در بازار خريد و فروش كالاهاي كامپيوتري، تجهيزات ديجيتالي و لوازم صوتي و تصويري ماه‌ها است كه عرضه و تقاضا همخواني ندارد.

به گزارش خبرنگار بازار باشگاه خبرنگاران اين عدم توازن در عرضه و تقاضا كه از نظر كارشناسان ريشه تمام مشكلات بازار كالاهاي مختلف و از جمله كالاهاي كامپيوتري و ديجيتالي است و منجر به رشد شديد قيمت‌ها، به هم خوردن تعادل و نظم و البته امنيت بازار و مشكلات ديگري شده است، از اوايل شهريور ماه و در پي تشديد روند صعودي نرخ دلار آزاد، محسوس تر از قبل بوده است.

به گفته فعالان و كارشناسان بازار و همچنين با بررسي‌هاي انجام شده توسط روزنامه «دنياي اقتصاد» روي آمار منعكس شده در سايت گمرك در زمينه ميزان واردات كالاها،مشخص شده است كه حجم واردات كالاهاي مربوط به حوزه آي تي و ديجيتال در نيمه نخست سال جاري در مقايسه با سال‌هاي گذشته كاهش چشمگيري يافته است كه اين موضوع براي بازار جوان و نوپاي كامپيوتر ما بسيار خطرناك است. به گفته آنها،اگر چه آمار ارائه شده گمرك كارشناسي نشده و خام است، اما با استناد بر اين آمار و بررسي روند و ميزان واردات برخي از كالاهاي حوزه ديجيتال و كامپيوتر در نيمه نخست سال 91 و مقايسه آن با سال‌هاي قبل به خوبي متوجه مي‌شويم كه وضعيت و اوضاع و احوال بازار كامپيوتر ما به چه صورتي است.

در اين گزارش به بررسي آمار و ارقام ارائه شده گمرك در مورد حجم واردات برخي از كالاهاي حوزه آي‌تي و ديجيتال پرداخته‌ايم. اگر به اين موضوع علاقه‌منديد اين گزارش را بخوانيد:
كاهش بيش از نيم ميليون كيلوگرمي حجم واردات لپ‌تاپ
بنا به دلايلي چون كاهش نقدينگي واردكنندگان و فعالان بازار خريد و فروش لپ‌تاپ و همچنين عدم ارائه ارز مرجع و همچنين ارز مبادلاتي به واردكنندگان اين كالاي پرمخاطب، بازار اين كالا بيش از ساير كالاهاي حوزه آي تي و ديجيتال با كاهش موجودي و همچنين كاهش حجم واردات در مدت اخير مواجه شده است.

مطالعه آمار منعكس شده از جانب گمرك گوياي اين است كه طي نيمه نخست سال 91 حجم واردات انواع لپ‌تاپ در حدود يك ميليون و 615 هزار و 276 كيلوگرم،معادل 403 هزار و 819 دستگاه بوده است كه اين رقم در مقايسه با مدت مشابه در سال قبل كه حجم واردات لپ‌تاپ 564 هزار و 769 دستگاه بوده است در حدود 160 هزار و 950 دستگاه كاهش يافته است. كارشناسان مي‌گويند، چنين كاهشي در زمينه حجم واردات لپ‌تاپ نشانه بسيار بدي است. چرا كه ما در زمينه واردات و افزايش تقاضا در بازار هر سال انتظار يك رشد 30 درصدي از بازار را داريم. اما اينك علاوه بر اينكه شاهد چنين رشدي نيستيم، بلكه با كاهش حجم واردات نيز مواجه شده‌ايم. مطالعه آمار و ارقام گمرك همچنين گوياي اين امر است كه حدود 245 هزار و 791 دستگاه از اين حجم واردات در سه ماه ارديبهشت، خرداد و تير ماه سال 91 وارد بازار ايران شده‌اند و مابقي يعني حدود 158 هزار و 28 دستگاه در دو ماه مرداد و شهريور وارد بازار شده‌اند.

برچسب ها: لب تاپ ، بازار ، موبایل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار