معاون امور صنايع و اقتصادي وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در سال 91 واحدهاي توليدي براي تامين سرمايه در گردش خود به 80 هزار ميليارد تومان نقدينگي نياز دارند.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگارن به نقل از "شاتا " محسن صالحي نيا در جلسه هم انديشي با بانكها جهت  تامين سرمايه در گردش واحدهاي توليدي با اعلام اين خبر افزود : سال گذشته نقدينگي مورد نياز بخش توليد 50 هزار ميليارد تومان بود و امسال با توجه به مشكلات موجود 30 هزار ميليارد تومان ديگر نيز مورد نياز است.

وي با اشاره به مشكلات حوزه توليد افزود : با توجه به عدم امكان استفاده از اعتبارات مدت دار و منابع بين بانكي در گشايش اعتبار اسنادي ، عدم امكان واردات مواد اوليه به مانند قبل ، افزايش شاخص هاي توليد كننده و قيمت عوامل و نهاده هاي توليد ، ما به التفاوت ايجاد شده در معادل ريالي نرخ ارز و ... منابع جاري پاسخگويي نياز واحدهاي توليدي را براي استمرار توليد ندارند.

صالحي نيا با تشريح برخي راهكارهاي تامين سرمايه در گردش و نقدينگي مورد نياز واحدهاي توليدي افزود : افزايش سقف اعتبار واحدهاي توليدي ، تسريع در اعطاي سرمايه در گردش معرفي شده از محل منابع صندوق توسعه ملي  و رعايت دقيق سهم بخش صنعت و معدن از تسهيلات بانكي ( 37 درصد ) با توجه به بخشنامه بانك مركزي از جمله راهكاهاي تامين نقدينگي است.

وي همچنين اقدام بانكها جهت گشايش اعتبارات اسنادي ( حد اقل و حداكثر 10 و 30 درصد ) ، استفاده از سيستمهاي تشويقي در خصوص بانكهاي حامي توليد ، بالا بردن توان تسهيلات دهي بانكها از طريق افزايش سرمايه  ، كمك به وصول مطالبات و استفاده از ساير ابزارهاي مالي( صكوك ، اوراق مشاركت و گواهي سپرده) را از جمله پيشنهاداتي برشمرد كه در شرايط فعلي به تامين نقدينگي واحدهاي توليدي كمك مي كند.

وي با تاكيد بر حل مشكلات واحدهاي توليدي از طريق تسهيل اعطاي تسهيلات بانكي تصريح كرد: ستاد تسهيل امور توليد و شهركهاي صنعتي حدود 11 هزار و 500 مصوبه بانكي و امور مربوط به تسهيلات  داشته است كه اين تعداد 56 درصد مصوبات ستاد تسهيل را شامل مي شود./س
برچسب ها: صنعت ، معدن ، تجارت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار