متخصصان ایرانی به دانش بازسازی و بهسازی دو تجهیز راهبردی و حیاتی صنعت حفاری دست یافتند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان ؛رئیس اداره ابزار در گردش حفاری این شركت گفت: شیرهای كنترل فوران چاه (BOP) و فورانگیر حلقوی (HYDRIL) از تجهیزات اساسی در حفاری چاه های نفت و گاز به شمار می آیند كه تولید آنها در انحصار چند كشور غربی قرار دارد.

مهندس یدالله كمالی افزود: تا پیش از دستیابی به نحوه بازسازی و بهسازی این شیرها، برای تامین نیازها نسبت به خرید آنها از خارج اقدام می شد .

وی با بیان این كه قیمت هر یك از این تجهیزات یك میلیون دلار است، اظهار كرد: به همت متخصصان شركت ملی حفاری ایران و شركت های دانش بنیان داخلی بازسازی هر دستگاه شیرهای فورانگیر دو میلیارد ریال و فوران گیر حلقوی 200 میلیون ریال هزینه دارد.

كمالی به بومی سازی بخش های قابل توجهی از قطعات مورد استفاده در این فورانگیرها اشاره كرد و گفت: از جمله قطعات بسیار مهم در شیرهای فورانگیر حلقوی، پكینگ المنت (PACKING ELEMENT) است كه متخصصان كشورمان سال گذشته موفق به طراحی، ساخت و تولید انبوه آن با 20 درصد قیمت مشابه خارجی شدند.

رئیس اداره ابزار در گردش حفاری شركت ملی حفاری ایران افزود: هم اكنون صنعت حفاری كشور از نظر تامین تجهیزات پیش گفته بی نیاز و افزون بر 80 مجموعه این تجهیزات را در اختیار دارد و این در حالی است كه متخصصان در حال برنامه ریزی برای ساخت كامل این فورانگیرها هستند.

وی توضیح داد: شیرهای كنترل فوران چاه ها (BOP) بر روی دهانه چاه نصب می شود و هیدرولیكی است و در مواقع فوران نسبت به مهار چاه عمل می كند و فورانگیر حلقوی نیز در مرحله آغاز عملیات حفاری برای جلوگیری از فوران لایه های سطحی بكار گرفته می شود و در مراحل بعدی همراه BOP است و در جلوگیری از فوران چاه های نفت و گاز كاربرد دارد.

كمالی كیفیت شیرهای بازسازی و بهسازی شده را در سطح استانداردهای صنعت نفت دانست و اظهار كرد: قطعات ساخت داخل كاربردی در این فورانگیرها از كیفیت بالایی از نظر دوام و سرویس دهی برخوردار است.

رئیس اداره ابزار در گردش حفاری شركت ملی حفاری ایران گفت: با دستیابی به این موفقیت ها كه در چارچوب سیاست های وزارت نفت و شركت ملی نفت ایران و پشتیبانی و حمایت مدیریت عالی شركت تحقق یافته است، ضمن صرفه جویی میلیون ها دلار ارز، دسترسی آسان به منابع تولید، شاهد فعال شدن كارگاه ها و مجموعه های صنعتی و ایجاد فرصت های شغلی هستیم.

وی همكاری و همیاری دانشگاه ها، مراكز علمی و پژوهشی، بخش های پژوهش و فناوری شركت و صنایع را در این میسر بسیار بااهمیت خواند.

شركت ملی حفاری ایران، قرار است در سالروز تاسیس این شركت، نمونه های تجهیزات ساخت داخل را در معرض بازدید عموم قرار دهد.

این شركت از شركت های بالادستی تابع شركت ملی نفت ایران است كه اول دی سال 1358 به فرمان امام خمینی (ره) تاسیس شد./س
برچسب ها: دانش ، تجهیز ، حفاری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.