بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی به انعکاس آن در ادب پارسی، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران:

آیه ۹ سوره
حجر

إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ

همانا که ما ذکر را خود فرو فرستادیم و ما خود از آن حفاظت می‌کنیم

*سخن در یکی از مهم‌ترین اصول کلی جهان است بدین مضمون که آنچه از آسمان الهی نزول می‌یابد نگهبانی دارد و آن کسی جز همان فرستنده نیست که به تعبیر صدر المتألهین هم علت موجده و هم علت مبقیه است.

*او فرستاده خود را دوست دارد. اگر کلام باشد یا هنر یا زیبایی یا رسولی باشد، هر چه را و هر که را او فرستاده باشد در جهان خود حافظ اوست و ما می‌بینیم که در گذر تاریخ با این همه کافران و منکران و این همه سعی در تمسخر و طرد و تضعیف که در کار کتابهای آسمانی کرده‌اند همچنان هم مردم اعم از عوام و خواص دلداده این سخنان آسمانی هستند.

*شاعران بزرگ جهان همه بر این نکته اشاره کرده‌اند که سخن خود را از گنجینه حکمت و جمال الهی گرفته‌اند و هر چه از اشعار ایشان نشانی از آسمان ندارد در زمین نیز جایی برای آن محفوظ نیست.

*اگر معنای لطیف و بلندی باشد الفاظ و صورت آن نیز جلوه و جمالی می‌یابد حتی اگر بسیار ساده و بی پیرایه باشد چون لبخندی ساده و پر معنی خاطره‌اش سال‌ها در دل می‌ماند.

*نامداران شعر پارسی چون سعدی و نظامی و مولانا نیز مکرر به این لطیفه اشاره کرده‌اند:

هر چه گفتیم جز حکایت دوست         درهمه عمر، از آن پشیمانیم
سعدی

از صدای سخن عشق ندیدم خوش‌تر      یادگاری که در این گنبد دوار بماند
حافظ

هر که نه گویای تو خاموش به        هر چه نه یاد تو فراموش به

نظامی

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار