زمانی که وعده افزایش صد هزار تومانی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی توسط مرتضوی مطرح شد، قرار بود که این افزایش جدای افزایش سالانه حقوق باشد اما بعد گفتند که مخالفت هیات امنای سازمان مانع از اجرای آن شده و بعدتر معلوم شد که رئیس آن را تحقق یافته می خواند! جالب اینکه اصرار بر محقق شدن آن تا آنجا ادامه یافته که حالا وعده می دهند دو برابر و حتی سه برابر خواهد شد!

به گزارش گروه وبگردي باشگاه خبرنگاران ؛ حتما شنیده‌اید که می‌گویند ما ایرانی‌ها "خوش استقبال و بد بدرقه" هستیم؛ یعنی فرد تازه وارد را بسیار خوب احترام کرده و عزیز می داریم اما در نهایت امر، وی را با برخوردی سرد و حتی گاه آمیخته با بی انصافی، طردش می کنیم. حالا بیایید از منظر دیگری به ماجرا بنگریم: فرد تازه وارد برای تثبیت جایگاه - و شاید عزیز کردن خود- وعده‌های بسیاری می دهد اما مدتی بعد که جایگاهش تثبیت شد و به قول معروف "خرش از پل گذشت"، وعده و وعید هایش یکی یکی رنگ می بازند؛ شاید تکرار این دست ماجراها هم در "بد بدرقه" شدن ما بی تاثیر نبوده!

اواسط فصل بهار، رئیس سازمان تامین اجتماعی خبر خوشحال کننده‌ای را به اطلاع بازنشستگان این سازمان رساند؛ «همزمان با هفته تامین اجتماعی [که حدود نیمه دوم تیرماه می شود] 100 هزار تومان به حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی افزوده می‌شود. این افزایش ارتباطی با افزایش حقوق سالانه آنها ندارد و امسال علاوه بر درصدی که از سوی دولت تعیین می شود، به حقوق هر بازنشسته نیز یکصد هزار تومان افزوده می شود.»

این وعده اغوا کننده در شرایطی بیان می شد که از یک سو هنوز هم اراده مجلس برای استیضاح وزیر به واسطه انتصاب سعید مرتضوی به ریاست صندوق تامین اجتماعی (که بعدها سازمان شد تا رئیسش حفظ شود!) وجود داشت و از سوی دیگر، شکایت جمعی از نمایندگان از بابت این انتصاب در دیوان عدالت اداری هم فرجامی نیافته بود و به نظر صندلی ریاست مرتضوی کماکان سست به نظر می رسید.

ماجرا تبدیل به نوعی کشمکش شده بود که هر روز بر ابعاد آن افزوده می شد تا جایی که هر روز چند گروه و دسته حق را به این طرفی ها می دادند و در مقابل عده ای هم طرف مقابل را محق می دانستند؛ ماجرایی عجیب که در نهایت به تغییر اساسنامه تامین اجتماعی و نامه تقدیر 164 نماینده از مرتضوی هم رسید تا ارزش وعده دادن بیشتر مشخص شود.

بدین ترتیب، بازنشستگان در شرایطی با وعده افزایش صد هزار تومانی حقوق در سال جاری مواجه شدند که هنوز از افزایش حقوق سالانه برخوردار نشده و حتی از میزان آن اطلاع هم نداشتند، چراکه اصلا تا آن لحظه هیچ اقدامی برای تعیین میزان افزایش حقوق سالانه بازنشستگان تامین اجتماعی صورت نگرفته بود!

اینجاست که گذشت زمان و فرارسیدن هفته تامین اجتماعی نقش کلید این معما را می یابد تا از طرفی تصمیم گیری درباره میزان افزایش حقوق سالانه صورت بگیرد و از طرف دیگر، تقریبا خط بطلانی بر وعده افزایش صد هزار تومانی کشیده شود.

علي اكبر خبازها، رييس كانون مستمري بگيران و بازنشستگان صندوق تامين اجتماعي ماجرا را اینگونه شرح می‌دهد: «عليرغم اعلام مدير عامل صندوق تامين اجتماعي مبني بر افزايش 100 هزار توماني حقوق بازنشستگان و مستمري بگيران، اعضاي هيات امناي صندوق با اين امر مخالفت كرده‌اند. مخالفت اعضاء پيرامون اين امر بوده كه 100 هزار تومان وعده داده شده از چه محل و از كجا بايد تامين شود؟ بدين ترتيب مقرر شده با اعمال افزايش 18 درصدي حقوق‌ها، حداقل افزايش مستمري بازنشستگان كمتر از 100 هزار تومان نباشد.»

از سخنان وی اینگونه بر می آید که افزایش یکصد هزار تومانی به دلیل مخالفت هیات امنای تامین اجتماعی منتفی شده اما قرار است که حقوق این افراد با 18 درصد افزایش مواجه شده و همین افزایش هم به گونه ای باشد که دست کم یکصد هزار تومان بشود.

به عبارتی بهتر، افزایش حداقل یکصد هزار تومانی که بر مبنای افزايش 18 درصدي حقوق‌ها حاصل شده، فارغ از لطف بزرگی که در حق نیمی از مستمری‌بگیران تامین اجتماعی (کسانی که حداقل حقوق را دریافت می‌کنند) می کند، هم به نسبت افزایش 15 درصدی بازنشستگان کشوری و لشکری افزون تر است و هم با مشمول شدن عدد "100 هزار تومان"، قابلیت پوشاندن وعده قبلی را دارست.

این موضوع در سخنان مرتضوی کاملا مشهود است؛ آنجایی که وی با تاکید بر افزایش 18 درصدی مستمري‌ بازنشستگان تامين اجتماعي می گوید: «طبق وعده داده شده، مقرر شده بود كه مستمري بازنشستگان حداقل 100 هزار تومان افزايش يابد و اين وعده عملي شد و به حساب بازنشستگان و مستمري‌بگيران واريز مي‌شود. دو ماه پيش تاكيد كرديم اگر سهام ارائه شده از سوي دولت به صندوق تامين‌اجتماعي به سوددهي برسد، ان شاءالله تا پايان سال باز هم افزايش حقوق خواهيم داشت و افزايش مستمري‌ها به 200 هزار تومان هم مي‌رسد.»

بدین ترتیب نه تنها وعده قبلی قلب شده و از "افزایش 100 هزارتومانی علاوه بر افزایش سالانه" به "افزایش 18 درصدی به گونه ای که کف آن صد هزار تومان شود" تغییر می‌یابد، بلکه به گفته رئیس سازمان تحقق هم می یابد تا معلوم نشود که اگر محقق شده، چرا باز در قالب یک وعده جدید رونمایی شده است؟!

به عبارتی بهتر، مرتضوی در شرایطی از تحقق وعده اش سخن می گوید که در ادامه، به سوددهی سهام دریافتی از دولت بابت بدهی هایش به تامین اجتماعی ابراز امیدواری کرده و جدای اینکه فلسفه فروش برخی از شرکت های زیرمجموعه شستا در بدو ورودش به این سازمان و همچنین دریافت مطالبات از دولت در قالب سهام را زیر سوال می برد، بلکه امیدوار است که افزايش مستمري‌ها به 200 هزار تومان هم برسد اما هیچ اشاره ای به این موضوع نمی کند که آیا مگر افزایش خاصی غیر از افزایش سالانه رخ داده که حالا منوط به سهام دریافتی و به سودهی رسیدن(؟) آنها بشود؟

البته این وعده پر ابهام بعدها بسیار پر رنگ تر می شود تا مرتضوی در جلسه تودیع و معارفه مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) در آخرین روزهای تابستان، «افزایش حداقل حقوق بازنشستگان تا 700 هزار تومان» را از برنامه‌های این سازمان عنوان کرده و سقف وعده اش درباره افزایش حقوق آن دسته از بازنشستگان و مستمری بگیرانی که 390 تا 400 هزار تومان دريافت می کنند را به افزایش 300 هزار تومان برساند؛ حال آنکه افزایش صد هزارتومانی وعده داده شده نه تنها محقق نشده، بلکه کماکان می توان گفت که هیات امنای این سازمان با افزایش مخالفت کرده و دوباره پرسیده اند: «از چه محل و از كجا بايد تامين شود؟»!

این در حالی است که یکی از فعالان کارگری به نکات جالبی درباره وعده های اخیر رئیس تامین اجتماعی مطرح می کند؛ وی می گوید: این وعده ها مدام در حال تکرار و تغییر هستند و البته به نظر می رسد که مدیران تامین اجتماعی در این ماجرا به دنبال ایجاد نوعی سر درگمی هستند وگرنه چگونه می شود که وعده افزایش صد هزار تومانی حقوق که مستقل از افزایش سالانه آن بود هرگز اجرایی نشده اما از سویی رئیس سازمان بگوید که تحقق یافته و در آینده بیشتر هم تحقق خواهد یافت و از سوی دیگر، افزایش 18 درصدی حقوق سالانه هم به صورت بسته های یک صد هزار تومانی به حقوق بازنشستگان افزوده شود؟

ایزدان می افزاید: از یک طرف این موضوع مطرح می شود که افزایش هجده درصدی حقوق به گونه ای محاسبه می شود که تمامی عددهای زیر صد هزار تومان هم به مرز صد هزار تومان خواهند رسید که البته جای قدردانی و تشکر دارد اما از طرف دیگر برای تمامی یک میلیون و چند صد هزار نفر بازنشسته این سازمان، مبلغ چهارصد هزار تومان براي چهار ماه نخست سال واریز می شود تا این شائبه در اذهان تقویت شود که وعده افزایش 100 هزارتومانی محقق شده در حالی که اینگونه نیست و ماجرا کاملا متفاوت است؛ به این صورت که برخی بیش از 18 درصد دریافت کرده اند و برخی علی الحساب گرفته اند تا مابقی هجده درصدشان را بعدا دریافت کنند اما در ظاهر هر دو صد هزار تومان گرفته اند.

وی با اظهار تاسف از تغییر واقعیت، می افزاید: البته تعیین هجده درصد افزایش حقوق در سال جاری هم جای تشکر دارد اما اگر به کلیت ماجرا نگاه کنیم، بیشتر متوجه تغییرات خواهیم شد؛ یعنی اگر بدانیم که این افزایش در دو سال گذشته در حد ده و شش درصد بوده، هم هجده درصد امروزی زیاد جلوه می کند و هم عقب ماندگی شدید میزان حقوق این افراد در سالهای گذشته به چشم می خورد. به عبارتی بهتر، جا دارد که از مسئولان بپرسیم که چگونه می شود تامین اجتماعی با در اختیار داشتن مجموعه بزرگ شرکت های شستا و منابع مالی آنها، حتی قادر نیست که با تحقق بخشیدن به وعده صد هزار تومانی، حقوق بازنشستگانش را از حداقلی بودن نجات دهد!
منبع: تابناک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار