تجمع چربي هاي مضر بدن در کبد با اثرگذاري در عملکرد سلول هاي کبدي منجر به بروز بيماري کبد چرب مي شود.

دکتر هاشمي متخصص گوارش و کبد و رئيس بيمارستان ميلاد در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: زماني که آنزيم ها در کبد بالا مي رود امکان آسيب به سلول هاي هاي کبد را افزايش مي دهد.

وي با اشاره به انواع چربي هاي کبدي آنها را به دو نوع الکلي و غيرالکلي کبد چربي تقسيم کرده و افزود: الکلي بيشتر در جوامع غربي رايج و در ايران نيز روبه ازدياد است و در نوع غيرالکلي کلسترول خون بالا و همچنين کم کاري تيروئيد و ديابت از جمله علل شايع بروز کبد چرب و يا سندروم متابوليک محسوب مي شوند.

اين متخصص گوارش و کبد در ادامه تصريح کرد: وجود ويروس هاي هپاتيت B-C-D نيز در بروز کبد چرب نقش مهمي را ايفا مي کنند.

وي افزود: وجود برخي از اختلالات باليني و زمينه اي همچون سوء تغذيه، تغذيه وريدي و گرسنگي طولاني مدت نيز مي توانند در بروز اين بيماري اثر گذارند.

دکتر هاشمي در خصوص درمان کبد چربي اظهار داشت: کاهش وزن روزانه به  ميزان 500 گرم در روز در افراد مبتلا به چاقي راهکار مناسبي در درمان اين نوع بيماري به شمار مي رود.

وي با بيان اينکه کاهش سريع وزن نيز عامل چربي زايي در کبد مي شود اظهار داشت: علت زمينه را بايد از بين برد و در بعضي از افراد که دارو استفاده کنند ،قرص هايي که حاوي ويتامين C و E مي باشد و داراي آنتي اکسيدان مي باشند استفاده کنند و نيز به طور کلي داروها درماني را انجام نمي دهند و ثابت نشده نمي باشد./ع2
برچسب ها: کبد ، چرب ، سلول
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار