شهرستان دماوند به عنوان یکی از عمده تولید کنندگان سیب درختی کشور هنوز جایگاه واقعی خود را در بازارهای جهانی به دست نیاورده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن / سیب درختی ایران یکی از محصولات باغی مطرح در بازار بین المللی به شمار می رود که با وجود محدودیت های اقلیمی همچون کمبود آب و وجود بیابان براساس آمارها رتبه چهارم جهانی را به خود اختصاص داده است.

ایران به عنوان چهارمین تولیدکننده سیب درختی دنیا در زمره تولیدکنندگان مهم این محصول قرار دارد اما خلاء حضور این محصول بویژه سیب دماوند که کیفیت مرغوبی دارد در بازارهای جهانی محسوس است.

بر اساس اظهارات سید ˈمحمد موسویˈ رییس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران، شهرستان دماوند به واسطه برخورداری از شرایط آب و هوایی مناسب، ارتفاع مطلوب از سطح دریا و خاک مستعد، در تولید سیب درختی جایگاه خوبی دارد و موجب شده استان تهران در این عرصه رتبه دوم کشوری رابه خود اختصاص دهد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دماوند در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن میانگین تولید سیب درختی در هر هکتار را براساس کیل گیری در سال 91 در هر هکتار حدود 35 تن اعلام و بیان کرد: برداشت محصول سیب درختی در سال جاری در شهرستان دماوند حدود 230 هزار تن بوده است که شرایط آب و هوایی در میزان برداشت این محصول نقش مهمی ایفا می کند.

ˈحمیدرضا خلیلیˈ سطح زیر کشت باغات در شهرستان دماوند را حدود 10 هزار و 400 هکتار اعلام کرد که سهم سیب درختی حدود هفت هزار و 500 هکتار است.

براساس آمارها اینک حدود 40 درصد سیب دماوند صادر می شود که باتوجه به کیفیت این سیب ظرفیت افزایش میزان صادرات وجود دارد.

برخی کشاورزان و تولید کنندگان سیب در شهرستان دماوند بر لزوم صادرات این محصول تاکید دارند و معتقدند وقتی تولید این محصول در هر هکتار می تواند بالاتر از شاخص های تعیین شده جهان باشد، چرا نباید با حمایت های دولت و جهاد کشاورزی بستر صادرات هر چه بیشتر این محصول با برند ویژه خود فراهم شود.

ˈجابانˈ روستایی در کیلومتر 75 جاده فیروزکوه از توابع شهرستان دماوند به علت شرایط اقلیمی مناسب و ارتفاع دو هزار تا دو هزار و500 متری از سطح دریا در تولید سیبی با کیفیت، عاری از سموم دفع آفات، ماندگاری و حاوی مقادیر بالای عناصر غذایی است که باعث مستثنی شدن این محصول از سایر مناطق می شود.

یک تولیدکننده برتر کشوری سیب درختی در سال 90 اهل روستای جابان با بیان اینکه کیفیت سیب این منطقه ماحصل فراگیری دانشی است که از سوی جهاد کشاورزی شهرستان به باغداران داده شده است، افزود: علم، سرمایه، صبر و بردباری و استفاده از دانش باغداری نوین، از دیگر عوامل اثر گذار بر کیفیت تولید است.

ˈحمید ابراهیمیˈ با اشاره به اینکه سیب جابان در سال های نه چندان دور زبانزد عام و خاص در داخل و خارج کشور بود، گفت: رونق نسبی، اختصاص تعرفه های دولتی و اهدای جوایز به تولیدکنندگان موجب فراهم سازی بستر صادرات و فعالیت بازرگانان در سال های گذشته بوده است.

وی افزود: این محصول در گذشته به اکثر مناطق جهان به ویژه لندن(انگلستان) و دبی (امارات عربی متحده) صادر می شد و به علت مرغوبیت، دارای بالاترین قیمت در بازارهای جهانی بود.

این باغدار خاطرنشان کرد: در چند سال اخیر به دلیل هزینه های بالای تولید، واردات لوازم بسته بندی و ضعف برنامه ریزی مناسب توسط بازرگانان و... میزان صادرات کاهش یافته که ضربات جبران ناپذیری را بر پیکره تولید این محصول زده است.

ابراهیمی با گلایه از همکاری نامناسب نهادها و مسؤولان در زمان برداشت محصول با باغداران و تولیدکنندگان گفت: هزینه های بالای کارگر، حمل و نقل، سردخانه و.... شرایط جمع آوری محصولات را دشوار کرده که نیازمند توجه جدی تر مسؤولان جهاد کشاورزی و مراجع فرادستی است.

وی تخریب باغ ها و تغییر کاربری را یکی از دلایل بی توجهی به تولید و تولیدکنندگان عنوان و بیان کرد: این روند صدمات زیادی را بر چرخه تولید و اقتصاد کشور وارد می کند و این در حالی است که اقدامات مناسبی پس از انقلاب برای زیربخش های زراعت، باغداری و دامداری انجام گرفته است، اما ضعف درپشتیبانی لازم از تولیدکننده و تولیدات کشاورزی موجب نقص در چرخه تولید می شود.

ابراهیمی گفت: البته اقدامات مناسبی از جمله اجرای سیستم آبیاری قطره ای، بیمه کشاورزی از سوی دولت در حمایت از تولیدکننده اجرا شده است، اما عرصه کشاورزی به اهتمام بیشتری نیاز دارد.

همچنین نایب رییس اتحادیه باغداران شهرستان دماوند با بیان اینکه در تمامی کشورهای اروپایی و آمریکایی عرصه کشاورزی تنها مقوله ای است که یارانه در حمایت و پشتیبانی به تولیدکننده تخصیص می یابد، اظهارکرد: تولید غذا و ایجاد اشتغال در این بخش حائز اهمیت و مستلزم حمایت و پشیتیبانی جدی تر دولت است.

ˈمجید قدیمیˈ تسهیل صادرات در حمایت از تولید و تولیدکننده را گام مناسبی در چرخه تولید دانست و گفت: صادرات در ایران عملکرد قابل قبولی ندارد که مستلزم برخورداری از ابزار و تجهیزات نوین برای ارائه بسته بندی های زیبا، بادوام و مستحکم است و تخصیص حمایت هایی در حمل و نقل محصولات با کانتینرهای مجهز برای صادرات، لازم و ضروری است.

نایب رییس اتحادیه باغداران شهرستان دماوند خاطرنشان کرد: تاوقتی تولیدکننده وابسته به واردات بسته بندی های مخصوص صادرات از مناطقی همانند دبی و... است و همچنین از کانتینرهای یخچال دار در حمل این کالا که هزینه های زیادی دارد استفاده می کند باجبار محصولات با قیمت بالا در بازار جهانی عرضه می شود، که کاهش تعداد مشتریان را به دنبال خواهد داشت.

قدیمی با اشاره به صادرات نه چندان قابل توجه این محصول در سال 91 گفت: این صادرات با برنامه ریزی در پشتیبانی از تولیدکننده صورت نگرفته است، بلکه واردکنندگان برای تامین ارز مورد نیاز به منظور ادامه فعالیت خود به آن مبادرت کرده اند.

وی با اشاره به اینکه در دهه 60 ایران از عمده صادرکنندگان میوه به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و آسیایی بود، گفت: متاسفانه در سالهای اخیر با معکوس شدن این روند و سوءاستفاده برخی واردکنندگان، ایران اینک به یکی از بزرگترین وارد کنندگان میوه در منطقه تبدیل شده است.

نایب رییس اتحادیه باغداران شهرستان دماوند گفت: اگر چه آمارهای موجود بیانگر عملکرد ضعیف صادرات در این حوزه است اما به کارگیری سیاست های تجاری مناسب، برنامه ریزی های منسجم و ارائه تسهیلات، در افزایش درآمدهای ارزی از طریق صادرات محصولات کشاورزی مؤثر خواهد بود./س

برچسب ها: سیب ، دماوند ، بازار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.