رییس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربایجان شرقی از پايان عمليات مرمتي سراي ميرابوالحسن بازار جهاني تبريز خبر داد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز ، تراب محمدی افزود: آسيب هاي وارد شده به ايوان ضلع شمالي كاروانسرا در طول زمان آن را در معرض ريزش و تخريب قرار داده بود كه با عمليات مرمتي حفاظت و استحكام بخشي شد.

محمدي با بيان اينكه كاروانسراي مير ابوالحسن طبق قرائن و شواهد معماري ايوان هاي ديگري هم داشته است، يادآور شد: به نظر مي رسد ساير ايوان ها در طول زمان تخريب شده و تنها اين تك ايوان باقي مانده بود كه با تلاش مرمت گران سازمان ميراث فرهنگي آذربايجان شرقي احيا و حفاظت شد.

وي با بيان اينكه دو ماه براي آسيب شناسي و طراحي مرمت اين ايوان زمان صرف شده است، مدت زمان اجراي عمليات استحكام بخشي و مرمتي را روي اين اثر چهار ماه عنوان كرد.

رییس شوراي ثبت آثار تاریخی و فرهنگي استان با اشاره به قدمت قاجاري سراي مير ابوالحسن، آن را يكي از سراهاي زيبا و مهم بازار خواند و يادآور شد: اين ايوان با ارتفاع 13 متر داراي كاربندي هاي برجسته،

يك شمسه، آجرهاي خفته و راسته حصيري روي بدنه و نما و نيز تاقي تركيبي داراي زيبايي هاي بصري مورد توجهي است.

محمدي با اشاره به ديگر بخش هاي سراي ميرابوالحسن تصريح كرد: در سال 89 سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان آب نما و حوض تاريخي زيباي اين سرا را احيا و مرمت كرده و علاوه بر احياي بدنه سرا نسبت به كف سازي آن نيز اقدام كرده بود.

محمدي با اشاره به موقعيت قرارگيري اين سرا خاطرنشان كرد: كاروانسراي ميرابوالحسن در ضلع غربي بازار تاريخي تبريز و مابين بازار سراجان و بازار مسجد جامع واقع و از سه ورودي تشكيل شده است.

يادآور مي شود، بازار ثبت جهاني شده تبريز از بیش از 160 عنصر ، 16 راسته، 14 دالان، 20 تيمچه، 25 سرا و 14 مسجد تاريخي تشكيل شده است. /س

برچسب ها: اتمام ، مرمت ، بازارتاریخی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.