سناتور سابق آمریکایی اذعان کرد مردم آمریکا از دعواهای سیاسی رهبرانشان خسته شده اند.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  شبکه تلویزیونی بی بی سی، چاک هیگل عضو جمهوری خواه سابق در سنای آمریکا که در حال حاضر ریاست موسسه تحقیقاتی موسوم به شورای آتلانتیک را برعهده دارد در گفتگو با این شبکه گفت:« با مشخص شدن نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باید منتظر ماند و دید که باراک اوباما در دوره جدید ریاست جمهوری اش در کاخ سفید چگونه عمل خواهد کرد. نظام سیاسی آمریکا به گونه ای است که امکان اصلاح خود از درون را بوجود می آورد. براساس این نظام سیاسی، ساختار حاکم می تواند با نگاه به واقعیت ها و چالشهای موجود و مقتضیات زمانی در عملکرد خودش تجدیدنظر کند و رویه ای متفاوت را در پیش بگیرد. آمریکا با تغییرات مواجه است واین تغییرات بخشی از جامعه آمریکا است. اما باید توجه داشت که فضای سیاسی آمریکا در حال حاضر بسیار متفاوت از چهار سال پیش است که اوباما سکاندار کاخ سفید شده بود. فضای سیاسی حاکم دیکته می کند که دو طرف جمهوری خواه و دموکرات تا چه اندازه قدرت و امکان مانور داشته باشند.»
هیگل در ادامه افزود:« باید توجه داشت که مردم آمریکا از سیاست به ستوه آمده اند. مردم آمریکا از کنگره زده شده اند. آنها می خواهند سران کشورشان به نوعی اجماع برای حل مشکلات کشور دست پیدا کنند. درعین حال، باید توجه داشت که در دوره جدید حضور اوباما در کاخ سفید ، دیگر موضوع انتخاب مجدد او برای ریاست جمهوری مطرح نخواهد بود زیرا او بیش از دو دوره نمی تواند سکاندار کاخ سفید باشد .
در نتیجه، تاحدودی از تنشهای سیاسی در کشور کاسته می شود که رویدادی خوب است. همین مسئله سبب می شود اوباما و جمهوری خواهان بیشتر به سمت تعامل و مصالحه بروند. البته این به معنای آن نیست که همه چیز حل خواهد شد . خیر. شاهد آن خواهیم بود که بازهم سم در فضای سیاسی آمریکا جریان داشته باشد. البته لازم هم نیست که همه با یک مسئله موافق باشند تا توافقی حاصل شود. برای حصول به توافق در سنای آمریکا به همراهی شصت عضو سنا نیاز است. مسئله اصلی در این میان، جلب اکثریت آراء در مجلس نمایندگان آمریکا است. اگر قرار است توافق و اجماعی در کنگره آمریکا حاصل شود باید همه طرفها تاحدودی از مواضع خود کوتاه بیایند و منافع کشور را در درجه اول اهمیت قرار بدهند. تنها از این طریق می توان مشکلات را حل کرد گرچه این کار در مقام عمل بسیار دشوار است.»
هیگل در ادامه گفت:«فضا و اوضاع اجتماعی برای فعالیتهای سیاسی بسیار مهم است. سیاست منعکس کننده فضای حاکم بر جامعه است. در حال حاضر، فضای سیاسی جامعه آمریکا به این صورت است که همه مردم می خواهند، مقامات کشور مشکلات را حل و فصل کنند. آمریکا از نظر اقتصادی مشکلات جدی دارد و گفته می شود به سمت لبه پرتگاه مالی می رود. باید توجه داشت که مسائل اقتصادی و تجاری و سیاسی در هم تنیده است و نمی توان به هیچیک از آنها به صورت منفصل از مسائل دیگر توجه داشت. پراکندگی قدرت اقتصادی در دنیای امروز به پدیده ای مهم تبدیل شده است. این سخن به معنای آن نیست که آمریکا ضعیفتر شده است بلکه به معنای آن است که آمریکا باید خودش را برای شرایط جدید آماده کند و با آن انطباق بدهد.واقعیت این است که آمریکا با چالشهای بسیاری ازقبیل بدهی ساختاری مواجه است. آمریکا می تواند این مشکل را حل کند. اکثر جهانیان خواهان آن هستند که آمریکا با متحدانش همکاری داشته باشد و نه اینکه به سمت دیکته کردن خواسته های خود یا اشغال کشورهای دیگر برود. آمریکا باید به سمت منافع مشترک با کشورهای دیگر و متحدانش برود.»
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار