بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم صهیونیستی پس از انتخاب مجدد باراک اوباما به عنوان رئيس جمهور امريکا، به سرعت تلاش کرده است که به مناسبات خود با کاخ سفيد بهبود بخشد.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پرس تی وی، الي ايشاي، يکي از معاونان نخست وزير رژيم اسرائيل از حزب مذهبي شاس گفت، هنگامي که نتايج نشان داد ميت رامني، دوست نتانياهو در انتخابات رياست جمهوري امريکا شکست خورد، صبح چهارشنبه صبح خوبي براي نتانياهو نبود.

نتانياهو در چند سال گذشته بارها با باراک اوباما مقابله کرده يا در جريان رقابت انتخاباتي با ايجاد روابط مستقيم با کنگره امريکا که اکثريت جمهوري‌خواهان در آن حضور دارند و از روابط نزديکي با رژيم اسرائيل برخوردار است، کوشش کرده است تا با به چالش کشيدن مواضع اوباما درباره برنامه انرژي هسته‌اي ايران و تحولات اخير در جهان عرب، وي را در تنگنا قرار دهد.

با اين حال، نتانياهو روز چهارشنبه با دعوت از سفير امريکا در تل‌آويو به دفتر خود، تبريک دردناک خود را ابلاغ و با صدور بيانيه‌اي، پيوند بين امريکا و رژيم اسرائيل را همانند صخره‌اي سخت توصيف کرد.

وي همچنين به رهبران حزب ليکود دستور داد در پيام‌هاي تبريک خود به اوباما، هر گونه انتقاد از وي را حذف کنند.

ايهود اولمرت، نخست وزير پيشين رژيم اسرائيل که اکنون قصد دارد پس از پشت سر گذاشتن پرونده فساد به عرصه سياسي بازگردد، با انتخاب مجدد اوباما جسارت پيدا کرد و با انتقاد از شيوه‌اي که نتانياهو در روابط تل آويور با واشنگتن اتخاذ کرد، ضربه سختي را به او وارد آورد.

اولمرت در ديدار با رهبران يهودي در نيويورک پرسيد: با توجه به آن چه که اوباما در ماه‌هاي اخير انجام داده است، پرسش اين است که آيا نخست وزير ما هنوز دوستي در کاخ سفيد دارد؟ من فکر نمي‌کنم دوستي داشته باشد و اين مساله در اين لحظات حياتي شايد بسيار مهم است.

همچنين، نتانياهو با نبردي سخت براي انتخابات پيش رو پارلماني اسرائيل در ماه ژانويه روبه‌رو است.

از سوي ديگر، ايهود باراک، وزير امور نظامي کابينه نتانياهو و رهبر حزب استقلال، در ماه‌هاي گذشته پس از ماه‌ها اتخاذ موضع خصمانه و جنگ‌طلبانه تصميم گرفته است تا درباره برنامه انرژي هسته‌اي ايران از موضع امريکا حمايت کند.

ايهود باراک تقريبا يک ساعت پيش از نتانياهو، پيروزي باراک اوباما را به وي تبريک گفت و با ارسال عکس‌ها و فيلم‌هاي خود با رئيس جمهور امريکا براي خبرنگاران و گزارش‌گران، نتوانست خوشحالي خود را از پيروزي مجدد او پنهان کند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار