاير و ايران را در آزادي گروگانهاي فرانسوي تأييد كرد.

برخی از رویدادهای 10 نوامبر

1483: مارتین لوتر بنیاد گذار المانی پروتستانیسم به دنیا آمد.
1837: در چنین روزی اعلام شد که برده داران آمریکایی «الیجاه لاجوی» را که از برده داری انتقاد کرده بود و مالکیت انسان بر انسان را گناه خوانده بود دو روز پیش از ان کشته بودند.
1924: برای نخستین بار مردم تکزاس آمریکا که قبلا یک جمهوری مستقل بود یک زن را به ریاست (فرماندار) این ایالت انتخاب کردند و او «ماریام فرگوسن» بود.
1951: برای نخستین بار تلفن مستقیم راه دور (بدون کمک اپراتور) به کار افتاد.
1975: مجمع عمومی سازمان ملل دهم نوامبر 1975 ضمن تصویب قطعنامه 3379 صهیونیسم را نوعی نژادپرستی اعلام کرد.
1977: یک هواپیمای شرکت هواپیمایی ساترن آمریکا با مسافرانش در آسمان این کشور ربوده شد و ربایندگان تصمیم داشتند آن را بر لابراتوار اتمی آمریکا بکوبند که در پی مذاکرات طولانی رادیویی از این عمل منصرف شدند و هواپیما را به کوبا بردند.
1977: پاپ برای نخستین بار در تاریخ کلیساهای کاتولیک، تکفیر زنان کاتولیک مطلقه آمریکایی را که دوباره شوهر کنند ممنوع کرد.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار