مدیر باغبانی جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه در نظر داریم در دو برنامه پنج ساله بیش از 90 درصد تاکستان‌های موجود از حالت سنتی (قانا) به روسیمی تبدیل شوند، گفت: 800 هکتار از تاکستان‌های استان روسیمی است.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، اسکندری امروز در گفتگو با خبرنگاران افزود: انگور یکی از محصولات ارزآور در کشور است و می‌تواند در توسعه صادرات غیرنفتی در بخش کشاورزی در استان حرف اول را بزند.

وی با بیان اینکه امکان اشتغال‌زایی برای مردم در تاکستان‌ها و در کارخانه‌های فرآوری و صادرات از سایر مزیت‌های نسبی موکاری است، افزود: سرمایه‌گذاری‌های زیادی در استان در احداث کارگاه‌‌ها، صنایع تبدیلی و بسته‌بندی صورت گرفته است.

اسکندری با اشاره به اینکه افزایش هزینه‌های کارگری، بهره‌وری پایین عملکرد به علت تراکم کاشت کم و آشنا نبودن باغداران به مسائلی همچون هرس، بالا بودن هزینه‌های تولید ناشی از روش‌های کشت مرسوم و هزینه سنگین بیل‌زنی پشته‌ها از معایب و مشکلات روش‌های سنتی تاک‌داری است، گفت: اگر چه تاک‌داری سنتی دارای معایب زیادی است اما این روش ویژگی‌ها و مزایایی نیز دارد.

وی با بیان اینکه ذخیره رطوبت در پشته‌ها برای رفع نیاز آبی، استفاده از غرقاب کردن و یخ آب زمستانه برای مبارزه با کرم سفید ریشه، پشته‌ها به عنوان قیم ارزان برای هدایت مو، اصلاح میکروکلیما به علت نزدیک بودن تاج به سطح خاک از جمله مزایای روش سنتی است، افزود: هدف اصلی از جایگزینی و ایجاد باغات جدید مو با روش ایستاده در قالب آبیاری قطره‌ای و امکان‌سازی برای استفاده از ماشین‌آلات در عملیات نگهداری باغات است که در نهایت منجر به بهبود کیفیت، افزایش بهره‌وری، کاهش هزینه و افزایش درآمد و توسعه صادرات می‌شود.

اسکندری با بیان اینکه بیش از 95 درصد سطح زیرکشت باغات انگور استان را رقم سلطانی (کشمش) تشکیل می‌دهد، افزود: با اجرای این طرح و بهبود کیفیت محصولات تولیدی، ارزش محصولات فرآوری شده همچون سبزه و کشمش نیز بهبود می‌یابد.

وی با بیان اینکه ایران یکی از کشورهای عمده تولید کننده کشمش است و از نظر میزان تولید بعد از کشورهای آمریکا و ترکیه قرار دارد، افزود: خراسان، قزوین، آذربایجان‌شرقی و آذربایجان‌غربی مهم‌ترین استان‌های تولید کننده انگور هستند./س

برچسب ها: هکتار ، تاکستان ، روسیمی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.