معاون امنيتي و انتظامي وزير كشور در ديدار با سفير جديد سوئد در ايران با بيان اينكه ايران با توجه به تأكيدات ديني و فرمايشات مقام معظم رهبري تسهيلات خود را در اختيار اتباع افغان قرار داده است، گفت: توقع ما از جامعه جهاني اين است كه در روند تسريع امور پناهندگان افغان همكاري‌هاي لازم را داشته باشند.

به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني وزارت كشور  علي عبداللهي معاون امنيتي و انتظامي وزير كشور در ديدار با "پيتر تيلر" سفير جديد سوئد در ايران كه با حضور عظيملو مدير كل امور بين‌الملل وزارت كشور و كاظمي مدير كل اتباع و مهاجرين خارجي برگزار شد، با اشاره به دو سال سابقه شكل‌گيري گروه تماس با عضويت كشورهاي فنلاند ، نروژ ، سوئد ، كانادا ، استراليا ، آلمان و ژاپن و رياست كشور سوئد گفت : تاكنون دو جلسه در تهران و يك جلسه در ژنو با با گروه تماس داشته‌ايم كه در اين جلسات به نكات خوب و مشتركي دست يافته‌ايم .

عبداللهي با اشاره به حضور سه ميليون پناهنده مجاز و غير مجاز افغان در كشور افزود : پناهندگان بر خلاف ساير كشورها مانند ساير شهروندان ايراني در شهرهاي ما زندگي مي‌كنند و 285 هزار نفر دانش‌آموز و 11 هزار دانشجوي افغان در كشور ما مشغول تحصيل هستند.

عبدالهي با بيان اينكه چندين پيشنهاد به گروه تماس ارائه شده است، تصريح كرد : كمك به بازگشت داوطلبان افغان و فراهم نمودن شرايط اسكان و اشتغال آنان در افغانستان و اسكان مجدد پناهندگان به كشورهايي كه توانمندي لازم را جهت پذيرش و اسكان آنان را داشته باشند از اقدامات مهم مذاكره با گروه تماس بود .

معاون امنيتي و انتظامي وزير كشور با بيان اينكه حرفه‌آموزي اتباع افغاني به عنوان يكي از نكات مطرح در ديدار با گروه تماس بود، اظهار داشت : به همين منظور مي‌بايست موجبات ايجاد مراكز فني و حرفه‌اي در داخل ايران و افغانستان صورت گيرد تا اتباع افغان بتوانند مهارتهاي لازم را جهت اشتغال پس از بازگشت به كشور خود داشته باشند.

معاون امنيتي و انتظامي وزير كشور در ادامه اضافه كرد: بحث درمان پناهندگان به دليل عدم پوشش بيمه و بالا بودن هزينه درمان بار سنگيني را به ايران تحميل كرده است و خواسته ما از گروه تماس كمك جهت درمان پناهندگان با بيماريهاي عادي و صعب‌العلاج است.

وي ادامه داد : پيشنهاد ايجاد مراكز خدماتي نظير مدرسه و ايجاد درمانگاه در نقاطي از ايران كه تمركز جمعيت اتباع در آن بيشتر است از ديگر موضوعات مورد بررسي بود .

وي با بيان اينكه وزير كشور به عنوان دبير كل ستاد مبارزه با مواد مخدر فعاليت مي‌كنند، بيان داشت: جمهوري اسلامي ايران به جهت هم‌مرز بودن و به عنوان نزديكترين راه ترانزيت افغانستان با نثار 4 هزار شهيد و 12 هزار مجروح سنگين‌ترين بار مبارزه با مواد مخدر را در دنيا بر دوش كشيده است .

معاون امنيتي و انتظامي وزير كشور گفت: توقع ما اين است كه جامعه جهاني سهم خود در اين مبارزه را به نحو شايسته انجام دهد و كمكهاي جدي درخصوص تشكيلات و ابزارهاي لازم جهت مبارزه با مواد مخدر در نظر گرفته شود .

در ادامه اين ديدار، "پيتر تيلر" سفير جديد سوئد نيز با اشاره به سوابق خود به عنوان سفير در كشور پاكستان ، افغانستان و مديركل امور خاورميانه در شمال آفريقا ضمن ابراز خرسندي از مأموريت خود جهت همكاري با كشور ايران اظهار داشت: اميدوارم اين گفتگو و نشست گامي در جهت مثمر بودن وظيفه‌اي كه در پيش داريم باشد .

سفير جديد سوئد تصريح كرد: اسكان مجدد پناهندگان افغان و بيماران صعب‌العلاج به عنوان يك تعهد طولاني از سوي ما باقي خواهند ماند و بنده سعي خواهم كرد در مقام رئيس گروه تماس انتظارات را شما را به اجرا بگذارم .

وي با اشاره به شكل‌گيري انجمن سوئدي – افغاني از اوايل سال 80 مسيحي با اصل تمركز بر موضوع تعليم و تربيت خاظرنشان كرد : در حال حاضر كشور سوئد به صورت كشور مستقل كمك‌هاي خود را به افغانستان بيشتر كرده است و ما به همراه اعضاي ديگر اتحاديه اروپا اين تعهد را براي كمك به كشور افغانستان خواهيم داشت .

سفير جديد سوئد ادامه داد: بازگشت اتباع افغان به عنوان مسأله‌اي با اهميت مورد توجه ما است و سوئد به عنوان يكي از كمك‌دهنده‌هاي كميسارياي عالي پناهندگان تلاش مي‌كند كه اين كميساريا بودجه خود را بر اساس ارجحيت كمك به اتباع افغان هزينه كند .

وي افزود : يكي از موضوعات مهم در جلسه آتي ژنو تخيصيص بودجه و مسأله امور بانوان و كودكان است كه مقرر است راهكارهاي آن مورد بررسي قرار گيرد .

سفير جديد سوئد در پايان نشست خواستار تداوم ارتباط دو سوي بين كشور سوئد و ايران شد و گفت : اعتقاد ما بر مبناي گفتگو و ايجاد خط اعتماد دو سويه است.
انتهاي پيام/س2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار